Minusta fitness kisaaja? Hell no!

Kyselin teiltä postaustoiveita tässä tekstissä. Sain teiltä hyviä ideoita – kiitos niistä! Tänään on vuorossa ensimmäinen toivepostaus: Kiinnostaisiko minua kilpailla fitnesskisoissa? Kerron myös vähän laajemmin, millaisia ajatuksia fitness-urheilu minussa herättää.

Postausidean heittänyt lukija kysyi, kiinnostaisiko kisat arjen ehdoilla ja ilman turhaa hifistelyä. Tartun tähän heti alkuun; ei ole olemassa fitnesskisoihin valmistautumista, joka ei olisi omissa silmissäni hifistelyä. Välillä ravitsevan aamupalankin syöminen tuntuu hifistelyltä ja yleensä pakotankin itseni syömään jonkun proteiinipatukan. Aamulenkit tyhjällä vatsalla olisivat minulle siis todellakin hifistelyä! 😀 Mutta palataan ensin ajassa hieman taaksepäin… Fitness-urheilu, fitness kisaaminen, fitness, bikini fitness, fitnesskilpailija, fitnes kilpailut, kisadieetti, dieetti, treeni, laihdutus, hormonit, Stuff about

Minustako fitnesskilpailija?

Joskus useita vuosia sitten – fitnessbuumin ollessa suurimmillaan, kiinnostuin hetkellisesti kisaamisesta. Kävin eräällä salilla ja treenasin personal trainerin kanssa. Kehityin hyvin ja hänen mukaansa minulla oli todella hyvä kunto (fyysinen kunto ja hapenottokyky). Hyvä palaute innosti ja hän uskoi, että minusta olisi varmasti myös kisatouhuihin. Silloin aloin ensimmäistä kertaa miettimään asiaa.

Sanoin silloiselle poikaystävälleni mietteistäni ja hän kysyi oleellisen kysymyksen; miksi haluaisin kisaamaan? Aloin pohtimaan asiaa tarkemmin; niin miksi tosiaan haluaisin ja mitkä ovat motiivini?

Fitness-urheilu, fitness kisaaminen, fitness, bikini fitness, fitnesskilpailija, fitnes kilpailut, kisadieetti, dieetti, treeni, laihdutus, hormonit, Stuff about

Fitness-urheilu, fitness kisaaminen, fitness, bikini fitness, fitnesskilpailija, fitnes kilpailut, kisadieetti, dieetti, treeni, laihdutus, hormonit, Stuff about

Liikaa treeniä, liian vähän ruokaa

Aika nopeasti tulin siihen tulokseen, ettei kisaamisessa olisi järkeä. Olen ennenkin kirjoittanut siitä, että jokainen meistä on yksilö ja toiselle sopiva määrä liikuntaa on toiselle ehdottomasti liikaa. Itselleni esimerkiksi jo neljä salitreeniä on selkeästi liikaa ja neljäs treeni tuntui aina tahmealta. Kolme salitreeniä, yksi reipas kävely tai hölkkä ja paljon hyötyliikuntaa on itselleni ideaali määrä treeniä. En siis ikinä koskaan voisi treenata sellaisia määriä kuin kisoihin valmistautuminen vaatisi.

En myöskään olisi pärjännyt pienillä ruokamäärillä; joskus kokeilin myös nettivalmennusta, jonka tarkoituksena oli kasvattaa lihasta ja polttaa rasvaa – haastava tavoite siis. Ohjelmaan kuului neljä salitreeniä viikossa ja neljä aerobista – aivan liikaa siis! Kaloreita ruokavaliossa oli 2500, mutta tuolloin itse söin aina paaljon enemmän. Kirjoitinkin kokemuksestani postauksen; Nettivalmennukset, joissa saa syödä ”paljon”. En myöskään keksinyt yhtäkään järkevää syytä kisaamiseen, joten luovuin ajatuksista.

