Miksi et laihdu – 8 syytä

Moni laihduttaja tuskailee ikuisen kysymyksen edessä: Miksi en laihdu? Itse en ole varsinaisesti koskaan laihduttanut, vaikka jos jonkinmoista kiinteytysprojektia on ollut aikoinaan meneillään. Tässä postauksessa ajattelin jakaa muutaman seikan, jotka voivat olla syynä siihen miksi et laihdu. Nämä saattavat olla monelle itsestäänselvyyksiä, mutta tässä silti pieni muistutus.

Miksi en laihdu, Miksi et laihdu, miksi dieetti epäonnistuu, miksi laihtuminen epäonnistuu, dieetti, laihtuminen, laihduttaminen, stressi, kalorit, liikunta, ruokavalio, stuff about Miksi en laihdu, Miksi et laihdu, miksi dieetti epäonnistuu, miksi laihtuminen epäonnistuu, dieetti, laihtuminen, laihduttaminen, stressi, kalorit, liikunta, ruokavalio, stuff about

Miksi en laihdu? – 8 syytä

1. Syöt liikaa tai liian vähän

Mikäs sen yksinkertaisempaa? Moni ihminen aliarvioi syömänsä ruoan kalorimäärän, eikä laihdu sen takia. Mikäli kalorimäärät ja oma energiantarve on aivan hakusessa, kannattaa tutustua syömiensä ruokien ravintosisältöön ja vanhaan kunnon lautasmalliin. En suosittele laskemaan kaloreita jatkuvasti, mutta välillä pieni reality-check voi olla tarpeen – kunnes näppituntuma oikeaan ruokavalioon tulee luonnostaan.

Entä voiko laihduttaja syödä liian vähän? Ehdottomasti! Yleensä ihminen laihtuu, mikäli syödään vähän. Toisinaan kroppa ja aineenvaihdunta on niin jumissa, ettei laihtumista tapahdu. Säästöliekin purkamisesta, aionkin kirjoittaa oman postauksensa ja vinkkejä aineenvaihdunnan kiihdyttämiseen löydät postauksesta: Kiihdytä aineenvaihduntaa x8.

2. Stressaat

Kovassa stressissä kroppa ei toimi optimaalisesti. Stressaantuneena tulee usein nukuttua- ja syötyä huonosti, joka vaikeuttaa laihtumista. Stressaantuneena liikunta saattaa myös tuntua ylitsepääsemättömän rankalta. Pyri siis kiinnittämään hyvinvointiisi huomiota kokonaisvaltaisesti henkistä ja sosiaalista puolta unohtamatta.

3. Kaikki tai ei mitään-ajattelu

Voi ei, söin puolikkaan keksin – kaikki on pilalla! Nyt on aivan sama syödä koko keksipaketti! Tuttu tapa? Käsittämätöntä kyllä, itse olen joskus teininä ajatellut näin oudosti – vaikka tiesin, ettei siinä ole mitään järkeä. Puolikas keksi sinne tänne tai vaikka yksi pulla, no big deal. Ei kannata vetää överiksi moisen takia. Muista että kokonaisuus ratkaisee.

Miksi en laihdu, Miksi et laihdu, miksi dieetti epäonnistuu, miksi laihtuminen epäonnistuu, dieetti, laihtuminen, laihduttaminen, stressi, kalorit, liikunta, ruokavalio, stuff about

Miksi en laihdu, Miksi et laihdu, miksi dieetti epäonnistuu, miksi laihtuminen epäonnistuu, dieetti, laihtuminen, laihduttaminen, stressi, kalorit, liikunta, ruokavalio, stuff about

4. Vaadit itseltäsi liikoja

Haluan laihtua 5 viikossa 5 kiloa? Ei kannata – varsinkaan jos tarkoitus on pitää kilot poissa pysyvästi. Nopea laihtuminen vaatii suurta kalorivajetta ja on luonnollisestikin rankempaa. Homma saattaa tyssätä nälkään ja jatkuviin repsahteluihin. Mikset mieluummin pitäisi yllä maltillisempaa tahtia – näin homma sujuu mukavammin ja lopputuloskin on parempi.

5. Mietit asiaa liikaa

Olen itsekin kirjoittanut siitä, miten ruoan ja treenin liika miettiminen vain lisäsi nälkää. Varsinkin laihduttaessa ja kalorivajeen ollessa päällä, kannattaa suunnata ajatukset muualle. Napostelun halu häviää, kun tekee jotakin muuta mukavaa ja hankkii elämään tärkeämpää sisältöä.

