Äitiys – tekosyy lihoa?

*Sisältää mainoslinkkejä

Onko äitiys hyvä syy jättää treenit väliin vai onko se vain surkea tekosyy? Äitiys ja lihominen on tällä viikolla ollut tapetilla Fitfashionilla ja ajattelin itsekin kirjoittaa omia ajatuksiani. Pauliina avasi keskustelun: Ovatko parisuhde ja lapset tekosyitä lihoa? ja Umppu kirjoitti vastineeksi postauksen: Pieni korjaus ”maalaisjärkeen”

Sanon nyt tähän heti alkuun, että mielestäni osa halusi tahallaan ymmärtää Pauliinan postauksen väärin ja itse ymmärrän mitä sillä haettiin takaa. Yhdessä blogipostauksessa on vähän vaikeaa ottaa kaikki mahdolliset skenaariot esille, jos haluaa että postauksessa on jokin kanta ja pointti. Tässä sitten oma tarinani…

Äitiys ja lihominen, Äitiys, Vanhemmuus, Treeni, Parisuhde, Lihominen, Stuff about Äitiys ja lihominen, Äitiys, Vanhemmuus, Treeni, Parisuhde, Lihominen, Stuff about

Koko raskausajan kestänyt pahoinvointi

Itse kärsin raskauspahoinvoinnista viikolta 7 ihan loppuun saakka. Monesti oksentelin päivittäin useampia kertoja. Loppuvaiheessa saattoi olla muutama päivä, jolloin en oksentanut. Kaikki terveellinen pöperö, joka ennen oli saanut veden kielelle, maistui aivan skeidalta. Puuro, raejuusto, banaani ja ruisleipä – pelkkä ajatus yökötti. Tietysti on olemassa vaikka mitä muitakin terveellisiä ruokia, mutta minulle ei maistunut sitten yhtään. Jopa Pepsi Max ällötti minua – mitä en koskaan uskonut tapahtuvan! 😀 Muistan välillä oksentaneeni yli 10 kertaa ja oksennusrefleksi vain jatkui krampinomaisesti, vaikkei vatsassa ollut enää mitään oksennetaan. Siinä sitten kylppärin lattialla itkin ja yökin. Jossain vaiheessa älysin ostaa apteekista pahoinvointirannekkeet, jotka olivat todellinen pelastus!

Mitä sitten tehdä tässä tilanteessa? No, minä ratkaisin asian niin, että söin sitä mitä teki mieli. Ja muistan syöneeni aika reippaasti riisifrutteja ja valmisruokia. Valmisruoat maistuivat mielestäni niin hyviltä! Mitään katukiviä ja tiiltä en himoinnut (näitäkin on kuultu).

Treenit pysyivät matkassa mukana huonosta ruokailusta ja pahoinvoinnista huolimatta. Treeni tuntui hyvältä, vaikka keskeytyi välillä yrjötaukoihin. Muistan, että raskaus oli edennyt viimeiselle kolmanneksella ja painoni oli noussut 7-8 kg. Loppuvaiheessa paino nousi nopeammin ja kokonaisuudessaan painoni nousi raskausaikana muistaakseni n. 12 kg. Viimeisen treenini tein eräänä perjantaina ja yöllä synnytys käynnistyi. Kotiuduttani synnäriltä jäljellä oli muistaakseni 3 raskauskiloa.

Äitiys ja lihominen, Äitiys, Vanhemmuus, Treeni, Parisuhde, Lihominen, Stuff about

Treenit raskauden jälkeen

Aloitin treenit kevyesti oikeastaan heti. Tuntui kivalta liikkua ja oli kiva pitää treenirutiinista kiinni. Ymmärrän kuitenkin todella hyvin heitä, jotka eivät jaksa tai pysty treenata. Kaikilla ei ole tukiverkkoja, jotka voisivat katsoa vauvaa hetken aikaa, jotta voisi mennä treenaamaan. Osa käyttää tällaiset hetket suosiolla nukkumiseen, mikä kannattaakin jos väsyttää. Kaikki eivät myöskään edes malta olla vauvasta erossa heti.

