Vihdoin irtokarkkeja! #ruokapäiväkirja

Viime viikonloppu tuli vietettyä Blockfesteillä Niinan kanssa. Omasta mielestäni meillä oli aika terveelliset festarieväät, jos miettii että ennen olisin varmasti vedellyt roiskeläppiä ja muuta epäterveellistä koko päivän. Sunnuntaille mahtui kylläkin myös irtokarkkeja, eli kyseinen päivä ei ollutkaan enää niin malliesimerkki. Tässä siis sunnuntain festarieväät;

Aamupala

Dark chocolate pudding ja omena! Tuo uusi maku oli kyllä aika hyvää, harmi etten ole sitä löytänyt mistään muualta kuin Tampereen Prismasta. 😀

Festarieväät

Lounas

Teimme Niinan kanssa perjantaina tällaista riisi-papu-punainen pesto-kaurakerma -mössöä. Oli aika tuhtia, mutta hyvää! Lisänä parsaalia, kurkkua, paprikaa ja salaattia. Teimme niin ison kattilallisen, että tätä riitti hyvin myös sunnuntaille. 🙂

Festarieväät

”Välipalaa” 😀

Olin varautunut karkkihimoihin jättiläismäisellä irtokarkkipussilla. En jaksanut syödä siitä kuin murto-osan, mutta ihan tarpeeksi kuitenkin. En ollutkaan pitkään aikaan saanut irtokarkkeja – meidän kodin lähikaupoissa kun ei ole tarpeeksi hyvä valikoima omasta mielestäni. 😀

Festarieväät

Iltapala

Makaronia, jauhelihaa, ketsuppia, kurkkua ja salaattia, sekä kauraleipää voilla ja juustolla. Maistui erityisen hyvältä karkkien jälkeen. 😀

Olitko sinä Blockfesteillä? Mitkä ovat sun mielestä parhaat festarieväät?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Tahaton laihtuminen Bodaustreeniä #treenipäiväkirja8 vinkkiä – mistä aikaa liikunnalle? Voiko pelkällä liikunnalla laihtua? Paljon eri liikuntalajit kuluttavat kaloreita? 9 sääntöä joiden avulla pysyn kunnossa Miksi en alkanut luomaan uraa personal trainerina? Miltä näyttää 165cm & 55kg? Vähennä treeniä ja kiinteydy! 

Tahaton laihtuminen

Usein ihmiset miettivät, miten laihtua ja pudottaa painoa. Tällöin ei aina tulla edes ajatelleeksi, että ongelma voi joskus olla aivan päinvastainen – ihminen laihtuu tahtomattaan. Olemme kuitenkin niin erilaisia – toinen on luonnostaan vähän rotevampi ja kerää helpommin massaa. Toinen taas voi olla luontaisesti aktiivisempi ja kiloja ei kerry niin helposti – paino saattaa pudota vaikkei edes haluaisi. Tahaton laihtuminen ei tietystikään kaikkia häiritse ja harvoin siitä on varsinaisesti haittaakaan. Tällöin asialle ei luonnollisestikaan tarvitse tehdä mitään. Jos kuitenkin koet painon tippumisen häiritsevän hyvinvointiasi tai et muuten vain koe oloasi hyväksi, asialle kannattaa tehdä jotain – mutta mitä?

Metallisydän -blogissa olikin viime viikolla kirjoitus otsikolla Laihasta lihavaksi? Näillä vinkeillä onnistut varmasti! Mikäli et kuitenkaan halua laihasta lihavaksi, vaan pysäyttää painon putoamisen tai saada pari kadonnutta kiloa takaisin, maltilliset keinot ovat ehkä parempi vaihtoehto. 😀

Tahaton laihtuminen Tahaton laihtuminenTahaton laihtuminen

Olen itse aina ollut hoikka ja raskauskilojen tippuessa, painoni laski alle raskautta edeltäneen painon. Syy oli varmastikin seuraava; lopetin systemaattisen lihaksen kasvattamisen ja aloin treenaamaan- sekä syömään enemmän fiiliksen mukaan. En siis enää syönyt annostani loppuun, mikäli olin jo aivan täynnä. Ennen olisin syönyt ruuan joka tapauksessa loppuun, jotta energiaa tulisi tarpeeksi lihasten kasvuun ja palautumiseen. Tämän muutoksen- ja rennompien treenien myötä, paino alkoi siis hieman pudota. Muutaman kilon putoamisen jälkeen, en halunnut painon laskevan enää – piti siis alkaa lisätä syömistä.

Painon tippuminen tapahtui aivan huomaamatta – en mitenkään pyrkinyt siihen. Tietysti sehän on todella loogista – lihasta kasvattaessa syödään kulutuksen verran tai jonkin verran yli. Itse olin näistä määristä toisinaan aika ähkyssä. Kiinnostus lihasten kasvatukseen ja tavoitteelliseen treeniin lopahti ja tätä myötä kiinnostus myös omaan syömiseen väheni – tästä seurauksena pienemmät ruokailut ja painon tippuminen.

Halusin siis stopata painon putoamisen. En kuitenkaan halunnut ryhtyä täyteen porsasteluun, enkä alkaa syömään itseäni aivan räjähdyspisteeseen. Mikään lihotuskuuri ei myöskään ollut millään lailla tarpeen. Ratkaisin asian seuraavalla tavalla – aloin käymään säännöllisesti vaa’alla ja söin jonkin aikaa hieman rasvaisempaa ruokaa ja vähän enemmän, jos paino oli laskusuunnassa. Näin tietty paino on pysynyt yllä ilman ähkyä ja stressiä.