Fitness-urheilu, fitness kisaaminen, fitness, bikini fitness, fitnesskilpailija, fitnes kilpailut, kisadieetti, dieetti, treeni, laihdutus, hormonit, Stuff about

Terveys on tärkeintä

Nyt kun mietin asiaa, en edes tiedä, miksi hetkellisesti kiinnostuin kisaamisesta – siksi koska kaikki muukin kisasivat? Nyt tuntuu hullulta, että olen edes harkinnut kisaamista. Minua ei huvita dieetata hulluna itseäni epäterveeseen kuntoon, jotta saisin esitellä itseäni bikineissä tuomaristolle. Käyttäisin kaiken aikani treenaamiseen, palautumiseen, nukkumiseen, ruokien valmistamiseen ja poseerausharjoittelemiseen? Ei kiitos – sellainen ei ole minua varten.

Tietysti olen kuullut, että kisaamisen voi tehdä myös terveellisellä tavalla ja kärsimättä. Varmasti joku voikin. Itse kärsin jo pelkästä ajatuksesta, että joutuisin luopumaan kastikkeista tai edes kokkaamaan ruokia etukäteen. Omalla kohdallani kisoihin valmistautuminen ja kisaaminen olisi totaalisen mahdotonta ilman suurta kärsimystä.

Tiedän myös, että väsyisin isoista treenimääristä. Lisäksi olisi painajaismainen ajatus käyttää aikaa syömisten miettimiseen – olen tietoisesti pyrkinyt siitä eroon. En halua miettiä ruokaa ja mieluummin joskus vetelen turhan monta palaa metripizzaa, kuin antaisin ruoan pyöriä mielessäni. En myöskään halua laittaa treenejä etusijalle ja skipata menojani niiden takia. Moni sanoo voivansa paremmin syödessään ohjelman ja kellon mukaan. Itse taas olin jatkuvasti joko ähkyssä tai nälässä. Lisäksi ruokien suunnittelu ja eväiden raahaaminen vitut**.

En myöskään haluaisi käyttää rahojani kisakenkiin ja bikineihin. Enkä haluaisi esiintyä sellaisissa muiden edessä – en viihdy bikineissä edes uimarannalla, hahaa. Tiedän myös, että hormonitoimintani sanoisi goodbye jos rasvaprosenttini putoaisi. Pidän siis mieluummin nämä pienet määrät silavaa kropassani, kuin sekoittaisin hormonitoimintani. Haluan luultavasti vielä joskus uudelleen äidiksi, enkä ikinä koskaan riskeeraisi sitä fitnesskisojen takia.

Fitness-urheilu, fitness kisaaminen, fitness, bikini fitness, fitnesskilpailija, fitnes kilpailut, kisadieetti, dieetti, treeni, laihdutus, hormonit, Stuff about

Fitness-urheilu ja kisaaminen ei vain kiinnosta

Ja se yksi olennaisin syy; motivaatio, intohimo ja kiinnostus? Joillekin itsensä haastaminen urheilussa ja kisaamalla on todellinen intohimo. Silloin fitnesselämäntavasta, kilpailuun valmistautumisesta ja itse kisaamisesta varmasti nauttiikin. Mikäli homma hoituu ammattitaitoisen valmentajan kanssa ja terveellisesti, mikäs siinä.

Koen olevani fitnesskilpailuista todella vieraantunut ja täysin eri maailmasta. Itselläni ei ole kiinnostusta fitnekseen tai urheiluun, enkä kokisi hyötyväni siitä mitään vaikka voittaisinkin. Mielestäni on myös outoa, että monet huippu-urheilijat ovat miljonäärejä ja fitnesskilpailujen voittaja saa palkintopystin ja proteiinia? Miksi se on ainoa laji, josta ei saa rahaa? Joku huippu saattaa saada, mutta ymmärtääkseni summat ovat pieniä?

Tuli varmaan selväksi; Fitness-urheilu ei ole minun juttuni, eikä minusta tule fitnesskilpailijaa. Jätän kisatouhut niille, jotka kokevat sen intohimokseen ja nauttivat siitä. 🙂

Mitä ajatuksia fitness-urheilu ja kisaaminen herättää? Oletko itse kisannut? Miksi ja miksi et? 🙂

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Lihottaako mättöpäivä?Paljon treenaan viikossa?Törkyinen ruokapäiväkirja Kannattaako karpata? Parhaat liikkeet pakaroille x5!Miksi lopetin kaloreiden laskemisen?Rasvaa polttava porrastreeni9 sääntöä, joiden avulla pysyn kunnossaNyt loppu herkuttelu!