Itse kävin treenaamassa silloin kun mies katsoi vauvaa tai sitten isovanhempien tullessa kylään. Säännölliset treenit jatkuvat osaltani edelleen, mutta ruokavalio ei ole läheskään yhtä terveellinen ja treenit ovat keventyneet reippaasti. Aikaa ja kiinnostusta ruokien miettimiseen ja valmistamiseen ei ole samalla tapaa. Viimeiset viikot olenkin syönyt lähes päivittäin nuudelia…

Ennen raskautta treenasin tosi kovaa ja tykkäsin siitä. Tykkäisin edelleen, mutta en saa revittyä itsestäni motivaatiota samalla tapaa. Voi myös olla, että ruokavalioni ei hirveästi tue bodailua. En ole lihonut synnytyksen jälkeen – painoni on pari kiloa vähemmän kuin ennen raskautta, mutta lihasta ei myöskään ole samalla tapaa. Joku muu olisi voinut lihoa tilanteessani. Riippuu niin paljon geeneistä ja kropasta.

Voin kyllä suoraan sanoa, että ilman osallistuvia isovanhempia, ihanaa miestä ja minuutin kävelymatkan päässä olevaa päiväkotia tilanne olisi varmasti haastavampi – ja huom. meillä on vasta yksi lapsi. Itse olen onnekas, että olen pystynyt edelleen käymään treenaamassa 3 kertaa viikossa ja silti ehdin nähdä lastani paljon. Lyhyen päiväkotimatkan takia lapsen päiväkotipäivien pituus pysyy kohtuullisena – jos lapsi joutuisi olemaan 10h päiväkodissa, ei kyllä kovin helpolla olisi sydäntä lähteä salille pitkän päivän jälkeen. Ilman treenejäkin yhdessä vietettävä aika jäisi mielestäni vähäiseksi.

Äitiys ja lihominen, Äitiys, Vanhemmuus, Treeni, Parisuhde, Lihominen, Stuff about
Ripset*: Beauty Anniina <3 Ajanvaraukseen pääset täältä!

Äitiys ja lihominen

Onko lihominen ja repsahtaminen parisuhteen ja lapsien takia tekosyy? Mielestäni ei – ne voivat olla ihan oikeita syitä. Äitiys ja lihominen eivät tietenkään automaattisesti kuulu yhteen – eihän pelkkä äidiksi tuleminen ketään paisuta, mutta jaksamiseen ja ajankäyttöön se varmasti vaikuttaa. Onko se tekosyy, jos on mieluummin lapsen kanssa iltaisin, kuin salilla huhkimassa? Ei mielestäni – se on erittäin pätevä syy treenien skippaamiseen. Voihan lapsenkin kanssa yrittää tehdä kotitreeniä, mutta ihan oikeasti aina ei jaksa. Joskus on kivempi keskittyä halimiseen ja keittiöleikkeihin tai mitä lapsi nyt haluaakaan tehdä.

Mielestäni äitejä ei pidä myöskään syyllistää raskaudenaikaisesta painonnoususta. Tietenkin on hyvä varmistaa, että äiti tietää, miten kannattaa syödä, mutta joskus se paino voi nousta hallitsemattomasti ihan hormonienkin takia. Minulla ei käynyt näin, mutta tiedän henkilöitä, joiden paino on noussut raskausaikana erittäin paljon, vaikka ovat syöneet fiksusti. Hormonit on jännä juttu, eikä keho aina toimi ns. järjen mukaan.

Tulipas pitkä stoori. Pointtini on: liikunta ja terveellinen ruokavalio on hyvästä ja omasta hyvinvoinnista huolehtiminen kannattaakin asettaa korkealle arvoasteikossa. Joskus sitä omaa hyvinvointia palvelee kuitenkin paremmin nukkuminen ja henkiseen hyvinvointiin keskittyminen. Joskus on myös yksinkertaisesti tärkeämpiä asioita; jos lapsen terveys on vaakalaudalla tai vanhempien mielenterveys oireilee, on täysin ymmärrettävää, ettei kanojen paistelu  ja treenit ole silloin ensimmäisenä mielessä. Mieliala vaikuttaa paljon henkiseen jaksamiseen ja esimerkiksi masennus voi oireilla voimattomuutena.

Ei tuomita sitä 20 kiloa lihonutta äitiä. Eikä sitä joka on timmissä kunnossa. Koskaan ei tiedä mitä kyseisen henkilön ja perheen elämässä on meneillään. Tarjoa mieluummin konkreettista apua kuin neuvoja miten toisten tulisi elää.

