Lihottaako makeutusaineet?

Minun lapsuudessani rasvaa välteltiin kuin ruttoa. Pikkuhiljaa tajuttiin kuitenkin myös rasvan hyödyt, nimenomaan pehmeän rasvan. Sitten ihmiset tajusivat sokerin olevan se pääsyy makkaroihin vyötäröllä, jonka jälkeen sokeri on demonisoitu tehokkaasti tähän päivään asti. Ihmiset vaihtoivat sokerin makeutusaineisiin ja elämä hymyili. Aspartaamia ja sukraroosia vaan kehiin ja laihtuminen käyntiin. Mutta hetkinen, voisivatko myös makeutusaineet lihottaa?

Olen kuullut väitteen, että makeutusaineet saisivat elimistön reagoimaan sokerin tavoin – ja näin ollen ne myös lihottaisivat. Toisen kuulemani argumentin mukaan, keinomakea ylläpitää sokerin himoa ja saa syömään enemmän. Toiset taas väittävät päinvastaista – makeutusaineet eivät lihota, koska niissä ei ole kaloreita ja ne päinvastoin vievät makeanhimon (koska ovat itsessään niin makeita).

Googlailin aiheesta ja löysin paljon artikkeleja, joiden mukaan makeutusaineet voisivat todella lihottaa. Osa näistä oli englanniksi, joten en niihin sen syvemmin paneutunut – älkää siis kivittäkö minua jos seuraavat väitteet osoittautuvat huuhaaksi. 😀 Muun muassa tällaisia väitöksiä niissä oli: Makeutusaineet voivat häiriinnyttää leptiinitasoja ja näin ollen vaikeuttaa kylläisyyden tuntemista, josta seuraa helposti lihominen. Toinen tulos oli, että makeutusaineet heikentävät insuliiniresistenssiä hiirillä ja aiheuttavat glukoosi-intoleranssia; glukoosi poistuu siis elimistöstä normaalia hitaammin. Näistä molemmista seuraa usein lihomista. Mikäli aihe kiinnostaa enemmän voit lukea suoraan artikkeleista lisää tästä ja tästä.

MakeutusaineetOman kokemukseni mukaan makeutusaineet eivät lihota tai lisää ruokahalua. Ruokahalun suhteen koen oikeastaan päinvastoin – jos litkin paljon sokerittomia limuja, orastava nälkä saattaa lähteä. En kuitenkaan suosittele skippaamaan ruokia, nälkä tulee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin ja kovana. Olen käyttänyt makeutusaineita jo vuosia, en kylläkään muista mistä asti. Olen aina ollut hoikka – pulskimmillani olin ehkä kuudennella luokalla, kun söin päivittäin sokeria ja epäterveellisyyksiä. En siis koe makeutusaineiden lihottaneen minua, en tosin tiedä olisinko laihempi jos lopettaisin käytön. Tuskimpa.

En suosittele sokeria enkä makeutusaineita päivittäiseen käyttöön, vaikka omassa ruokavaliossani niitä molempia tuleekin päivittäin. Kuten olen kertonut, en nykyään enää jaksa hifistellä. Makeutusaineiden käyttöä voisin kyllä ehdottomasti vähentää – makeaankin tottuu ja sitä pitää saada aina enemmän, kun muuten mikään ei muka maistu miltään. Joskus käytin Hermesetasta teen seassa; pikkuruiseen kuppiin laitoin viisi(!) palleroa. Pidin taukoa ja sitten maistoin uudestaan – meinasin saman tien sylkäistä pois. Se oli niin makeaa, että ihan ällötti. Nykyään yksikin Hermesetas tuntuu liian makealta pieneen kuppiin ja laitankin sellaisen ainoastaan jättiläismukeihin.

Moni on kehottanut minua lopettamaan makeutusaineiden käytön (ne kuulemma tekevät myös reikiä aivoihin!). Tiedostan etteivät ne ole paljon käytettyinä varmastikaan hyväksi, eikä kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ole varmaankaan edes tiedossa. Silti en jotenkin osaa ajatella sen olevan kuitenkaan niin haitallista, että käyttö pitäisi kokonaan lopettaa. Elän mielestäni kuitenkin muuten terveellisesti, enkä polta tupakkaa ja käytän alkoholiakin niin harvoin. Suoraan sanottuna motivaatio lopettamiseen siis puuttuu. Kai meillä kaikilla on jotain paheita??? 😀

Mitä mieltä sinä olet? Koetko että makeutusaineet lihottavat? Vai ovatko ne kenties auttaneet sinua laihtumaan?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

 

Miltä näyttää 165cm & 55kg?

Oot säälittävä anorektikko

Vähennä treeniä ja kiinteydy!

 

Paljon päivässä voi lihoa?

lihominen Viime viikolla yhtenä päivänä olo oli jotenkin tukala ja turvonnut. Kävinkin sitten vaa’alla katsomassa oliko tämä fiilis minulla vain korvien välissä. Ei ollut – painoa oli tullut neljä kiloa lisää vuorokaudessa. 😀 Olin tästä hiukan ihmeissäni – tiedän että paino voi vaihdella päivän aikana parikin kiloa, mutta omalla kohdallani paino on yleensä ollut kutakuinkin sama aamulla ja illalla. Tiesin kuitenkin, ettei lihominen tapahdu hetkessä.

