Paljon eri liikuntalajit kuluttavat kaloreita?

Liikunnan kalorinkulutus kiinnostaa monia. Olen itsekin joskus tutkinut asiaa, ihan jo PT-opintojen takiakin. Vierastan kuitenkin todella paljon ajatusta, että kaiken liikunnan pitäisi olla hampaat irvessä tehtävää hikirääkkiä. Liikunta voi myös kulkea mukana arjessa ihan vain yleisen aktiivisuuden ja hyötyliikunnan muodossa. Varsinkin nyt kesäisin kannattaa ehdottomasti hyödyntää upeat pyöräilykelit, mattojen tamppaukset, marjastus- ja sienestysreissut, yöuinnit, metsässä samoilut ja kaupungilla pyörimiset. Olenkin ehdottomasti sitä mieltä, että yleinen aktiivisuus on suorempi tie ihannepainoon, hyvään oloon ja – kuntoon kuin tunnin rääkki päivittäin ja yleinen passiivisuus.

Yleinen aktiivisuus ja liikkuminen arjessa pitää kehon myös paljon vetreämpänä ja loukkaantumisiakaan ei tule niin helposti. Jäykät ja passiiviset lihakset revähtävät paljon helpommin kovissa treeneissä. Keho tarvitsee myös huoltavaa liikuntaa. Varsinkin liikuntaa aloitteleville kevyemmät lajit ovat usein parempikin vaihtoehto – liian rankka treeni altistaa loukkaantumisille ja motivaation kuolemiselle. Hiljaa hyvä tulee. Todella moni aktiivitreenaajakin unohtaa peruskunnon treenaamisen – koko ajan mennään vain täysillä. Ihanteellista olisi, että liikuntaa tulisi lajien ja tehon puolesta mahdollisimman monipuolisesti.

Liikunnan kalorinkulutus Liikunnan kalorinkulutus Liikunnan kalorinkulutus Liikunnan kalorinkulutus Ajattelin listata tähän, paljon eri liikuntalajit kuluttavat kaloreita. Haluan tällä listauksella näyttää, että kevyemmätkin lajit voivat auttaa painonhallinnassa, etkä tuntisi riittämättömyyttä jos et jaksakaan juosta maksimisykkeillä tuntia. Kuten sanottu; vähempikin riittää. 🙂

Ota huomioon, että nämä ovat suuntaa antavia lukuja; liikunnan kalorinkulutus riippuu monesta eri asiasta. Painavampi ihminen kuluttaa liikkuessaan enemmän kuin kevyt, eikä täysin tarkkoja lukuja ole olemassakaan. Myös sukupuoli vaikuttaa. Seuraavat lukemat on laskettu 30 vuotiaalle 165cm ja 60kg naiselle. Yritin valita tähän sellaista liikuntaa, jota saatetaan tehdä hyötyliikunnan tai arkiaktiivisuuden nimissä, eikä välttämättä ihan urheilutarkoituksessa. Lähteenä olen käyttänyt www.laskurini.fi -laskuria. Tuolta voit mennä kokeilemaan paljonko sinun kokoisesi ihminen kuluttaa. 🙂 Tässä siis muutaman eri liikunnan kalorinkulutus:

Kävely

Lintujen bongaus, hieman kävelyä: 155 kcal tunnissa

Kävely, noin 3,2 km/h, hidas vauhti: 173 kcal tunnissa

Kävely, 4,5 -5,1 km/h, kohtalainen vauhti: 217 kcal tunnissa

Kävely, 4,7 – 5,6 km/h, ylämäki 1-5% nousu: 328 kcal tunnissa

Kävely, 6,4 km/h, hyvin reipas vauhti: 310 kcal tunnissa

Kävely, 8 km/h: 514 kcal tunnissa

Uinti

Uinti, selkäuinti, kohtalainen rasitus: 297 kcal tunnissa

Uinti, vapaauinti, kohtalainen rasitus: 359 kcal tunnissa

Uinti, rintauinti, kohtalainen rasitus: 328 kcal tunnissa

Uinti, järvessä, vapaa-aika, yleinen: 372 kcal tunnissa

Uinti, krooli, kohtalainen rasitus: 514 kcal tunnissa

Ratsastus

Ratsastus, kävely: 235 kcal tunnissa

Ratsastus, yleinen: 341 kcal tunnissa

Ratsastus, ravi: 359 kcal tunnissa

Ratsastus, laukka: 452 kcal tunnissa

Ratsastus, hypyt: 557 kcal tunnissa

Kotityöt

Siivoustyö, kevyt rasitus: 142 kcal tunnissa

Siivoustyö, kohtalainen rasitus: 235 kcal tunnissa

Astioiden pesu, ruokapöydän siivous: 155 kcal tunnissa

Keittiöaskareet, ruuanlaittaminen, astioiden pesu, keittiön siivous: 204 kcal tunnissa

Siivous, lattioiden pyyhkiminen, yleinen: 204 kcal tunnissa

Muut

Sulkapallo, kohtalainen rasitus: 341 kcal tunnissa

Sulkapallo, voimakas rasitus: 433 kcal tunnissa

Biljardi: 155 kcal tunnissa

Paritanssi, hidas: 186 kcal tunnissa

Tanssi, yleinen: 483 kcal tunnissa

Liikunnan kalorinkulutus

Liikunnan kalorinkulutus

Liikunnan kalorinkulutus

Liikunnan kalorinkulutus

Liikunnan kalorinkulutusTuliko jonkun liikunnan kalorinkulutus sinulle yllätyksenä? Itse yllätyin paljon astioiden peseminen, siivous ja ruoanlaitto voivat kuluttaa kaloreita! Tärkeintä mielestäni onkin, että liikkuminen on kivaa. En lähtisi siis tekemään asioita kalorit mielessä. Tämä on ehkä kuitenkin hyvä muistutus jollekin, että arkiaktiivisuudella pääsee jo aika pitkälle. 🙂

Ihanaa uuden viikon alkua!