6. Treenaat liikaa/liian vähän

Liikunta on tärkeää muutenkin kuin laihduttaessa. Treenillä voit kuitenkin boostata aineenvaihduntaa ja kuluttaa energiaa. Mikäli et ole ennen treenannut, muutama kävelylenkki viikossa on jo hyvä määrä. Panosta arkiaktiivisuuteen! Sillä on kulutuksen ja aineenvaihdunnan kannalta isompi merkitys kuin yhdellä treenillä.

Kun kuntosi kohoaa, muutamalla lihaskuntotreenillä kasvatat lihasta, poltat rasvaa ja boostaat aineenvaihduntaa. Löydä itsellesi sopiva treenimäärä ja pysy siinä – liika treenikään ei kannata. Mikäli treenaat liikaa, kehosi voi uupua ja mennä stressitilaan. Mikäli epäilet treenaavasi liikaa kokeile vähentämistä – saatat jopa hoikistua.

7. Nukut liian vähän

Aikaisemmin mainitsin stressistä ja sen vaikutuksesta laihtumiseen. Myös liian vähäinen uni tai huonosti nukkuminen vaikeuttavat laihtumista ja saavat kehon stressitilaan. Pyri siis panostamaan lepoon ja siihen, että nukut hyvin. Sopiva unen määrä vaihtelee, mutta suurimmalla osalla se on 7-9 tuntia yössä. Tärkeää on myös unen laatu – jos uni on kovin kevyttä, lepo ei ole riittävää. Makuuhuoneen tuuletus, sopivan viileä lämpötila ja iltojen rauhoittaminen edesauttavat hyvää yöunta.

8. Lähipiirisi ei tue sinua

Joskus lähipiiri saattaa tiedostamattaan tai tiedostaen sabotoida laihtumisyrityksiäsi. Sillä on yllättävän suuri vaikutus. Jos puoliso kantaa niska vääränä kotiin epäterveellisiä ruokia, voi omassa ruokavaliossaan olla vaikeaa pysyä. Mikäli lähipiirisi ei tue sinua tavoitteissasi, kannattaa asia ottaa rohkeasti puheeksi.

Toivottavasti tästä oli hyötyä sinulle, joka ehkä pähkäilet miksi en laihdu -kysymyksen parissa. 🙂 Tuleeko sinulle muita syitä mieleen?

Kuvat: Niina, edit by me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Miltä näyttää 165cm & 55kg? Oot säälittävä anorektikko Tehokas koko kropan treeni liikepareina Jalat muusiksi 20 minuutissaNäin helpotat treenaamaan lähtemistä x6Kroppa raskauden jälkeen Rento suhtautuminen syömiseen Miksi lopetin kaloreiden laskemisen? Miten treenaan tällä hetkellä?

Tahaton laihtuminen

Usein ihmiset miettivät, miten laihtua ja pudottaa painoa. Tällöin ei aina tulla edes ajatelleeksi, että ongelma voi joskus olla aivan päinvastainen – ihminen laihtuu tahtomattaan. Olemme kuitenkin niin erilaisia – toinen on luonnostaan vähän rotevampi ja kerää helpommin massaa. Toinen taas voi olla luontaisesti aktiivisempi ja kiloja ei kerry niin helposti – paino saattaa pudota vaikkei edes haluaisi. Tahaton laihtuminen ei tietystikään kaikkia häiritse ja harvoin siitä on varsinaisesti haittaakaan. Tällöin asialle ei luonnollisestikaan tarvitse tehdä mitään. Jos kuitenkin koet painon tippumisen häiritsevän hyvinvointiasi tai et muuten vain koe oloasi hyväksi, asialle kannattaa tehdä jotain – mutta mitä?

Metallisydän -blogissa olikin viime viikolla kirjoitus otsikolla Laihasta lihavaksi? Näillä vinkeillä onnistut varmasti! Mikäli et kuitenkaan halua laihasta lihavaksi, vaan pysäyttää painon putoamisen tai saada pari kadonnutta kiloa takaisin, maltilliset keinot ovat ehkä parempi vaihtoehto. 😀

Tahaton laihtuminen Tahaton laihtuminenTahaton laihtuminen

Olen itse aina ollut hoikka ja raskauskilojen tippuessa, painoni laski alle raskautta edeltäneen painon. Syy oli varmastikin seuraava; lopetin systemaattisen lihaksen kasvattamisen ja aloin treenaamaan- sekä syömään enemmän fiiliksen mukaan. En siis enää syönyt annostani loppuun, mikäli olin jo aivan täynnä. Ennen olisin syönyt ruuan joka tapauksessa loppuun, jotta energiaa tulisi tarpeeksi lihasten kasvuun ja palautumiseen. Tämän muutoksen- ja rennompien treenien myötä, paino alkoi siis hieman pudota. Muutaman kilon putoamisen jälkeen, en halunnut painon laskevan enää – piti siis alkaa lisätä syömistä.