Kaikille painon putoamisen estäminen ei ole näin helppoa – osa saattaa joutua kiinnittämään paljon enemmän huomiota riittävään energiansaantiin. Joidenkin mielestä voi tuntua vaikealta saada kasaan riittävästi energiaa. Tällöin voi tuntua hyvältä ratkaisulta syödä epäterveellisesti ja täyttää kalorivaje munkeilla. Pidemmän päälle, se ei kuitenkaan ole kovin järkevä ratkaisu terveyden kannalta.

Tahaton laihtuminen

Tahaton laihtuminenTässä muutama yksinkertainen vinkki, joiden avulla saat lisää energiapitoisuutta ruokavalioosi ja ruokamääriä kasvatettua pienellä vaivalla;

1. Lisää rasvan määrää ruokavalioon

Luonnollisestikin, rasvassa on paljon energiaa; 9kcal per gramma. Vaihda käyttämäsi tuotteet täysrasvaisiin. Näin saat helpommin tarvittavan määrän energiaa täyteen, ilman annoskokojen suurentamista. Öljy on myös helppo ja terveellinen tapa saada lisää energiaa. Myös pähkinät, mantelit ja esimerkiksi sokeriton maapähkinävoi ovat hyvä vaihtoehto.

2. Syö säännöllisesti

Itse ainakin huomaan omien ruokailuvälieni venyjän toisinaan, jos en muistuttele itseäni säännöllisestä ruokailusta. On siis helpompi pitää huolta säännöllisestä syömisestä, kuin syödä kalorivaje kerralla pois.

3. Tarkista annoskoot

Joskus ei auta muu kuin annoskokojen suurentaminen. Vatsalaukku tottuu pienentyneisiin ruokamääriin nopeasti, mutta sama pätee myös toisinpäin. Ruokamääriä kannattaa lisätä vähän kerrallaan, jotta vatsa pysy menossa mukana eikä suuria ähkyjä tule.

Ironista näissä vinkeissä on se, että näitä kaikkia suositellaan jossain muodossa myös laihduttajille. Painoa nostavalle voidaan toki suositella suurempia määriä rasvaa, mutta liian vähäkin määrä voi haitata laihtumista. Myös syömisen säännöllisyyttä ja riittäviä annoskokoja pidetään tärkeinä laihduttajille. Mutta ei mennä siihen sen enempää.

Haluan tähän loppuun vielä muistuttaa, että tahaton laihtuminen voi olla myös merkki sairaudesta. Jos et ole muuttanut elintapojasi ja paino laskee yrittämättä 5 % tai enemmän, asia on syytä selvittää lääkärissä. Lisää tietoa tahattomasta laihtumisesta löytyy täältä. Kävin myös itse lääkärissä aikoinaan asian tiimoilta varmuuden vuoksi, mutta kaikki oli ok. Jos asia siis alkaa vaivaamaan, kannattaa itsekin käydä tarkistamassa asia.

Onko tahaton laihtuminen tai painon liika putoaminen sinulle ongelma? Miten olet ratkaissut asian?

Kuvat: Niina, edit me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

♥ Miksi lopetin kaloreiden laskemisen? ♥ Oot säälittävä anorektikko ♥ Rento suhtautuminen syömiseen ♥ Kroppa raskauden jälkeen ♥ Vähennä treeniä ja kiinteydy! ♥ 8 vinkkiä – lisää aikaa liikunnalle! Lihottaako mättöpäivä?  Paljon päivässä voi lihoa? Miten herkuttelen?

Vanhaa kunnon bodausta #treenipäiväkirja

Nyt sitten viime viikon treenit kehiin. Kaverini postauksen innoittamana, viime aikoina on tullut tehtyä vanhaa kunnon bodaus treeniä! Tällaisista treeneistä onkin jonkin verran aikaa ja olen penkannut viimeksi alkuraskauden aikana. Oli siis jo korkea aika kokeilla kuinka rauta nousee. Ei kovin hyvin, mutta tästä on suunta vain ylöspäin. 🙂 Tämän viikon salitreenit on siis suoraan lainattu linkkaamastani postauksesta! 🙂

bodaus

Maanantai

  • Kyykky 4 x 10-12
  • Jalkaprässi 4 x 10-12
  • Penkki 4 x 10-12
  • Alataljasoutu 4 x 10-12
  • Kaksi vapaavalintaista vatsalihasliikettä

Tiistai

Juoksulenkki kaverin kanssa 40 min

Keskiviikko

  • Kyykky 4 x 10-12
  • Lantiotyöntö 4 x 12-15
  • Hartiaprässi 4 x 10-12
  • Maastaveto 4 x 6-12
  • Hauiskääntö 4 x 12-15
  • Ojentaja 4 x 12-15

Torstai

Lepo

Perjantai

Lepo

Lauantai

  • Kyykky 4 x 10-12
  • Askelkyykky 4 x 10-12
  • Penkki 4 x 10-12
  • Ylätaljaveto 4 x 10-12
  • Kaksi vapaavalintaista vatsalihasliikettä

Sunnuntai

Lepo

Hyvä treeniviikko kokonaisuudessaan! 🙂 Ihan mukavaa oli tehdä tuota bodaus treeniä ja vieläpä tietyn ohjelman mukaan.

Millainen oli oma treeniviikkosi?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Vauva söi ranskalaisia, soittakaa poliisi! ♥ Ruokapäiväkirjani Vähennä treeniä ja kiinteydy! Kiihdytä aineenvaihduntaa x 8 Kroppa raskauden jälkeen Raskauskilot Vatsalihastreeni raskauden jälkeen Pakko päästä kesäkuntoon! Milloin normaalista tuli liian laiha?