Kuten kerroin, painonnousun lisäksi oloni oli todella turvonnut (ihmekös tuo). Tuntui sellaiselta turvonneelta nestepallolta. Sanottakoon että edellisenä päivänä oli tullut syötyä epäterveellisesti, mutta yleensä tällainen ei vaikuta olotilaani mitenkään. Joskus olo on jopa timmimpi epäterveellisyyksien jälkeen.

lihominenTällä kertaa ei käynyt niin. Tiesin kuitenkin, etten ole lihonut neljää kiloa vuorokaudessa. Se olisi yksinkertaisesti vain mahdotonta. Siispä kävin tekemässä kunnon treenin salilla ja myöhemmin vielä menin kävelylle. Lisäksi join ainakin muutaman litran vettä. Aluksi tuntui että se turvotti vain entisestään, mutta muutaman tunnin päästä olo vähän keveni.

Seuraavana aamuna olo oli jo normaali. Mitä tästä opimme siis? Ensinnäkin: Joskus turvottaa ja toiseksi: Se ei ole maailmanloppu ja kolmanneksi: Liikunta ja vedenjuonti auttaa!

Turpoaminen voi johtua myös stressistä, kuukautiskierrosta, ruokavaliosta, alkoholista, palautumattomuudesta tms. Syitä voi olla vaikka mitä, eikä asialla kannata liikaa päätänsä vaivata, jollei turvottelu ala häiritsemään päivittäistä elämää. Silloin syytä kannattaa lähteä miettimään.

lihominenVaikka söisi mitä, päivässä tai edes viikossa harvemmin oikeasti lihoo, jos palaa sitten takaisin normaaleihin ruokailuihin. Jos oikein työkseen syö, maksimissaan voi lihoa ehkä 200 grammaa päivässä – aika vähän siis. Yleensä se lihominen ja laihtuminen on kuitenkin pidemmän aikavälin juttuja, eikä näitä muutoksia hetkessä tapahdukaan. Vappuherkuttelu ei siis ole pilannut mitään. 😉 Muutenkin suosittelen ottamaan rennosti liikunnan ja syömisen kanssa, ilon kautta syntyy yleensä ne parhaat ja pysyvimmät tulokset.

Onko oma painosi noussut joskus merkittävästi lyhyessä ajassa? Palautuiko paino ennalleen nopeasti? 🙂 Mukavaa viikkoa!

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Kokeile tätä aamupalaherkkua!

Vähennä treeniä ja kiinteydy

Proteiinivanukkaat testissä

Lihottaako mättöpäivä?

Voiko kerran viikossa syödä mitä vaan lihomatta vai lihottaako mättöpäivä?

Tähän on tietysti vaikea vastata; riippuu niin ihmisestä, paljonko tuona mättöpäivänä syö ja paljon syö muina päivinä. Itse harrastin joskus tätä karkkipäivä kerran viikossa- tapaa ja voin sanoa että itselleni se ei sopinut. Siihen tuli jotenkin sellainen ajatus, että tuona päivänä on ”pakko” syödä jotain epäterveellistä, koska se oli se ”the päivä.” Sitten tuli syötyä kaikkea paskaa, vaikkei olisi edes tehnyt mieli. Joskus tuli syötyä liikaa ja tuntui, että kun oli pöhöstä päässyt niin olikin jo seuraavan mättöpäivän vuoro. Koko ajan oli siis vähän turvonnut olo. Ei kiva.

lihottaako mättöpäivä?

Vaikea sanoa lihottiko tuo; enhän tiedä olisinko ollut hoikempi ilman tuota kerran viikossa tapahtuvaa mättöilyä.  Pidän kuitenkin todella epätodennäköisenä, että kerran viikossa tapahtuva mättöily varsinaisesti lihottaisi – saisi kyllä oikein työkseen syödä sen päivän ajan. Tietysti paino voi vähäksi aikaa nousta ja turvotusta kerääntyä. Itse en tykännyt yhtään siitä pöhöstä, joten lopetin tämän tavan jo monia vuosia sitten. Nykyäänkin tulee joskus syötyä aika tuhteja määriä epäterveellisyyksiä, mutta turvotusta ja pöhöä ei jostain syystä keräänny samalla tapaa – joskus seuraavana päivänä saattaa olla jopa timmimpi olo. Varmasti myös hormonitoiminta ja kierto vaikuttaa naisilla tähän; toisinaan turvottaa vaikka mitä tekisi. 😀

lihottaako mättöpäivä?

lihottaako mättöpäivä?Joillekin tuo kerran viikossa mätöt toimii hyvin ja laihduttaessa se voi jopa kiihdyttää aineenvaihduntaa. Itse olen joskus painanut mättöilyn jälkeisenä aamuna jopa vähemmän kuin yleensä. Tämä on kuitenkin todella yksilöllistä, joillekin käy aivan päinvastoin. Tätä harvemmin, esimerkiksi pari kertaa kuussa tapahtuva mättöily on mielestäni jo sen verran harvoin, etten usko sen lihottavan. Niin ja muistetaan, että ne viikon muina päivinä tapahtuvat ruokailut vaikuttavat myös. 😉

Mitään absoluuttista totuutta ei tähän tietenkään ole. Se miten sinun kroppasi reagoi, selviää vain kokeilemalla. En nyt ala höpöttää tähän mitään saarnausta siitä, miten mättöämisessä ei ole järkeä – monelle minun normiherkutteluni olisi suoranaista ahmimista. 😀 Itselleni ei vain tule kovin helposti huono olo sokerista, kuten tästä ruokapäiväkirjasta voimme päätellä. Huonoon oloon asti syömisessä ei tietystikään ole järkeä, mutta eiköhän niitä ylilyöntejä satu kaikille edes joskus.

Mitä kokemuksia teillä on? Lihottaako mättöpäivä vai ei?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Vähennä treeniä ja kiinteydy

Kroppa raskauden jälkeen

Miltä näyttää 165cm & 55kg?