Mitä ajatuksia tämä herättää?

Kuvat, Jutta Hirsimäki, edit by me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Hedelmällisyystietokone ehkäisykeinona, suosittelenko?Hormonaalinen ehkäisy – ei enää ikinäAnkea, seksitön avioliittoMiltä näyttää 165cm & 55kg?Mitä opin synnytyksestä x9Rento suhtautuminen syömiseenMiksi lopetin kaloreiden laskemisen?Raskaus kuvinaVauva tuli parisuhde meni?

Lihottaako makeutusaineet?

Minun lapsuudessani rasvaa välteltiin kuin ruttoa. Pikkuhiljaa tajuttiin kuitenkin myös rasvan hyödyt, nimenomaan pehmeän rasvan. Sitten ihmiset tajusivat sokerin olevan se pääsyy makkaroihin vyötäröllä, jonka jälkeen sokeri on demonisoitu tehokkaasti tähän päivään asti. Ihmiset vaihtoivat sokerin makeutusaineisiin ja elämä hymyili. Aspartaamia ja sukraroosia vaan kehiin ja laihtuminen käyntiin. Mutta hetkinen, voisivatko myös makeutusaineet lihottaa?

Olen kuullut väitteen, että makeutusaineet saisivat elimistön reagoimaan sokerin tavoin – ja näin ollen ne myös lihottaisivat. Toisen kuulemani argumentin mukaan, keinomakea ylläpitää sokerin himoa ja saa syömään enemmän. Toiset taas väittävät päinvastaista – makeutusaineet eivät lihota, koska niissä ei ole kaloreita ja ne päinvastoin vievät makeanhimon (koska ovat itsessään niin makeita).

Googlailin aiheesta ja löysin paljon artikkeleja, joiden mukaan makeutusaineet voisivat todella lihottaa. Osa näistä oli englanniksi, joten en niihin sen syvemmin paneutunut – älkää siis kivittäkö minua jos seuraavat väitteet osoittautuvat huuhaaksi. 😀 Muun muassa tällaisia väitöksiä niissä oli: Makeutusaineet voivat häiriinnyttää leptiinitasoja ja näin ollen vaikeuttaa kylläisyyden tuntemista, josta seuraa helposti lihominen. Toinen tulos oli, että makeutusaineet heikentävät insuliiniresistenssiä hiirillä ja aiheuttavat glukoosi-intoleranssia; glukoosi poistuu siis elimistöstä normaalia hitaammin. Näistä molemmista seuraa usein lihomista. Mikäli aihe kiinnostaa enemmän voit lukea suoraan artikkeleista lisää tästä ja tästä.

MakeutusaineetOman kokemukseni mukaan makeutusaineet eivät lihota tai lisää ruokahalua. Ruokahalun suhteen koen oikeastaan päinvastoin – jos litkin paljon sokerittomia limuja, orastava nälkä saattaa lähteä. En kuitenkaan suosittele skippaamaan ruokia, nälkä tulee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin ja kovana. Olen käyttänyt makeutusaineita jo vuosia, en kylläkään muista mistä asti. Olen aina ollut hoikka – pulskimmillani olin ehkä kuudennella luokalla, kun söin päivittäin sokeria ja epäterveellisyyksiä. En siis koe makeutusaineiden lihottaneen minua, en tosin tiedä olisinko laihempi jos lopettaisin käytön. Tuskimpa.

En suosittele sokeria enkä makeutusaineita päivittäiseen käyttöön, vaikka omassa ruokavaliossani niitä molempia tuleekin päivittäin. Kuten olen kertonut, en nykyään enää jaksa hifistellä. Makeutusaineiden käyttöä voisin kyllä ehdottomasti vähentää – makeaankin tottuu ja sitä pitää saada aina enemmän, kun muuten mikään ei muka maistu miltään. Joskus käytin Hermesetasta teen seassa; pikkuruiseen kuppiin laitoin viisi(!) palleroa. Pidin taukoa ja sitten maistoin uudestaan – meinasin saman tien sylkäistä pois. Se oli niin makeaa, että ihan ällötti. Nykyään yksikin Hermesetas tuntuu liian makealta pieneen kuppiin ja laitankin sellaisen ainoastaan jättiläismukeihin.

