8 vinkkiä – mistä aikaa liikunnalle?

Mistä aikaa liikunnalle? Moni tuskailee ajanpuutteen kanssa. Oikeastaan en tiedä ketään, joka ei kaipaisi lisää aikaa päiviinsä. 😉 Aina voisi olla enemmän aikaa – ainakin itse keksisin paljonkin tekemistä, johon mahdolliset lisätunnit käyttäisin.

Ajankäyttömme kertoo paljon arvoistamme ja valitettavasti tingimme usein omasta hyvinvoinnistamme, kun aika on kortilla. Tällöin liikunta on usein ensimmäinen asia, joka tippuu palapelistämme pois.

On täysin ymmärrettävää, että aina ei ehdi ja aina ei jaksa. Sellaista se elämä välillä on. On mielestäni hyväkin joustaa ja on aivan turhaa mennä treenaamaan, jos on ehtinyt nukkumaan muutaman tunnin. Mieluummin sitten käyttää sen liikenevän ajan nukkumiseen – uni kun on yksi perustarpeistamme.

Mutta mitä tehdä siinä tilanteessa kun tuntuu, että viikot ja kuukaudet vain vierivät eteenpäin, eikä lenkkipolulle tai salille ehdi millään menemään?

Seuraavaksi kerron muutaman vinkin, joiden avulla saat treenin mahdutettua arkeesi ja lisää aikaa liikunnalle!

1. Aamutreenit

Vaikka juuri äsken peräänkuulutin nukkumisen tärkeyttä, heitän tämän vinkin heti ensimmäiseksi! Heräämällä hitusen aikaisemmin ja laittamalla treenikamat valmiiksi, saat mahdutettua treenin aamuun vähällä vaivalla. Tämä tietysti vaatii usein myös hieman aikaisempaa nukkumaanmenoa.

Aamutreeneihin kestää hetki tottua ja aluksi voi tuntua ettei treeni kulje sitten millään. Itsekin huomaan nyt tauon jälkeen, että aamutreeneissä on pientä käynnistymisvaikeutta. Onneksi se menee nopeasti ohi!

Aamutreenit toimivat hyvin ainakin omalla kohdallani – kun tiedän että treenin on oltava tehty tasan tunnin päästä, rupean heti hommiin. Toisin kuin iltapäivisin, silloin sitä saattaa kulua kaksikin tuntia pelkkään pohdintaan – lähteäkö treenaamaan vai ei? 😀

2. Aikatauluta

Tylsä totuus, mutta ilman arjen aikatauluttamista ajankäyttö vaikeutuu. Itse koen aikataulun tuovan selkeyttä ja mielenrauhaa arkeen. Kun olen kirjannut kalenteriin milloin teen mitäkin, teen vain sen mukaan, enkä mieti kyseisiä asioita muulla ajalla (joskus lipsun tästä!). Tietysti aikatauluja voi muokata, eivät ne mitään kiveen hakattuja ole.

Itse merkkaan aina sunnuntaisin seuraavalla viikolle 3 treeniä, se on itselleni sellainen passeli määrä. Teen sitten enemmän jos ehdin ja jaksan. Raivaa siis kalenteristasi selkeät ajankohdat liikunnalle ja noudata niitä! aikaa liikunnalle

3. Hyödynnä matkat

Juokse-, pyöräile- tai kävele töihin/kaverille/kaupungille tai mihin ikinä menetkään! Joskus matka saattaa taittua näin jopa nopeammin, kuin bussilla körötellessä.

4. Treenaa tehokkaasti

Tehokkaan treenin ei tarvitse olla pitkä! Pidä lyhyemmät sarjatauot, juokse vähän kovempaa tai tee monta liikettä salilla putkeen. Aikaa säästyy ja saat lisää tehoa treeniin. Ideoita treeniin löydät TÄÄLTÄ.

5. Treenaa siellä missä oletkin

Treenaa missä vaan! TRX -nauhoilla saa hyvän treenin aikaiseksi vaikkapa hotellihuoneessa ja leikkipuisto voi toimia kuntosalina ajan ollessa kortilla. Jos vietät paljon aikaa kotona, kotitreeni on myös erittäin hyvä vaihtoehto. Siirtymisiin voi kulua jopa enemmän aikaa kuin itse treeniin – ei siis kovin tehokasta ajankäytön kannalta. Tässä yksi hyväksi todettu Leikkipuisto treeni.

