Hedelmällisyystietokone ehkäisykeinona, suosittelenko?

Ajattelin etten ikinä kirjoittaisi ehkäisystä, mutta toisaalta se on kuitenkin osa melkein jokaisen naisen elämää ainakin jossain vaiheessa. Moni kaipaa tietoa ehkäisykeinoista ja varsinkin hormoniton ehkäisy tuntuu olevan nykyään se halutuin vaihtoehto. Ajattelin tässä postauksessa jakaa oman kokemukseni hedelmällisyystietokoneesta ehkäisymuotona. Palataan siis ajassa muutama vuosi taaksepäin…

Joitakin vuosia sitten hedelmällisyystietokoneet (vai ehkäisytietokoneet?) tulivat markkinoille ja yhä useampi halusi vaihtaa e-pillerit ja muut hormonaaliset vaihtoehdot tähän uutuuteen. Ymmärtääkseni Saksassa ja joissain muissa maissa nämä ovat ihan lääkäreiden suosittelemia välineitä. Suomessa näitä ei tietääkseni suositella, varsinkaan jos vauvaa ei missään nimessä halua. Tässä tietoa kokeilemastani hedelmällisyystietokoneesta Lady Compin nettisivuilta:

”Pearly sopii sinulle, joka etsit turvallista ja hormonitonta ehkäisyä. Mallistomme edullisin laite on pienikokoinen ja helppokäyttöinen.

Pearly tarjoaa saman ehkäisyvarmuuden kuin Lady-Comp ja Lady-Comp baby. Se on kuitenkin pienempi (7×10 senttimetriä) ja kevyempi (paino vain 70 grammaa), joten se kulkee aina kätevästi mukana. Pearlyn lämpösensori on sisäänrakennettu, joten sensoria ei muista malleista poiketen voi vaihtaa.

Pearly pähkinänkuoressa

  • Sisäänrakennettu herätyskello
  • Nestekidenäyttö (LCD) ei taustavalaistu
  • Arvioi hedelmällisyytesi 6 päivää eteenpäin
  • Laitteessa on raskaustesti, joka vahvistaa raskautesi 18 päivän jälkeen
  • Sisäänrakennettu lämpötilasensori, jossa on 0,05°C asteen tarkkuus
  • 99,3 prosentin ehkäisyvarmuus
  • Pearly kestää käytössä noin 7 vuotta
  • Kahden vuoden takuu

Otathan huomioon

  • Lopeta e-pillereiden käyttö ennen kuin ryhdyt käyttämään Lady-Compia
  • Varmista lääkäriltäsi, etteivät pitkäkestoiset lääkkeesti nosta kehosi lämpötilaa
  • Muista, ettei Lady-Comp suojaa sukupuolitaudeilta

Nainen on hedelmällinen kuutena kiertopäivänä, joten miksi murehtia ehkäisystä joka päivä? Hedelmällisyystietokoneen yksinkertaisella merkkivalojärjestelmällä pystyt nauttimaan seksuaalisuudestasi luonnollisesti ja turvallisesti.

Jos hedelmällisyystietokone antaa sinulle vihreän merkkivalon, et ole hedelmällinen ja muuta ehkäisyä ei tarvita. Kun saat punaisen merkkivalon, olet hedelmällinen ja sinun tulee käyttää kondomia tai muuta vaihtoehtoista hormonitonta ehkäisymenetelmää estääksesi raskauden. Keltainen valo ilmaisee, että hedelmällisyystietokone ei ole osannut tulkita saatua mittaustulosta, koska kierron lämpötiloissa on ollut vaihtelua. Keltainen merkkivalo kertoo myös opetteluvaiheesta. Keltainen valo on käsiteltävä samalla tavalla kuin punainen merkkivalo. Estääksesi raskauden keltaisen merkkivalon aikana sinun on käytettävä muuta vaihtoehtoista hormonitonta ehkäisymenetelmää.

Hedelmällisyystietokone tarjoaa sinulle saman ehkäisyvarmuuden kuin monet hormonaaliset ehkäisymenetelmät, mutta sinun ei tarvitse kärsiä sivuvaikutuksista. Hedelmällisyystietokone ei muuta kiertoasi eikä vaikuta siihen myöskään millään muulla tavoin.”

hormoniton ehkäisyHalusin kokeilla tätä vaihtoehtoa, koska hormoniton ehkäisy kiinnosti, enkä halunnut palata enää e-pillereihin. Silti epäröin alkuun koko laitteen ostamista, koska kiertoni oli epäsäännöllinen. Luin kuitenkin, ettei kierron epäsäännöllisyys haittaisi ja ehkäisyteho säilyisi siitä huolimatta. Juttelin miehen kanssa ja keskustelumme päättyi siihen, että tilasin Pearlyn.