Moni on kehottanut minua lopettamaan makeutusaineiden käytön (ne kuulemma tekevät myös reikiä aivoihin!). Tiedostan etteivät ne ole paljon käytettyinä varmastikaan hyväksi, eikä kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ole varmaankaan edes tiedossa. Silti en jotenkin osaa ajatella sen olevan kuitenkaan niin haitallista, että käyttö pitäisi kokonaan lopettaa. Elän mielestäni kuitenkin muuten terveellisesti, enkä polta tupakkaa ja käytän alkoholiakin niin harvoin. Suoraan sanottuna motivaatio lopettamiseen siis puuttuu. Kai meillä kaikilla on jotain paheita??? 😀

Mitä mieltä sinä olet? Koetko että makeutusaineet lihottavat? Vai ovatko ne kenties auttaneet sinua laihtumaan?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

 

Miltä näyttää 165cm & 55kg?

Oot säälittävä anorektikko

Vähennä treeniä ja kiinteydy!

 

Paljon päivässä voi lihoa?

lihominen Viime viikolla yhtenä päivänä olo oli jotenkin tukala ja turvonnut. Kävinkin sitten vaa’alla katsomassa oliko tämä fiilis minulla vain korvien välissä. Ei ollut – painoa oli tullut neljä kiloa lisää vuorokaudessa. 😀 Olin tästä hiukan ihmeissäni – tiedän että paino voi vaihdella päivän aikana parikin kiloa, mutta omalla kohdallani paino on yleensä ollut kutakuinkin sama aamulla ja illalla. Tiesin kuitenkin, ettei lihominen tapahdu hetkessä.

Kuten kerroin, painonnousun lisäksi oloni oli todella turvonnut (ihmekös tuo). Tuntui sellaiselta turvonneelta nestepallolta. Sanottakoon että edellisenä päivänä oli tullut syötyä epäterveellisesti, mutta yleensä tällainen ei vaikuta olotilaani mitenkään. Joskus olo on jopa timmimpi epäterveellisyyksien jälkeen.

lihominenTällä kertaa ei käynyt niin. Tiesin kuitenkin, etten ole lihonut neljää kiloa vuorokaudessa. Se olisi yksinkertaisesti vain mahdotonta. Siispä kävin tekemässä kunnon treenin salilla ja myöhemmin vielä menin kävelylle. Lisäksi join ainakin muutaman litran vettä. Aluksi tuntui että se turvotti vain entisestään, mutta muutaman tunnin päästä olo vähän keveni.

Seuraavana aamuna olo oli jo normaali. Mitä tästä opimme siis? Ensinnäkin: Joskus turvottaa ja toiseksi: Se ei ole maailmanloppu ja kolmanneksi: Liikunta ja vedenjuonti auttaa!

Turpoaminen voi johtua myös stressistä, kuukautiskierrosta, ruokavaliosta, alkoholista, palautumattomuudesta tms. Syitä voi olla vaikka mitä, eikä asialla kannata liikaa päätänsä vaivata, jollei turvottelu ala häiritsemään päivittäistä elämää. Silloin syytä kannattaa lähteä miettimään.

lihominenVaikka söisi mitä, päivässä tai edes viikossa harvemmin oikeasti lihoo, jos palaa sitten takaisin normaaleihin ruokailuihin. Jos oikein työkseen syö, maksimissaan voi lihoa ehkä 200 grammaa päivässä – aika vähän siis. Yleensä se lihominen ja laihtuminen on kuitenkin pidemmän aikavälin juttuja, eikä näitä muutoksia hetkessä tapahdukaan. Vappuherkuttelu ei siis ole pilannut mitään. 😉 Muutenkin suosittelen ottamaan rennosti liikunnan ja syömisen kanssa, ilon kautta syntyy yleensä ne parhaat ja pysyvimmät tulokset.

Onko oma painosi noussut joskus merkittävästi lyhyessä ajassa? Palautuiko paino ennalleen nopeasti? 🙂 Mukavaa viikkoa!

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Kokeile tätä aamupalaherkkua!

Vähennä treeniä ja kiinteydy

Proteiinivanukkaat testissä