Huonoimmat laihdutuskeinot x5 – älä kokeile näitä!

Laihduttaminen ja terveyden tavoittelu tuntuu kiinnostavan ihmisiä vuodesta toiseen. Valitettavasti monet dieettiohjeet ja laihdutuskeinot ovat todella huonoja – huonoimmat dieetit voivat olla jopa vaarallisia. Vaikka ihmiset tuntuvat nykyään olevan valveutuneempia ruokavalion, laihduttamisen ja hyvinvoinnin suhteen, osa kokeilee edelleen erilaisia höpöhöpö-laihdutuskeinoja. Ajattelin jakaa tässä postauksessa omasta mielestäni huonoimmat dieetit ja laihdutuskeinot, jotta ihmiset osaisivat välttää näitä jatkossa! Mitään pumpulin tai nenäliinojen syömisdieettejä en tähän listannut, vaikka ne ovat vielä järjettömämpiä. Niitä tuskin kukaan aikookaan testata – ainakin toivon niin. 😀

Minusta on surullista – ja tavallaan myös hieman koomista, että ihmiset luulevat laihtuvansa mitä ihmeellisimmillä keinoilla. Oikotietä onneen ei ole ja vaikka saisit painoa pudotettua jollain kaalikeittodieetillä, nuo kilot tuskin pysyvät poissa.

Ainoa pysyvä keino laihtua on yksinkertaisesti on kuluttaa enemmän kuin syö. Usein näiden dieettien yhteydessä mainitaan ”tämä dieetti voi olla hyvä startti elämänmuutokseen tai pysyvään painonhallintaan!”. Jep, voihan se olla. Paljon todennäköisempää kuitenkin on, että olet helvetillisen nälkäinen kitudieetin jälkeen ja syöt tiputtamasi kilot takaisin korkojen kera. En siis suosittelisi seuraavia keinoja – edes lyhytaikaisesti. huonoimmat dieetit

Huonoimmat dieetit x5!

1. Kaalikeittodieetti

Tämän kaikki varmaan jo tietävätkin. Kaalikeittodieetti on siis viikon kestävä kuuri, jossa nimensä mukaisesti syödään kaalikeittoa päivittäin niin paljon kuin ikinä jaksaa. Lisäksi syödään vaihtelevasti pieniä määriä lihaa, kasviksia, perunaa yms.

Kyseinen dieetti kyllä varmasti poistaa nestettä ja tätä myötä myös kiloja, mutta en näe tässä paljoakaan järkeä; vaikka kyseistä dieettiä kuinka ajattelisi vain lähtölaukauksena terveellisille elintavoille, en usko sen toimivan niin hyvin käytännössä. Tällaisen viikon jälkeen ei todellakaan ole helppoa jatkaa maltillisilla miinuskaloreilla. Todennäköisesti siis syöt viikon aikana tulleen kalorivajeen pois samantien ja varmasti extraakin. Dieetin lopputulos voi siis olla täysin päinvastainen, kuin toivoit – saatat jopa lihoa.

2. Lentoemäntädieetti

Lentoemäntädieetti on viikon kuuri, joka perustuu nesteenpoistoon. Aamupalaksi syödään aina puolikas greippi + kahvia tai teetä ilman sokeria. Tämän lisäksi päivän aikana syödään myös minimalistinen lounas ja päivällinen (lihaa ja kasviksia). Ravinto koostuu siis pääosin proteiinista ja kasviksista – ei siis rasvaa tai hiilihydraatteja. Tulen nälkäiseksi pelkästä ajatuksesta!

Ajattelen tästä samoin kuin Kaalikeittodieetistä; todennäköisesti olet viikko dieetin lopettamisen jälkeen yli lähtöpainosi.

3. Vauvanruokadieetti

Dieetti, jossa syödään pelkkiä vauvan soseita?! Päivän aikana yksi ateria saa koostua muista ravinnonlähteistä. Omissa vauvajuhlissani jouduin silmät sidottuna maistelemaan vauvan ruokia ja syljin melkein kaiken pois. En siis todellakaan ikinä kokeilisi tätä.