Aloitin siis laitteen käytön eli mittailin sillä joka aamu kielen alta aamulämpöni ja sitten laite antoi minulle joko vihreän, keltaisen tai punaisen valon. Ärsytys oli suuri kun viikot vierivät ja sain pelkästään keltaisia ja punaisia päiviä – ehkäisyä siis tarvittiin koko ajan. Ajattelin, että laitteella vain kestää opetella kiertoni ja että sekoilu johtuu kierron epäsäännöllisyydestä.

Pearlyn piti ilmoittaa myös ovulaatiopäivä. Kuukaudet kuluivat, mutta laitteen mukaan en ovuloinut kuin yhtenä kuukautena. Tämä + se että kiertoni oli epäsäännöllinen, sai minut huolestumaan hedelmällisyydestäni; tulisinko raskaaksi edes yrittämällä?

Aikaa kului ja laite näytti minulle ovuloimattomia kuukausia, keltaisia ja punaisia valoja. Jossain vaiheessa turhauduimme. Juttelimme asiasta ja pian tilanne oli se, että viis veisasimme koko vekottimesta. Emme siis enää ehkäisseet – ajattelimme, että haluamme lapsen kuitenkin jossain vaiheessa, joten ei haittaisi vaikka se tapahtuisi pian. Ajattelimme kuitenkin, että tuskin niin käy ainakaan lähiaikoina – enhän laitteen mukaan edes ovuloinut.

hormoniton ehkäisyNeljän kuukauden päästä olin raskaana. 😀 Raskaus oli hieman yllätys (niin yllätys kuin se tällaisessa tilanteessa voi olla). Olimme raskaudesta todella iloisia kuitenkin. <3 Vaikka raskaaksi tuleminen ei ollutkaan laitteen ”vika”, en uskaltaisi luottaa siihen siltikään. Se kun ei nimittäin tunnistanut minun ovuloivan edes siinä kierrossa, jossa tulin raskaaksi. Lisäksi sivuilla sanotaan: ”Laitteessa on raskaustesti, joka vahvistaa raskautesi 18 päivän jälkeen” <– laite huomasi raskauteni vasta kun olin neljännellä kuulla. Jälkeenpäin olen myös lukenut, etteivät edes apteekin ovulaatiotestit välttämättä tunnista sitä – ovulaatio voi siis tapahtua, vaikkei mikään testi sitä huomaisikaan, kuten minullakin oli käynyt. Nyt meidän maailman ihanin tyttö on vuoden ja 7 kuukautta vanha. <3

Halusin tietää, miksi hedelmällisyystietokone ei tunnistanut ovulaatiotani ja raskaudenkin noin myöhässä. Laitoin viestiä asiakaspalveluun ja he halusivat analysoida minun kehoni lämpötiloja. Raportti lähetettiin valmistajalle Saksaan, jossa he ilmeisesti kävivät niitä läpi. Jonkin ajan päästä sain heiltä viestin, jossa kauhisteltiin lämpötilojani; kuulemma noin tasaiset lämmöt kertovat, että minun elimistöni voi erittäin huonosti ja että luultavasti olen allerginen jollekin tai minulla on keliakia. Minulta oli hetki sitten poissuljettu keliakia ja allergiat, joten siitä ei ollut kysymys. Koin itseni hyvinvoivaksi ja raskauskin oli alkanut nopeasti, joten annoin asian olla.