Aikaa liikunnalle

6. Priorisoi

Aina ei voi ehtiä kaikkea. Nosta liikunta siis prioriteeteissasi ylemmäksi – jo muutama kerta viikossa riittää! Sinä päätät, käytätkö puoli tuntia Instagramin selaamiseen vai treeniin?

7. Pue treenivaatteet valmiiksi

Hassu vinkki, jota olen itse hyödyntänyt. Olen joskus mennyt kouluun treenivaatteissa ja lähtenyt suoraan sieltä treenaamaan. Ei tarvitse raahata toisia vaatteita mukana ja alkaa vaihtamaan. Eipä sekään periaatteessa iso vaiva ole, mutta joku psykologinen merkitys tälläkin tuntuu olevan. 😀 Suosittelen kokeilemaan!

8. Ruokarytmi ja terveellinen ruoka

Tässä olisi itselläni hieman parannettavaa; säännöllinen ruokarytmi! Ilman sitä treeni ei kulje läheskään yhtä hyvin ja sohvan nurkka alkaa houkuttelemaan. Yksinkertainen asia, mutta silti niin helppo unohtaa. Muista siis panostaa ruokavalioosi ja syödä säännöllisesti.

Toivottavasti nämä olivat sinulle hyödyksi! 🙂

Miten sinä raivaat aikaa liikunnalle?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Miltä näyttää 165cm & 55kg? Vähennä treeniä ja kiinteydy! Laihaläski on jees Kokeile tätä aamupalaherkkua! Lihottaako mättöpäivä? Paljon päivässä voi lihoa? Paljon eri liikuntalajit kuluttavat kaloreita? 9 sääntöä joiden avulla pysyn kunnossa Miksi en alkanut luomaan uraa personal trainerina?

Taru

10 vastausta artikkeliin “8 vinkkiä – mistä aikaa liikunnalle?”

  1. Itse taas priorisoin liikunnan siten, että sille on löydyttävä aikaa ja sitten tingin muusta jos tarvis – useimmiten tämä tarkoittaa sosiaalisia menoja tai muita kissanristiäisiä 🙂

    Työpäiväni ovat työmatkoineen liki 10h ja minulla on kolme suurta koiraa – joiden ulkoilutus ja hoitaminen on toki se ihan ykkösjuttu eli koirien hyvinvointi ennen kaikkea 🙂

    Silti aikaa löytyy viikossa 5 x punttitreenille ja 2 x juoksulenkille 🙂

    Tämä sopii mulle ja onneksi ollaan puolison kanssa samanlaisia 😄

    • Kiitos kommentistasi! Jep, kyllä sitä aikaa yleensä löytyy jos vain haluaa. 🙂

  2. Tosi hyviä vinkkejä kyllä, vaikka itse en tällähetkellä pystykkään urheilemaan niin nämä kyllä pitää ottaa muistiin jatkoa varten! 🙂

  3. Pue treenivaatteet on hyvä vinkki! Jos illalla on tarkoitus mennä jumppaan, niin kotiin tullessa jumppavaatteet päälle. Monesti ei ilkeä olla menemättä jumppaan, kun on jo periaatteessa valmiina menemään. 😀 Myös treffien sopiminen treenien merkeissä on hyvä keino. 🙂 Pitäisikin ottaa itseään taas niskasta kiinni…

    http://nytheti.blogspot.ie/

  4. minulle liikunta on niin vakiintunut tapa, ettei tarvitse aikatauluttaa tms. oli raikas postaus.

  5. Meillä mies käy usein lenkillä aamuisin. Näyttää ihanan tehokkaalta ja lenkin jälkeen mies lähtee ergisenä töihin. Ehkä minäkin voisin kokeilla joskus, kun mies ei lähde lenkille. Yhdessä lenkkeily ei onnistu lasten takia aamuisin.
    Minä olen ottanut tänä syksynä kaksi uutta liikuntaharrastusta itselle, futiksen ja koriksen. Kumpaakaan en ole harrastanut kuin koululiikuntatunneilla. Uuden kokeilemisesta saa virtaa eikä treenejä halua jättää välistä.

    • Itsekin kävin joskus aamulenkeillä, sillä lähti päivä kyllä hyvin käyntiin! Pitäisi taas ottaa tavaksi. Kiva että olet löytänyt uusia liikunta harrastuksia. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 6
Tykkää jutusta