Paljon eri liikuntalajit kuluttavat kaloreita?

Liikunnan kalorinkulutus kiinnostaa monia. Olen itsekin joskus tutkinut asiaa, ihan jo PT-opintojen takiakin. Vierastan kuitenkin todella paljon ajatusta, että kaiken liikunnan pitäisi olla hampaat irvessä tehtävää hikirääkkiä. Liikunta voi myös kulkea mukana arjessa ihan vain yleisen aktiivisuuden ja hyötyliikunnan muodossa. Varsinkin nyt kesäisin kannattaa ehdottomasti hyödyntää upeat pyöräilykelit, mattojen tamppaukset, marjastus- ja sienestysreissut, yöuinnit, metsässä samoilut ja kaupungilla pyörimiset. Olenkin ehdottomasti sitä mieltä, että yleinen aktiivisuus on suorempi tie ihannepainoon, hyvään oloon ja – kuntoon kuin tunnin rääkki päivittäin ja yleinen passiivisuus.

Yleinen aktiivisuus ja liikkuminen arjessa pitää kehon myös paljon vetreämpänä ja loukkaantumisiakaan ei tule niin helposti. Jäykät ja passiiviset lihakset revähtävät paljon helpommin kovissa treeneissä. Keho tarvitsee myös huoltavaa liikuntaa. Varsinkin liikuntaa aloitteleville kevyemmät lajit ovat usein parempikin vaihtoehto – liian rankka treeni altistaa loukkaantumisille ja motivaation kuolemiselle. Hiljaa hyvä tulee. Todella moni aktiivitreenaajakin unohtaa peruskunnon treenaamisen – koko ajan mennään vain täysillä. Ihanteellista olisi, että liikuntaa tulisi lajien ja tehon puolesta mahdollisimman monipuolisesti.

Liikunnan kalorinkulutus Liikunnan kalorinkulutus Liikunnan kalorinkulutus Liikunnan kalorinkulutus Ajattelin listata tähän, paljon eri liikuntalajit kuluttavat kaloreita. Haluan tällä listauksella näyttää, että kevyemmätkin lajit voivat auttaa painonhallinnassa, etkä tuntisi riittämättömyyttä jos et jaksakaan juosta maksimisykkeillä tuntia. Kuten sanottu; vähempikin riittää. 🙂

Ota huomioon, että nämä ovat suuntaa antavia lukuja; liikunnan kalorinkulutus riippuu monesta eri asiasta. Painavampi ihminen kuluttaa liikkuessaan enemmän kuin kevyt, eikä täysin tarkkoja lukuja ole olemassakaan. Myös sukupuoli vaikuttaa. Seuraavat lukemat on laskettu 30 vuotiaalle 165cm ja 60kg naiselle. Yritin valita tähän sellaista liikuntaa, jota saatetaan tehdä hyötyliikunnan tai arkiaktiivisuuden nimissä, eikä välttämättä ihan urheilutarkoituksessa. Lähteenä olen käyttänyt www.laskurini.fi -laskuria. Tuolta voit mennä kokeilemaan paljonko sinun kokoisesi ihminen kuluttaa. 🙂 Tässä siis muutaman eri liikunnan kalorinkulutus:

Kävely

Lintujen bongaus, hieman kävelyä: 155 kcal tunnissa

Kävely, noin 3,2 km/h, hidas vauhti: 173 kcal tunnissa

Kävely, 4,5 -5,1 km/h, kohtalainen vauhti: 217 kcal tunnissa

Kävely, 4,7 – 5,6 km/h, ylämäki 1-5% nousu: 328 kcal tunnissa

Kävely, 6,4 km/h, hyvin reipas vauhti: 310 kcal tunnissa

Kävely, 8 km/h: 514 kcal tunnissa

Uinti

Uinti, selkäuinti, kohtalainen rasitus: 297 kcal tunnissa

Uinti, vapaauinti, kohtalainen rasitus: 359 kcal tunnissa

Uinti, rintauinti, kohtalainen rasitus: 328 kcal tunnissa

Uinti, järvessä, vapaa-aika, yleinen: 372 kcal tunnissa

Uinti, krooli, kohtalainen rasitus: 514 kcal tunnissa

Ratsastus

Ratsastus, kävely: 235 kcal tunnissa

Ratsastus, yleinen: 341 kcal tunnissa

Ratsastus, ravi: 359 kcal tunnissa

Ratsastus, laukka: 452 kcal tunnissa

Ratsastus, hypyt: 557 kcal tunnissa

Kotityöt

Siivoustyö, kevyt rasitus: 142 kcal tunnissa

Siivoustyö, kohtalainen rasitus: 235 kcal tunnissa

Astioiden pesu, ruokapöydän siivous: 155 kcal tunnissa

Keittiöaskareet, ruuanlaittaminen, astioiden pesu, keittiön siivous: 204 kcal tunnissa

Siivous, lattioiden pyyhkiminen, yleinen: 204 kcal tunnissa

Muut

Sulkapallo, kohtalainen rasitus: 341 kcal tunnissa

Sulkapallo, voimakas rasitus: 433 kcal tunnissa

Biljardi: 155 kcal tunnissa

Paritanssi, hidas: 186 kcal tunnissa

Tanssi, yleinen: 483 kcal tunnissa

Liikunnan kalorinkulutus

Liikunnan kalorinkulutus

Liikunnan kalorinkulutus

Liikunnan kalorinkulutus

Liikunnan kalorinkulutusTuliko jonkun liikunnan kalorinkulutus sinulle yllätyksenä? Itse yllätyin paljon astioiden peseminen, siivous ja ruoanlaitto voivat kuluttaa kaloreita! Tärkeintä mielestäni onkin, että liikkuminen on kivaa. En lähtisi siis tekemään asioita kalorit mielessä. Tämä on ehkä kuitenkin hyvä muistutus jollekin, että arkiaktiivisuudella pääsee jo aika pitkälle. 🙂

Ihanaa uuden viikon alkua!

My pics: Niina V., edit by me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Vähennä treeniä ja kiinteydy!

Kiihdytä aineenvaihduntaa x8

Kroppa raskauden jälkeen

Lisää liikuntaa x6

Monesti kuvitellaan että salitreeni kuittaa istumatyön haitat; ei se niin mene. Yksittäisiä salitreenejä tärkeämpää olisi olla aktiivinen ja liikkua arjessa. Toki lihaskunnon treenaaminen kannattaa, mutta jos pitäisi valita istumatyö ja muutama salitreeni vai pelkkä aktiivinen elämäntapa (aktiivinen työ, kävellen työmatkat yms.) jälkimmäinen olisi terveydelle parempi vaihtoehto. Lisää liikuntaa seuraavien vinkkien avulla;lisää liikuntaa Äitiysloman ja hoitovapaan myötä tuli huomattua etteivät ne päivittäiset vaunulenkit ja muutaman kerran viikossa toistuvat salitreenit riitä pitämään oloa vetreänä jos muuten on passiivinen. Olenkin siis yrittänyt ryhdistäytyä asian kanssa. Monelle saattaa kuitenkin ajankäyttö tulla ongelmaksi; mistä repiä ylimääräistä aikaa liikkumiseen?