En siis suosittele laitetta, jos raskaaksi tulo olisi katastrofi. Mikäli vauvan yrittäminen on muutenkin ajankohtaista lähiaikoina eikä raskaus haittaisi, laite voi olla ihan jees. Tiedän kuitenkin myös naisia, jotka ovat vuosia käyttäneet Pearlya ilman ei toivottuja raskauksia. Heillä on kylläkin ollut säännöllinen kierto. Oma kiertoni on nykyään säännöllinen, mutten siltikään enää edes ajattele ottavani Pearlya käyttöön. Synnytyksen jälkeen valitsin kuparikierukan ja olen ollut siihen tyytyväinen. 🙂 Jos siis hormoniton ehkäisy kiinnostaa, suosittelen sitä. Niitä on myös synnyttämättömille naisille hiukan pienempiä malleja.

hormoniton ehkäisyOnko hedelmällisyystietokone sinulle tuttu? Uskaltaisitko kokeilla? Koetko että hormoniton ehkäisy on parempi vaihtoehto kuin hormonilliset?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Parjattu kuparikierukka – oma kokemukseniVaraudu näihin kysymyksiin synnytyksen jälkeen! ♡  Syötkö sinäkin makeaa vanhasta tottumuksesta? ♡ On julmaa jättää lapsi ilman sisarusta ♡  Lenkille suoraan synnytyssairaalasta ♡  ”Kroppa- ja parisuhde menee pilalle kun saa lapsen” + muita ennakkoajatuksia ♡ Hormonaalinen ehkäisy – ei enää ikinä ♡ Ulkonäköpaineet ♡ Syyllisyys syömisestä ♡ Stressiä ja kyyneleitä

Leipää ja tikkareita #ruokapäiväkirja

Hellou ja mukavaa tiistaita! Mennään pitemmittä puheitta ruokapäiväkirjan pariin. 😉

Aamupala

2 riisikakkua maapähkinävoilla

Banaani

Milbona protein pudding (vihdoin nämä tulivat Lidliinkin!)

Välipala

Froosh smoothie

Proteiinipatukka

Lounas

Salaattia, jossa makaronia, kanaa, fetaa, tomaattia, kurkkua ja valkosipulisalaattikastiketta

Päivällinen

Sama kuin lounas + kauraleivät kananmunalla, voilla, juustolla ja kurkulla

Iltapala

Kaksi Bonbon tikkaria + leipä juustolla ja voilla + omena

leipäHuomaa ettei tämä ruokapäiväkirjan teko tule vielä ihan selkäytimestä; molemmista leivistä otettu jo haukut! Noita Bonbon -tikkareita tulee nykyään syötyä aika usein, ne ovat niin hyviä! Se on muuten jännä, miten tikkarista tulee tyytyväisemmäksi kuin samanlaisesta karkista ilman tikkua. 😀 Tikun kanssa karkki kestää pidempään, hahah. Viime aikoina vaalea leipä on maistunut, jostain syystä paremmin kuin tumma. Kauraleivät on tän hetken lemppareita. Onneksi välillä tulee syötyä myös noita riisikakkuja. 🙂

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Treeniviikko

Lihottaako makeutusaineet?

Syyllisyys syömisestä

Paljon eri liikuntalajit kuluttavat kaloreita?

Liikunnan kalorinkulutus kiinnostaa monia. Olen itsekin joskus tutkinut asiaa, ihan jo PT-opintojen takiakin. Vierastan kuitenkin todella paljon ajatusta, että kaiken liikunnan pitäisi olla hampaat irvessä tehtävää hikirääkkiä. Liikunta voi myös kulkea mukana arjessa ihan vain yleisen aktiivisuuden ja hyötyliikunnan muodossa. Varsinkin nyt kesäisin kannattaa ehdottomasti hyödyntää upeat pyöräilykelit, mattojen tamppaukset, marjastus- ja sienestysreissut, yöuinnit, metsässä samoilut ja kaupungilla pyörimiset. Olenkin ehdottomasti sitä mieltä, että yleinen aktiivisuus on suorempi tie ihannepainoon, hyvään oloon ja – kuntoon kuin tunnin rääkki päivittäin ja yleinen passiivisuus.

Yleinen aktiivisuus ja liikkuminen arjessa pitää kehon myös paljon vetreämpänä ja loukkaantumisiakaan ei tule niin helposti. Jäykät ja passiiviset lihakset revähtävät paljon helpommin kovissa treeneissä. Keho tarvitsee myös huoltavaa liikuntaa. Varsinkin liikuntaa aloitteleville kevyemmät lajit ovat usein parempikin vaihtoehto – liian rankka treeni altistaa loukkaantumisille ja motivaation kuolemiselle. Hiljaa hyvä tulee. Todella moni aktiivitreenaajakin unohtaa peruskunnon treenaamisen – koko ajan mennään vain täysillä. Ihanteellista olisi, että liikuntaa tulisi lajien ja tehon puolesta mahdollisimman monipuolisesti.