My pics: Niina V., edit by me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Vähennä treeniä ja kiinteydy!

Kiihdytä aineenvaihduntaa x8

Kroppa raskauden jälkeen

Haikeissa tunnelmissa

Lapsen päivähoito alkoi siis tällä viikolla. Maanantaiaamuna mies lähti lapsen kanssa kohti päiväkotia. Lapsi oli kuulemma jo koittanut sanoa päiväkoti ja portin nähdessään juoksi sinne. Mies vei lapsen sisään ja hoitaja kysyi lapsemme nimeä. Hän oli kertonut nimensä, pyysi sitten mieheltä palloa ja meni leikkimään. Mies oli hetken päästä sanonut lähtevänsä, kävi halaamassa ja sanomassa heipat. Lapsi oli vain vastannut hei hei ja jatkoi leikkimistä. Ihanko oikeasti? :DD

Minä täällä olen viime viikon vetistellyt ja kuvitellut, että lapsi itkee hysteerisesti jäädessään päiväkotiin. Jotenkin kuvittelin näin, koska kukaan tuntematon ei ole koskaan hoitanut lastamme – vain isovanhemmat meidän lisäksi. Voihan se olla, että kun lapsi tajuaa ettei tämä ole mikään väliaikaisratkaisu hän alkaakin reagoimaan eri tavalla. Alku vaikuttaa kuitenkin erittäin lupaavalta. 😀

päivähoitoSeuraava päivä sujui samalla tapaa; lapsi jopa nukkui päikkärit päivähoidossa ja oli itkenyt vasta mieheni poistuttua. Kolmantena päivänä veimme hänet yhdessä ja silloin tuli itku jo heipat sanoessa. 🙁 Hän varmasti ymmärsi, että olemme lähdössä. Onneksi hoitaja otti lapsen heti syliinsä. Oven painuttua kiinni tuli aika nopeasti hiljaista, lapsi oli siis rauhoittunut. Ulkona ja sisällä leikit olivat sujuneet hyvin, samoin ruokailu. Kun olemme hakeneet lapsen hän on touhunnut siellä kovasti ja ollut hyvällä tuulella.

Parista asiasta olemme antaneet päiväkotiin kehittävää palautetta. Palaute on otettu todella hyvin vastaan ja he ovat ryhtyneet heti toimenpiteisiin asioiden korjaamiseksi. Emme halua leimautua hankaliksi vanhemmiksi, mutta nuo pari asiaa olivat sellaisia että oli pakko sanoa. 🙂 Olemme antaneet myös positiivista palautetta ja kehuja. Tästä palautteen antamisesta tuli minulle ajatuksia niin paljon, että ajattelin jatkaa aiheesta toisessa postauksessa. ;D

Kokonaisuudessaan lapsen päivähoito on lähtenyt hyvin käyntiin ja olemme hoitopaikkaan tyytyväisiä. Päivähoito vaikuttaa olevan lapsellekin mieluinen paikka; lapsi leikkii siellä innoissaan ja viihtyy hoitajien sylissä myös. Välillä hän ei ole edes halunnut lähteä päiväkodista kotiin. 😀 Paikassa on todella rauhallinen, kiireetön tunnelma ja lapsetkin ovat harvinaisen rauhallisia verrattuna aikaisemmin näkemiini päiväkoteihin. 🙂

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Miksi lapselle kannattaa säästää?

Stressiä ja kyyneleitä

Ura vai lapset?

Hikinen treeniviikko #liikuntapäiväkirja

Huomenta! Tänään taas jaossa viikon treenit. Tällä viikolla kotitreeni on houkutellut kuntosalia enemmän, joten niitä on tullut tehtyä. Vaihtelu virkistää. 🙂

Maanantai

Salitreeni 60 min

Tiistai

Lepo

Keskiviikko

Kotitreeni 50 min

30 min kävely

Torstai

Rauhallinen kävely 30 min

Perjantai

Kotitreeni

Kuntopyöräilyä 30 min

Lauantai

Kuntopyöräilyä 60 min

Sunnuntai

Lepo

kotitreeni

kotitreeniKotona saa kyllä hyviä treenejä myös tehtyä! Itse olen käyttänyt apuna 10 kg kahvakuulaa, mutta ilmankin saa kyllä lihakset kipeiksi ja hien pintaan. Voisin välillä jakaa yksityiskohtaisemmin omia treenejäkin täällä blogissakin. Jossain vaiheessa näin tulikin tehtyä. Pitkästä aikaa tuli myös poljettua kuntopyörää täällä kotosalla, sekin oli pitkään tauolla.

Pari treenitöntä päivää tuli pidettyä, vaikken kokenut olevani mitenkään erityisemmin levon tarpeessa. Ajattelimme ensi viikolla käydä myös ostamassa lapselle turvaistuimen pyörään ja kypärän, pääsee hänkin sitten pyörälenkeille mukaan. 🙂

Ihanaa sunnuntaita.<3!

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Miltä näyttää 165cm & 55kg?

Miten itse treenaan?

Sykettä nostattava kiertoharjoittelu x2?