Kiihdytä aineenvaihduntaa x8

Huomenta! Hitaalla käyvä aineenvaihdunta vaikeuttaa laihtumista ja kiinteytymistä. Moni ajattelee, että laihtuminen on mahdotonta hitaan aineenvaihdunnan takia. Aineenvaihdunta voi hidastua ja kroppa mennä säästöliekille, mikäli kropan toiminnan sekoittaa paastolla, liiallisella liikunnalla ja tiukoilla dieeteillä. Onneksi säästöliekistä pääse eroon ja omaa aineenvaihduntaansa voi kiihdyttää muutamilla yksinkertaisilla kikoilla! Tässä postauksessa kerron muutaman vinkin aineenvaihdunnan kiihdyttämiseen.

aineenvaihduntaMuistan kun vuosia sitten minusta tuntui, että heti jos syön jotain epäterveellistä, paino nousee heti monta kiloa ja turvonnut olo kestää monta päivää. Tuolloin en liikkunut paljoakaan ja join todella vähän vettä. Ruokavaliossani ei myöskään ollut proteiinia paljon ollenkaan. Ei siis ihme, ettei aineenvaihdunta rullannut sen kovempaa. Ihmettelin kavereitani, jotka tuntuivat voivan syödä mitä vain ilman järkyttävää pöhöä.

Jossain vaiheessa tein muutoksia elintapoihini ja huomasin selkeän eron olossani; olo tuntui virkeämmältä, pystyin syömään paljon enemmän, silti hoikistua sekä muutenkin olo kropassa parani. Kuulostaa aivan Ostos tv:n mainospuheelta. 😀 Nykyään näitä tapoja noudattamalla pystyn syömään mitä haluan ja silti pysyä samassa painossa (tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voisin syödä suklaata 5 kiloa päivässä lihomatta ;)) Näistä vinkeistä on minimaalinen vaikutus yksinään, mutta noudattamalla kaikkia näitä, edesautat hyvää ja virkeää oloa sekä laihtumista/ihannepainossasi pysymistä.

 aineenvaihdunta 1. Veden juonti

Tämä on samalla niin helppo, mutta silti välillä niin vaikea vinkki noudattaa! Parasta onkin pitää vesipullo koko ajan ulottuvilla, jotta sitä tulee oikeasti juotua tarpeeksi. Veden juonti pitää aineenvaihdunnan käynnissä, auttaa nälänhallinnassa, puhdistaa kroppaa ja ihoa. Vesi poistaa myös turvotusta. Kokeiltu on!

2. Kova treeni

Lyhyt kovatehoinen treeni on kannattavampaa kuin pitkäkestoinen kevyt lönköttely, mikäli haluat aineenvaihdunnan kierroksille pitemmäksi aikaa. Kovan treenin jälkeen aineenvaihdunta käy kierroksilla ainakin vuorokauden.

3. Arkiaktiivisuus

Vaikka kovatehoinen treeni nopeuttaa aineenvaihduntaa kevyttä liikkumista enemmän, kaikki liikkuminen auttaa asiaa.

4. Nuku riittävästi

Huonosti nukutun yön jälkeen ainakin oma kroppa tuntuu keräävän helpommin nesteitä ja olo on muutenkin nuupahtanut. Huonosti nukutut yöt alentavat kropan kalorinpolttokykyä. Mene siis ajoissa nukkumaan.

aineenvaihdunta5. Syö säännöllisesti

10 tunnin tauot ruokailussa ei kannata. Säännöllinen ruokailu antaa kropalle viestin, että ruokaa on riittävästi saatavilla ja kuluttaa syömisiä pois nopeammin.

6. Syö riittävästi

Toinen tärkeä asia! Jos syöt jatkuvasti liian niukasti, kroppa alentaa kalorinpolttoansa. Nälässä repsahtaa myös helpommin ahmimaan ja kierre on valmis.

7. Syö aamupala

Aamupala käynnistää aineenvaihdunnan yön paaston jälkeen.

8. Aineenvaihduntaa kiihdyttävät ruoat

Greippi, parapähkinät, chili, kofeiini ja vihreä tee. Myös proteiinipitoinen ruoka sekä mausteet vauhdittavat aiheenvaihduntaa.

aineenvaihduntaToivottavasti näistä vinkeistä on hyötyä! 🙂 Mukavaa maanantaita <3

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Pakkomielle liikunnasta

Oot säälittävä anorektikko

Lisää liikuntaa x6!

Taru

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 15
Tykkää jutusta