Dieetti perustuu tietystikin siihen, että vauvan ruoat sisältävät vähemmän energiaa – niissä kun on aika paljon vettä. Tai sitten vauvan ruoat maistuvat niin karsealle ja tämän takia annoskoot kutistuvat. Omasta mielestäni olisi paljon yksinkertaisempaa vain syödä vähemmän tavallista ruokaa.

huonoimmat dieetit

4. Sauna belt

Tarvitseeko tätä edes perustella? Jos joku ei nyt tiedä mistä on kysymys, niin avataanpa hieman: Sauna belt on siis vyö, joka puetaan päälle. Sitten mennään saunaan istumaan ja katsotaan kun läskit sulavat silmissä! En nyt ihan tarkalleen muista, mitä kaikkea mainoksessa luvattiin. Muistaakseni laitteen teho perustui siihen, että hikoilet saunassa rasvan pois. Hei haloo..jokainen varmaan tajuaa, ettei tuo pidä paikkansa ja koko tuote on kusetusta.

Jos joku on laihtunut kyseisellä tuotteella, let me know! Parasta on kun näitä mainostetaan yhdessä ravinto-oppaan kanssa ja samalla kehotetaan noudattamaan terveellistä ruokavaliota ja harrastamaan liikuntaa. Niin kumpi siinä on se laihduttava osuus; Sauna belt vai terveellinen ruoka ja liikunta? 😀

5. Ateriankorvikkeet

Syö patukoita ja laihdut! Kaikenlaisia ateriankorvikkeita on tarjolla mielin määrin. Se mikä näissä ihmetyttää eniten on se, että ne sisältävät usein runsaasti sokeria. Ymmärrän että välipalapatukan on tarkoitus maistua hyvältä, mutta jos ideana on laihduttaminen, miksi lisätä sokeria tuotteisiin? Eikä se ole terveellistä muutenkaan.

Ateriankorvikkeet voivat olla ihan jees toisinaan, mutta koko ruokavaliota niille ei kannata perustaa. Ravinto jää auttamatta yksipuoliseksi jos pelkillä patukoilla ja pirtelöillä elää. Tuotteet ovat myös aika prosessoituja – en siis näe niitä edes terveellisinä.

Tämä dieetti perustuu taas kerran sille, että syödään alle kulutuksen. En kuitenkaan usko patukoiden ja pirtelöiden pitävän kovin hyvin nälkää. Parempiin tuloksiin pääsisi varmasti syömällä tavallista prosessoimatonta ruokaa hieman alle kulutuksen.

Mitkä ovat omasta mielestäsi huonoimmat dieetit tai laihdutuskeinot?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Miltä näyttää 165cm & 55kg? Kiihdytä aineenvaihduntaa x8 Vähennä treeniä ja kiinteydy! Lenkille suoraan synnytyssairaalasta Selluliittia pyllyssä 5 syytä olla tavoittelematta rasvatonta kroppaa Paljon päivässä voi lihoa? Pakkomielle liikunnasta Kehon muodonmuutos; ennen ja jälkeen kuvat!

Kiihdytä aineenvaihduntaa x8

Ihmiset näpyttelevät Googleen säännöllisesti sanat ”kiihdytä aineenvaihduntaa” – huomaan sen pelkästään analytiikkaani seuraamalla. Tässä postauksessa jaankin vinkkejä säästöliekistä eroon pääsemiseksi ja kikkoja, joilla kiihdytät aineenvaihduntaasi.

Hitaalla käyvä aineenvaihdunta vaikeuttaa laihtumista ja kiinteytymistä. Moni ajattelee, että laihtuminen on mahdotonta hitaan aineenvaihdunnan takia. Aineenvaihdunta voi hidastua ja kroppa mennä säästöliekille, mikäli kropan toiminnan sekoittaa paastolla, liiallisella liikunnalla ja tiukoilla dieeteillä. Onneksi säästöliekistä pääsee eroon ja omaa aineenvaihduntaansa voi kiihdyttää muutamilla yksinkertaisilla kikoilla!