Painon tippuminen tapahtui aivan huomaamatta – en mitenkään pyrkinyt siihen. Tietysti sehän on todella loogista – lihasta kasvattaessa syödään kulutuksen verran tai jonkin verran yli. Itse olin näistä määristä toisinaan aika ähkyssä. Kiinnostus lihasten kasvatukseen ja tavoitteelliseen treeniin lopahti ja tätä myötä kiinnostus myös omaan syömiseen väheni – tästä seurauksena pienemmät ruokailut ja painon tippuminen.

Halusin siis stopata painon putoamisen. En kuitenkaan halunnut ryhtyä täyteen porsasteluun, enkä alkaa syömään itseäni aivan räjähdyspisteeseen. Mikään lihotuskuuri ei myöskään ollut millään lailla tarpeen. Ratkaisin asian seuraavalla tavalla – aloin käymään säännöllisesti vaa’alla ja söin jonkin aikaa hieman rasvaisempaa ruokaa ja vähän enemmän, jos paino oli laskusuunnassa. Näin tietty paino on pysynyt yllä ilman ähkyä ja stressiä.

Kaikille painon putoamisen estäminen ei ole näin helppoa – osa saattaa joutua kiinnittämään paljon enemmän huomiota riittävään energiansaantiin. Joidenkin mielestä voi tuntua vaikealta saada kasaan riittävästi energiaa. Tällöin voi tuntua hyvältä ratkaisulta syödä epäterveellisesti ja täyttää kalorivaje munkeilla. Pidemmän päälle, se ei kuitenkaan ole kovin järkevä ratkaisu terveyden kannalta.

Tahaton laihtuminen

Tahaton laihtuminenTässä muutama yksinkertainen vinkki, joiden avulla saat lisää energiapitoisuutta ruokavalioosi ja ruokamääriä kasvatettua pienellä vaivalla;

1. Lisää rasvan määrää ruokavalioon

Luonnollisestikin, rasvassa on paljon energiaa; 9kcal per gramma. Vaihda käyttämäsi tuotteet täysrasvaisiin. Näin saat helpommin tarvittavan määrän energiaa täyteen, ilman annoskokojen suurentamista. Öljy on myös helppo ja terveellinen tapa saada lisää energiaa. Myös pähkinät, mantelit ja esimerkiksi sokeriton maapähkinävoi ovat hyvä vaihtoehto.

2. Syö säännöllisesti

Itse ainakin huomaan omien ruokailuvälieni venyjän toisinaan, jos en muistuttele itseäni säännöllisestä ruokailusta. On siis helpompi pitää huolta säännöllisestä syömisestä, kuin syödä kalorivaje kerralla pois.

3. Tarkista annoskoot

Joskus ei auta muu kuin annoskokojen suurentaminen. Vatsalaukku tottuu pienentyneisiin ruokamääriin nopeasti, mutta sama pätee myös toisinpäin. Ruokamääriä kannattaa lisätä vähän kerrallaan, jotta vatsa pysy menossa mukana eikä suuria ähkyjä tule.

Ironista näissä vinkeissä on se, että näitä kaikkia suositellaan jossain muodossa myös laihduttajille. Painoa nostavalle voidaan toki suositella suurempia määriä rasvaa, mutta liian vähäkin määrä voi haitata laihtumista. Myös syömisen säännöllisyyttä ja riittäviä annoskokoja pidetään tärkeinä laihduttajille. Mutta ei mennä siihen sen enempää.

Haluan tähän loppuun vielä muistuttaa, että tahaton laihtuminen voi olla myös merkki sairaudesta. Jos et ole muuttanut elintapojasi ja paino laskee yrittämättä 5 % tai enemmän, asia on syytä selvittää lääkärissä. Lisää tietoa tahattomasta laihtumisesta löytyy täältä. Kävin myös itse lääkärissä aikoinaan asian tiimoilta varmuuden vuoksi, mutta kaikki oli ok. Jos asia siis alkaa vaivaamaan, kannattaa itsekin käydä tarkistamassa asia.

Onko tahaton laihtuminen tai painon liika putoaminen sinulle ongelma? Miten olet ratkaissut asian?

Kuvat: Niina, edit me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

♥ Miksi lopetin kaloreiden laskemisen? ♥ Oot säälittävä anorektikko ♥ Rento suhtautuminen syömiseen ♥ Kroppa raskauden jälkeen ♥ Vähennä treeniä ja kiinteydy! ♥ 8 vinkkiä – lisää aikaa liikunnalle! Lihottaako mättöpäivä?  Paljon päivässä voi lihoa? Miten herkuttelen?