Tässä muutama vinkki, jolla saat arkeesi lisää liikuntaa:

1. Kuntoile telkkaria katsoessa, tenttiin lukiessa yms.

Vaikka välillä tuntuu että kuntopyörät päätyvät kotona vain vaatetelineeksi, mielestäni ne ovat hyödyllisiä! Itselläni on kokoontaitettava kuntopyörä, jota käytän välillä Netflixiä katsoessa tai tenttiin lukiessa. Tuplahyöty siis. Suosittelen siis lämpimästi! 15 minuuttiakin on parempi kuin ei mitään ja saatat kuntoilla paljon kauemminkin kun olet uppoutunut samalla johonkin muuhun. Jos sinulla ei ole kuntopyörää niin telkkaria katsoessa voi tehdä vatsalihaksia, punnerruksia tms. Tenttiin lukeminen sen sijaan tuskin onnistuu samalla. 😀

2. Työmatkaliikunta

Aika monesti työmatkaan menee julkisilla kulkuneuvoilla vähintään saman verran kuin jos sen pyöräilisi. Mukavuudenhalu saattaa kuitenkin helposti viedä voiton jos taivaalta sataa vaakatasossa räntää. Pelkät oikeat varusteet helpottavat asiaa paljon. Mikäli pyöräily ei huvita tai matka on liian pitkä, kävele osa matkasta.

3. Säädettävä pöytä

Jos työpaikallasi on säädettävä pöytä, seiso osa päivästä. Vaihtelu on kropalle parempi kuin pelkkä istuminen tai seisominen. Jos säädettävää pöytää ei ole, kysy voitko saada sellaisen tai hanki sellainen kotiin. Itselläni on kotona tuollaisella kepukalla säädettävä pöytä ja olen tykännyt tästä paljon.

4. Siivoa tehokkaasti

Jos käytät tunnin siivoukseen niin mikset tekisi sitä tehokkaasti ja liikkuisi samalla? Ehkä siihen tunnin siivoukseen meneekin vain puoli tuntia kun tekee hommat tehokkaasti. Itselleni tulee välillä ihan hiki kun alan kunnolla siivoamaan. Kannattaa kuunnella samalla musiikkia niin menee aika jouhevammin.

5. Käytä portaita hissin sijaan

Simppeli tapa lisätä aktiivisuutta. Toisinaan myös nopeampi tapa siirtyä kerroksesta toiseen. 😉

6. Taukojumppa

Mikäli sinulla ei ole töissä tai kotona mahdollisuutta siihen säädettävään pöytään, pidä tunnin välein pieni verryttelytauko. Veri alkaa kiertämään, tulee vetreämpi ja pirteämpi olo.

Aktiivista viikkoa sinne ja toivottavasti nämä vinkit tuovat sinulle lisää liikuntaa arkeen! Päivitän muuten tämän viikon Fitfashionin Snapchattia (Fitfashionfi), pistä seurantaan.  🙂

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Kiihdytä aineenvaihduntaa x8 Painoindeksi on hölmö keksintö Vihdoin irtokarkkeja! #ruokapäiväkirja Tahaton laihtuminenVoiko pelkällä liikunnalla laihtua? Kunnon repsahtaminen raskauden jälkeen Paljon päivässä voi lihoa? Miksi lopetin kaloreiden laskemisen? Miltä näyttää 165cm & 55kg? Liikuntapäiväkirja; kohtuudella hyvä tulee

Sadesää lihottaa

Herään aamulla ja ulkona paistaa aurinko. Näen sieluni silmin itseni pyöräilemässä tukka hulmuten kaupungilla ja tekemässä hikistä porrastreeniä. Kuumalla säällä tekee mieli juoda vettä ja syödä mansikoita. Treenien jälkeen tekee mieli lähteä vielä ulos vaikkapa frisbeetä heittelemään. Päivä on helposti aktiivinen aamusta iltaan – arkiaktiivisuus lisääntyy reippaasti.

Entä sitten kun aurinkoinen päivä muuttuu yhtäkkiä rankkasateeksi ja kylmäksi tuuleksi? Vieläkö tekee mieli polkea pyörää ja hyppiä märillä ja liukkailla rappusilla? Haluanko mennä ulos heittelemään märkää frisbeetä, jonka saan onkia kaatosateen kastelemasta pusikosta?

Yllättäen, vastaus on en halua.