Kiihdytä aineenvaihduntaaMuistan kun vuosia sitten minusta tuntui, että heti jos syön jotain epäterveellistä, paino nousee heti monta kiloa ja turvonnut olo kestää monta päivää. Tuolloin en liikkunut paljoakaan ja join todella vähän vettä. Ruokavaliossani ei myöskään ollut proteiinia paljon ollenkaan. Ei siis ihme, ettei aineenvaihdunta rullannut sen kovempaa. Ihmettelin kavereitani, jotka tuntuivat voivan syödä mitä vain ilman pöhöä.

Jossain vaiheessa tein muutoksia elintapoihini ja huomasin selkeän eron olossani; olo tuntui virkeämmältä, pystyin syömään paljon enemmän, silti hoikistua sekä muutenkin olo kropassa parani. Nykyään näitä tapoja noudattamalla pystyn syömään mitä haluan ja silti pysyä samassa painossa (tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voisin syödä suklaata 5 kiloa päivässä lihomatta) Näistä vinkeistä on minimaalinen vaikutus yksinään, mutta noudattamalla kaikkia näitä, edesautat hyvää ja virkeää oloa sekä laihtumista/ihannepainossasi pysymistä. Kiihdytä aineenvaihduntaa

Kiihdytä aineenvaihduntaa näillä vinkeillä

1. Juo vettä

Tämä on samalla niin helppo, mutta samalla niin vaikea vinkki noudattaa! Parasta onkin pitää vesipullo koko ajan ulottuvilla, jotta sitä tulee oikeasti juotua tarpeeksi. Veden juonti pitää aineenvaihdunnan käynnissä, auttaa nälänhallinnassa, puhdistaa kroppaa ja ihoa. Vesi poistaa myös turvotusta. Kokeiltu on!

2. Treenaa kovaa

Lyhyt kovatehoinen treeni on kannattavampaa kuin pitkäkestoinen kevyt lönköttely, mikäli haluat aineenvaihdunnan kierroksille pitemmäksi aikaa. Kovan treenin jälkeen aineenvaihdunta käy kierroksilla ainakin vuorokauden.

3. Ole aktiivinen arjessasi

Vaikka kovatehoinen treeni nopeuttaa aineenvaihduntaa kevyttä liikkumista enemmän, kaikki liikkuminen auttaa asiaa.

4. Nuku riittävästi

Huonosti nukutun yön jälkeen ainakin oma kroppa tuntuu keräävän helpommin nesteitä ja olo on muutenkin nuupahtanut. Huonosti nukutut yöt alentavat kropan kalorinpolttokykyä. Mene siis ajoissa nukkumaan ja panosta laadukkaaseen uneen.

Kiihdytä aineenvaihduntaa5. Syö säännöllisesti

10 tunnin tauot ruokailussa ei kannata. Säännöllinen ruokailu antaa kropalle viestin, että ruokaa on riittävästi saatavilla ja aineenvaihdunta pysyy käynnissä.

6. Syö riittävästi

Toinen tärkeä asia! Jos syöt jatkuvasti liian niukasti, kroppa alentaa kalorinpolttokykyänsä. Nälässä repsahtaa myös helpommin ahmimaan ja kierre on valmis.

7. Syö aamupala

Aamupala käynnistää aineenvaihdunnan yön paaston jälkeen.

8. Nauti aineenvaihduntaa kiihdyttäviä ruokia

Greippi, parapähkinät, chili, kofeiini ja vihreä tee. Myös proteiinipitoinen ruoka- sekä mausteet vauhdittavat aiheenvaihduntaa.

Kiihdytä aineenvaihduntaaToivottavasti näistä vinkeistä on hyötyä! 🙂 Mukavaa maanantaita <3

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Vähennä treeniä ja kiinteydy! Painoindeksi on hölmö keksintö Parhaat motivaatiolauseet x 15 Hoikistu napostelemalla? Tahaton laihtuminenVoiko pelkällä liikunnalla laihtua? Pakkomielle liikunnasta Oot säälittävä anorektikko Lisää liikuntaa x6!