Voiko pelkällä liikunnalla laihtua?

Moni on varmasti kuullut väitteen, ettei pelkkä liikunta riitä laihtumiseen. Miten asia sitten oikeasti on – voiko liikunnalla laihtua?

Vaikka ruokavalion ja liikunnan yhdistelmä on tietysti tehokkain tapa laihtua, voi liikkumisen avulla laihtua hyvinkin. Liikkumisella tarkoitan erityisesti myös arkiaktiivisuutta – sillä kun on kulutukseen usein suurempi vaikutus kuin tunnin treenillä. Arkiaktiivisuuden lisääminen on helppo tapa saada kulutusta suuremmaksi ilman hikirääkkiä. Tämä on siis loistava tapa sinulle, joka et ole liikuntaan tottunut ja haluat hoikistua ilman hikoilua. Yksinkertaisilla kikoilla saa lisää liikettä arkeen – seiso istumisen sijaan, tee vatsalihaksia televisiota katsoessa jne. Lisää vinkkejä arkiliikunnan lisäämiseen löydät täältä: Lisää liikuntaa x 6!

Moni sanoo ettei liikunnalla voisi laihtua, koska on vaikeaa liikkua niin paljon, että kalorivaje tulisi tarpeeksi suureksi. Samalla todetaan liikunnan lisäävän nälkää ja ruokahalua. Näin ihminen kuulemma usein ”nollaa” syömisillään kalorivajeen – tai menee syödessään jopa plussan puolelle. On totta ettei voi laihtua, jollei kalorivajetta tule. Usein kuitenkin unohdetaan myös liikunnan aineenvaihduntaa kiihdyttävä vaikutus; esimerkiksi kovatehoisen HIIT-treenin jälkeen, aineenvaihdunta käy kierroksilla jopa kaksi vuorokautta treenin jälkeen. Tällä on jo aika suuri vaikutus! Sama vaikutus tulee esimerkiksi kovilla kuntosalitreeneillä; aineenvaihdunta kiihtyy, mutta myös lihasten palautuminen ja kehittyminen kuluttaa energiaa. Lisää aineenvaihdunnan kiihdytysvinkkejä löydät postauksestani Kiihdytä aineenvaihduntaa x 8!

voiko liikunnalla laihtua? Mielestäni kulutuksen, kaloreiden ja kalorivajeen laskeminen ei kannata – itse yritin joskus aikoinaan syödä laskennallisen kulutukseni verran ja olin aivan helvetillisen nälkäinen. Ei siinä auttanut kuin syödä itsensä kylläiseksi. Enkä todellakaan lihonut, vaikka niin olisi pitänyt tapahtua jos pelkkiä numeroita tuijotettaisiin. Keho ei ole kone, etkä voi ikinä tietää täsmällineen paljonko kulutat ja mikä on energiantarpeesi. Jos siis olet kovan treenin ja laskennallisesti ”oikean” kokoisen annoksen jälkeen nälkäinen – syö lisää, kunnes olet kylläinen. Kaloreiden laskeminen ei kannata – ainakaan omasta mielestäni.

Eli kyllä, olen edelleen sitä mieltä, että liikunnalla voi laihtua ja polttaa rasvaa – varsinkin jos et ole ennen harrastanut liikunta. Jos jo nyt liikut useampia kertoja viikossa, liikunnan lisääminen tuskin on kannattavaa jos laihtumista tavoitellaan. Tällöin kannattaakin suunnata katse treenien tehokkuuteen, sekä siihen ruokavalioon. Helpoiten laihtuminen käy liikunnan ja terveellisen ruokavalion yhdistelmällä.

Jos pitäisi valita pelkkä ruokavalio tai liikunta laihdutuskeinona, kannattaa kuitenkin valita ehdottomasti ruokavalio. Ruokavaliolla on se isoin merkitys. Ruokavaliota säätämällä kalorivaje on helpompi saada aikaan kuin liikunnalla. Toivottavasti tämä postaus oli hyödyllinen! 🙂

Mitä mieltä itse olet – voiko liikunnalla laihtua?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Miltä näyttää 165cm & 55kg? Vähennä treeniä ja kiinteydy! Laihaläski on jees Kokeile tätä aamupalaherkkua! Lihottaako mättöpäivä? Paljon päivässä voi lihoa? Paljon eri liikuntalajit kuluttavat kaloreita? 9 sääntöä joiden avulla pysyn kunnossa Miksi en alkanut luomaan uraa personal trainerina?