Miksi et laihdu – 8 syytä

Moni laihduttaja tuskailee ikuisen kysymyksen edessä: Miksi en laihdu? Itse en ole varsinaisesti koskaan laihduttanut, vaikka jos jonkinmoista kiinteytysprojektia on ollut aikoinaan meneillään. Tässä postauksessa ajattelin jakaa muutaman seikan, jotka voivat olla syynä siihen miksi et laihdu. Nämä saattavat olla monelle itsestäänselvyyksiä, mutta tässä silti pieni muistutus.

Miksi en laihdu, Miksi et laihdu, miksi dieetti epäonnistuu, miksi laihtuminen epäonnistuu, dieetti, laihtuminen, laihduttaminen, stressi, kalorit, liikunta, ruokavalio, stuff about Miksi en laihdu, Miksi et laihdu, miksi dieetti epäonnistuu, miksi laihtuminen epäonnistuu, dieetti, laihtuminen, laihduttaminen, stressi, kalorit, liikunta, ruokavalio, stuff about

Miksi en laihdu? – 8 syytä

1. Syöt liikaa tai liian vähän

Mikäs sen yksinkertaisempaa? Moni ihminen aliarvioi syömänsä ruoan kalorimäärän, eikä laihdu sen takia. Mikäli kalorimäärät ja oma energiantarve on aivan hakusessa, kannattaa tutustua syömiensä ruokien ravintosisältöön ja vanhaan kunnon lautasmalliin. En suosittele laskemaan kaloreita jatkuvasti, mutta välillä pieni reality-check voi olla tarpeen – kunnes näppituntuma oikeaan ruokavalioon tulee luonnostaan.

Entä voiko laihduttaja syödä liian vähän? Ehdottomasti! Yleensä ihminen laihtuu, mikäli syödään vähän. Toisinaan kroppa ja aineenvaihdunta on niin jumissa, ettei laihtumista tapahdu. Säästöliekin purkamisesta, aionkin kirjoittaa oman postauksensa ja vinkkejä aineenvaihdunnan kiihdyttämiseen löydät postauksesta: Kiihdytä aineenvaihduntaa x8.

2. Stressaat

Kovassa stressissä kroppa ei toimi optimaalisesti. Stressaantuneena tulee usein nukuttua- ja syötyä huonosti, joka vaikeuttaa laihtumista. Stressaantuneena liikunta saattaa myös tuntua ylitsepääsemättömän rankalta. Pyri siis kiinnittämään hyvinvointiisi huomiota kokonaisvaltaisesti henkistä ja sosiaalista puolta unohtamatta.

3. Kaikki tai ei mitään-ajattelu

Voi ei, söin puolikkaan keksin – kaikki on pilalla! Nyt on aivan sama syödä koko keksipaketti! Tuttu tapa? Käsittämätöntä kyllä, itse olen joskus teininä ajatellut näin oudosti – vaikka tiesin, ettei siinä ole mitään järkeä. Puolikas keksi sinne tänne tai vaikka yksi pulla, no big deal. Ei kannata vetää överiksi moisen takia. Muista että kokonaisuus ratkaisee.

Miksi en laihdu, Miksi et laihdu, miksi dieetti epäonnistuu, miksi laihtuminen epäonnistuu, dieetti, laihtuminen, laihduttaminen, stressi, kalorit, liikunta, ruokavalio, stuff about

Miksi en laihdu, Miksi et laihdu, miksi dieetti epäonnistuu, miksi laihtuminen epäonnistuu, dieetti, laihtuminen, laihduttaminen, stressi, kalorit, liikunta, ruokavalio, stuff about

4. Vaadit itseltäsi liikoja

Haluan laihtua 5 viikossa 5 kiloa? Ei kannata – varsinkaan jos tarkoitus on pitää kilot poissa pysyvästi. Nopea laihtuminen vaatii suurta kalorivajetta ja on luonnollisestikin rankempaa. Homma saattaa tyssätä nälkään ja jatkuviin repsahteluihin. Mikset mieluummin pitäisi yllä maltillisempaa tahtia – näin homma sujuu mukavammin ja lopputuloskin on parempi.

5. Mietit asiaa liikaa

Olen itsekin kirjoittanut siitä, miten ruoan ja treenin liika miettiminen vain lisäsi nälkää. Varsinkin laihduttaessa ja kalorivajeen ollessa päällä, kannattaa suunnata ajatukset muualle. Napostelun halu häviää, kun tekee jotakin muuta mukavaa ja hankkii elämään tärkeämpää sisältöä.

6. Treenaat liikaa/liian vähän

Liikunta on tärkeää muutenkin kuin laihduttaessa. Treenillä voit kuitenkin boostata aineenvaihduntaa ja kuluttaa energiaa. Mikäli et ole ennen treenannut, muutama kävelylenkki viikossa on jo hyvä määrä. Panosta arkiaktiivisuuteen! Sillä on kulutuksen ja aineenvaihdunnan kannalta isompi merkitys kuin yhdellä treenillä.

Kun kuntosi kohoaa, muutamalla lihaskuntotreenillä kasvatat lihasta, poltat rasvaa ja boostaat aineenvaihduntaa. Löydä itsellesi sopiva treenimäärä ja pysy siinä – liika treenikään ei kannata. Mikäli treenaat liikaa, kehosi voi uupua ja mennä stressitilaan. Mikäli epäilet treenaavasi liikaa kokeile vähentämistä – saatat jopa hoikistua.