Arkiaktiivisuus, aktiivisuus, hyötyliikunta, lihominen, laihtuminen, treeni, ruokavalio, liikunta, kehonkuva, kunto, fyysinen kunto

Sää on ollut viime aikoina todella ailahtelevainen. Aurinkoinen päivä saattaa ihan yhtäkkiä kääntyä päinvastaiseksi ja mieli muuttua vähän kaiken suhteen. Viime viikolla(kin) tällainen äkillinen sään muutos tuli. Suunnitelmissani oli juurikin alussa mainitsemani hikiset treenit ja mansikansyönnit, mutta sääukolla olikin erilainen suunnitelma.

Sadepilvien vallatessa niin taivaan kuin mieleni, röhnötin huonossa asennossa sohvalla kirjoittamassa. Aloin miettimään, miten suuri vaikutus säällä voi olla ruokavalioon ja liikuntaan ja sitä kautta esimerkiksi painoon ja kuntoon (tiedän, sadepisarat eivät varastoidu rasvasoluiksi kehoomme eivätkä sadepilvet liimaa persettämme sohvaan, eikä lihomisesta ja laiskistumisesta voi syyttää muuta kuin itseään). Tarkoitan vain sitä, miten joku niinkin ihmeellinen asia kuin sää voi viedä treenifiilistä ja aktiivisuutta pois. Vai onko siellä joku joka istuu kesäisin enemmän sohvalla kuin talvella?

Arkiaktiivisuus, aktiivisuus, hyötyliikunta, lihominen, laihtuminen, treeni, ruokavalio, liikunta, kehonkuva, kunto, fyysinen kunto

Olisiko Suomi täynnä urheilullista ja tervettä kansaa, mikäli aurinko paistaisi lähes koko ajan ja valoa riittäisi vuoden ympäri?

Minä luulen, että asialla olisi vaikutusta. Arkiaktiivisuus varmasti lisääntyisi! En nimittäin tiedä ketään, jota kaunis päivä ei houkuttelisi lähtemään edes vähän ulkoilemaan tai edes pois sohvan ja jääkaapin väliä kulkemasta. Pidemmällä aikavälillä varmasti ihmiset olisivat pirteämpiä ja paremmassa fyysisessä kunnossa.

Itse ainakin olen huomannut että pikemminkin laihdun kesäisin, koska kesä houkuttelee treenaamaan ja lisäämään myöskin arkiaktiivisuutta. Helteillä ei paljon tee mieli syödä mitään raskaita mättöjä. Talvisin ei myöskään tule niin usein esimerkiksi kuljettua pyörällä tai käveltyä. Jotkut toki näin tekevät, mutta enemmän kesäisin näkee pyöräilijöitä ja lenkkeilijöitä. Arkiaktiivisuus – sillä on suurin merkitys kuntoon ja terveyteen!

Tiedän, joku siellä huutaa ”No excuses!”, mutta tämä lause ei silti välttämättä jokaisen kohdalla tuo inspiraatiota, päinvastoin. Itse sain raahauduttua pyörää polkeman, mutta lenkki jäi lyhyemmäksi kuin yleensä. Sanoisin, että hyvällä säällä lenkki olisi ollut jonkin verran pidempi ja nautinnollisempi.

Arkiaktiivisuus, aktiivisuus, hyötyliikunta, lihominen, laihtuminen, treeni, ruokavalio, liikunta, kehonkuva, kunto, fyysinen kunto

Oletteko te huomanneet sään vaikuttavan syömisiinne ja liikkumisiinne? Oletko huomannut, että arkiaktiivisuus vaihtelisi sään mukaan?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Oot säälittävä anorektikkoMiltä näyttää 165cm & 55kg? Vähennä treeniä ja kiinteydy! Kiihdytä aineenvaihduntaa x8 Kun oma kroppa ahdistaa ”Voinko mä käyttää napapaitaa?” Kesäkuntoon…onks pakko? Mikään ei näytä niin hyvältä kuin Omar-munkki maistuu 10 minuutin pikatreeni!