Liikunnan kalorinkulutus Liikunnan kalorinkulutus Liikunnan kalorinkulutus Liikunnan kalorinkulutus Ajattelin listata tähän, paljon eri liikuntalajit kuluttavat kaloreita. Haluan tällä listauksella näyttää, että kevyemmätkin lajit voivat auttaa painonhallinnassa, etkä tuntisi riittämättömyyttä jos et jaksakaan juosta maksimisykkeillä tuntia. Kuten sanottu; vähempikin riittää. 🙂

Ota huomioon, että nämä ovat suuntaa antavia lukuja; liikunnan kalorinkulutus riippuu monesta eri asiasta. Painavampi ihminen kuluttaa liikkuessaan enemmän kuin kevyt, eikä täysin tarkkoja lukuja ole olemassakaan. Myös sukupuoli vaikuttaa. Seuraavat lukemat on laskettu 30 vuotiaalle 165cm ja 60kg naiselle. Yritin valita tähän sellaista liikuntaa, jota saatetaan tehdä hyötyliikunnan tai arkiaktiivisuuden nimissä, eikä välttämättä ihan urheilutarkoituksessa. Lähteenä olen käyttänyt www.laskurini.fi -laskuria. Tuolta voit mennä kokeilemaan paljonko sinun kokoisesi ihminen kuluttaa. 🙂 Tässä siis muutaman eri liikunnan kalorinkulutus:

Kävely

Lintujen bongaus, hieman kävelyä: 155 kcal tunnissa

Kävely, noin 3,2 km/h, hidas vauhti: 173 kcal tunnissa

Kävely, 4,5 -5,1 km/h, kohtalainen vauhti: 217 kcal tunnissa

Kävely, 4,7 – 5,6 km/h, ylämäki 1-5% nousu: 328 kcal tunnissa

Kävely, 6,4 km/h, hyvin reipas vauhti: 310 kcal tunnissa

Kävely, 8 km/h: 514 kcal tunnissa

Uinti

Uinti, selkäuinti, kohtalainen rasitus: 297 kcal tunnissa

Uinti, vapaauinti, kohtalainen rasitus: 359 kcal tunnissa

Uinti, rintauinti, kohtalainen rasitus: 328 kcal tunnissa

Uinti, järvessä, vapaa-aika, yleinen: 372 kcal tunnissa

Uinti, krooli, kohtalainen rasitus: 514 kcal tunnissa

Ratsastus

Ratsastus, kävely: 235 kcal tunnissa

Ratsastus, yleinen: 341 kcal tunnissa

Ratsastus, ravi: 359 kcal tunnissa

Ratsastus, laukka: 452 kcal tunnissa

Ratsastus, hypyt: 557 kcal tunnissa

Kotityöt

Siivoustyö, kevyt rasitus: 142 kcal tunnissa

Siivoustyö, kohtalainen rasitus: 235 kcal tunnissa

Astioiden pesu, ruokapöydän siivous: 155 kcal tunnissa

Keittiöaskareet, ruuanlaittaminen, astioiden pesu, keittiön siivous: 204 kcal tunnissa

Siivous, lattioiden pyyhkiminen, yleinen: 204 kcal tunnissa

Muut

Sulkapallo, kohtalainen rasitus: 341 kcal tunnissa

Sulkapallo, voimakas rasitus: 433 kcal tunnissa

Biljardi: 155 kcal tunnissa

Paritanssi, hidas: 186 kcal tunnissa

Tanssi, yleinen: 483 kcal tunnissa

Liikunnan kalorinkulutus

Liikunnan kalorinkulutus

Liikunnan kalorinkulutus

Liikunnan kalorinkulutus

Liikunnan kalorinkulutusTuliko jonkun liikunnan kalorinkulutus sinulle yllätyksenä? Itse yllätyin paljon astioiden peseminen, siivous ja ruoanlaitto voivat kuluttaa kaloreita! Tärkeintä mielestäni onkin, että liikkuminen on kivaa. En lähtisi siis tekemään asioita kalorit mielessä. Tämä on ehkä kuitenkin hyvä muistutus jollekin, että arkiaktiivisuudella pääsee jo aika pitkälle. 🙂

Ihanaa uuden viikon alkua!

My pics: Niina V., edit by me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Vähennä treeniä ja kiinteydy!

Kiihdytä aineenvaihduntaa x8

Kroppa raskauden jälkeen