7. Nukut liian vähän

Aikaisemmin mainitsin stressistä ja sen vaikutuksesta laihtumiseen. Myös liian vähäinen uni tai huonosti nukkuminen vaikeuttavat laihtumista ja saavat kehon stressitilaan. Pyri siis panostamaan lepoon ja siihen, että nukut hyvin. Sopiva unen määrä vaihtelee, mutta suurimmalla osalla se on 7-9 tuntia yössä. Tärkeää on myös unen laatu – jos uni on kovin kevyttä, lepo ei ole riittävää. Makuuhuoneen tuuletus, sopivan viileä lämpötila ja iltojen rauhoittaminen edesauttavat hyvää yöunta.

8. Lähipiirisi ei tue sinua

Joskus lähipiiri saattaa tiedostamattaan tai tiedostaen sabotoida laihtumisyrityksiäsi. Sillä on yllättävän suuri vaikutus. Jos puoliso kantaa niska vääränä kotiin epäterveellisiä ruokia, voi omassa ruokavaliossaan olla vaikeaa pysyä. Mikäli lähipiirisi ei tue sinua tavoitteissasi, kannattaa asia ottaa rohkeasti puheeksi.

Toivottavasti tästä oli hyötyä sinulle, joka ehkä pähkäilet miksi en laihdu -kysymyksen parissa. 🙂 Tuleeko sinulle muita syitä mieleen?

Kuvat: Niina, edit by me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Miltä näyttää 165cm & 55kg? Oot säälittävä anorektikko Tehokas koko kropan treeni liikepareina Jalat muusiksi 20 minuutissaNäin helpotat treenaamaan lähtemistä x6Kroppa raskauden jälkeen Rento suhtautuminen syömiseen Miksi lopetin kaloreiden laskemisen? Miten treenaan tällä hetkellä?

Nyt se perse ylös! – treenipäiväkirja

On ehkä hiukan koomista valittaa liikunnan puutteesta treenipäiväkirjassa. 😉 Tällä viikolla on kyllä tullut treenattua, mutta jälleen kerran – lisää arkiliikuntaa kaivattaisiin. Onneksi tätä kirjoittaessa sentään seison koneen äärellä. Pitää nyt vain ihan oikeasti ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa harrastamaan sitä hyötyliikuntaa. Ei muka ole aikaa, pyh pah. Kävelen kyllä mielelläni, jos olen menossa jonnekin – nykyään vain tulee vietettyä aikaa aika paljon kotona. 😀 Tässä tämän viikon treenipäiväkirja!

Lisää arkiliikuntaa

Maanantai

Salitreeni 45 min: Kyykkyä, leuanvetoa, ylätaljaa, askelkyykkyä, lantionnostoa ja vatsalihaksia. Lämmittely crosstrainerilla.

Tiistai

Koulupäivä Digitaalisen markkinoinnin parissa. Olin aika loppu päivän jälkeen. Lenkki olisi ehkä tehnyt terää, mutta jäin vain levyttämään sohvalle.

Keskiviikko

Taas koulupäivä. Pää oli taas aivan jumissa kaikesta informaatiosta -ja treeni jäi välistä. 😀

Torstai

Torstaina sitten vihdoin menin salille tekemään 45min treenin. Tällä kertaa tein supersarjoja ja pidin sykettä korkealla. Illalla poljin vielä pyörää kotona 30min.

Perjantai

Kuntopyörää Netflixiä katsoessa 45 min.

Lauantai

Crosstrainer 30 min ja salitreeni 45 min.

Sunnuntai

Tänään vakaana aikomuksenani on tehdä ainakin kävelylenkki. 😀

Lisää arkiliikuntaa siis kaivataan! Aika paljon tulee oltua tässä koneen ääressä joko seisten tai istuen. Varsinaisia treenejä tuli sen sijaan tehtyä hyvin tällä viikolla. Olenhan itse kirjoittanut aiheesta oman postauksenkin Lisää liikuntaa x6, pitääpä varmaan taas lukaista se läpi muistutukseksi, hahah. Katsotaan sitten ensi viikolla, onko tulos parempi. 🙂

Millä keinoin olet itse saanut lisää arkiliikuntaa päiviisi?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Hermomyrkkyä ja mansikka puddingia – ruokapäiväkirjaPainoindeksi on hölmö keksintöPitkästä aikaa juoksulenkkiä! – treenipäiväkirjaParhaat motivaatiolauseet x 15 Kolme tortillaa päivässä! – ruokapäiväkirjaHoikistu napostelemalla? Tanssi se ulos #treenipäiväkirja Tämän hetken parhaat Netflix sarjat x 3! 8 vinkkiä – mistä aikaa liikunnalle?

Pitkästä aikaa juoksulenkkiä! – treenipäiväkirja

Viime viikko meni flunssan kourissa, mutta tällä viikolla pääsin takaisin treenien pariin. 🙂 Tällä viikolla olin erityisen tyytyväinen siitä, että kävin juoksulenkillä! Hyötyliikunnan määrä oli sen sijaan surkea. Tässä tämän viikon liikunnat:

Maanantai

Salitreeni paikkaharjoitteluna 60 min.

Tiistai

Juoksulenkki 45 min.

Keskiviikko

Lepo

Torstai

Salitreeni paikkaharjoitteluna 45 min.

Perjantai

Lepo

Lauantai

Salitreeni supersarjoilla 45 min.

Sunnuntai

Kohta juoksulenkille! 😉

Viikon liikunnatMillaiset olivat sun viikon liikunnat? 🙂 Kivaa sunnuntain jatkoa, palaillaan taas huomenna!

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Hoikistu napostelemalla? Tanssi se ulos #treenipäiväkirjaTärkein omaisuus on aikaBonusta nettishoppailusta!Tahaton laihtuminenVoiko pelkällä liikunnalla laihtua?10 KESÄMUISTOA Hedelmällisyystietokone ehkäisykeinona, suosittelenko?51 Facebook profiilikuvaa #profiilikuvahaaste