Painoindeksi on hölmö keksintö

Huomenta ja ihanaa uutta viikkoa! Tämän tekstin aiheena on painoindeksi – tuo omasta mielestäni harvinaisen huono mittari kehon hyvinvoinnin ja sopusuhtaisuuden määrittämiseen. Ymmärtääkseni painoindeksiä ei moni enää otakaan niin vakavasti, mutta siltikin jotkut niitä orjallisesti tuijottavat.

Painoindeksi Olen aina ollut hoikka, mutta vasta teini-ikäisenä alkoi hössötys alipainosta (siihen asti olin pysynyt painoindeksin mukaan normaalissa painossa, syömällä hemmetisti sipsiä ja karkkia). Pituuskasvun kiihtyessä paino luonnollisestikin jäi jälkeen – sehän on aivan luonnollista. Jos ihminen voi hyvin ja on terve, miksi siitä pitäisi huolestua? Kyllä se pituuskasvun hidastuminen yleensä saa painon nousemaan – ja vaikkei saisikaan, mitä se haittaa jos kaikki rullaa hyvin?

Sitten on se toinen puoli. Voit myös olla liian vähärasvainen ja laiha, vaikka painoindeksi sanoisi sinun olevan normaali. Se missä painossa oman kroppasi on hyvä olla, ei välttämättä ole ne kilomäärät joita painoindeksi suosittaa.

Painoindeksi

Painoindeksi

PainoindeksiMoni on painoindeksin mukaan ylipainoinen, vaikka sen näkee sokeakin kepillä ettei henkilö ole lihava – ei edes tukeva. Silti kyseisiä henkilöitä saatetaan kehottaa laihduttamaan terveystarkastuksessa – painoindeksin katsomisen jälkeen. Usein unohdetaan se, että lihas tosiaan painaa enemmän kuin läski. Pitäisi henkilön kuihduttaa lihaksensa vain ollakseen normaalipainoinen jonkun tietyn mittarin mukaan?

Painoindeksi on kehitetty 1830 -luvulla – se siis totisesti on vanha tapa. Ongelma on myös siinä, että se olettaa ihmisen olevan kaksiulotteinen – siksi se antaa helposti liian suuret lukemat pitkille tai lihaksikkaille ihmisille. En kyllä luottaisi siihen täysin kenenkään kohdalla.

Painoindeksi

PainoindeksiPainoindeksi ei myöskään kerro terveydestäsi paljoakaan. Tutkimuksen mukaan 54 miljoonaa ylipainoiseksi luokiteltua amerikkalaista osoittautui terveiksi kardiometabolisissa tutkimuksissa ja 21 miljoonaa normaalipainoista saivat luokituksen, jonka mukaan he eivät olleet terveitä. Lievä yli- tai alipaino ei siis tarkoita, että painolle pitäisi tehdä jotain. Jos tiedät eläväsi terveellisesti, olet terve ja voit hyvin, painoindeksin lukemat voi vetää vessanpytystä alas!

Mitä mieltä itse olet – onko painoindeksi hyvä vai huono juttu?

Kuvat: Jutta Hirsimäki, edit by me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Paljon päivässä voi lihoa? Kiihdytä aineenvaihduntaa x8 ♡ Lihottaako makeutusaineet? ♡ Paljon eri liikuntalajit kuluttavat kaloreita? ♡  ”Voinko mä käyttää napapaitaa?”♡ Kesäkuntoon…onks pakko? Lihottaako mättöpäivä? ♡ Parhaat liikkeet pakaroille x5! ♡ Paljon treenaan viikossa?

Miltä näyttää 165cm & 55kg?

No minäkin kun muutkin. 😀 Kuten olette huomanneet, Fitfashionissa on monella bloggaajalla ollut blogeissaan postauksia, joissa näytetään miltä oma kroppa näyttää tietyissä mitoissa. Tässä Piian, Monnan, Umpun ja Nooran postaukset aiheesta. Eri kropat näyttävät erilaisilta; jollain voi olla sama paino ja sama pituus, mutta silti ulkonäkö voi olla täysin eri.

Aluksi ajattelin että äh, en minä ainakaan tällaista postausta tee; ketä kiinnostaa mun kroppa ja mikä on mun paino? Blogin kävijätilastoja seurattuani huomasin kuitenkin, että tämän tyyppiset aiheet kiinnostavat lukijoita, joten miksikäs ei. On myös hyvä huomata että se paino ei tosiaankaan kerro kaikkea; samoilla mitoilla eri ihmiset näyttävät erilaisilta. Hyvä muistaa sekin, että nämä seuraavat kuvatkaan eivät kerro miltä näytän yleisesti ottaen. Asento vaikuttaa, kameran linssi vaikuttaa jne.

Myös esimerkiksi vatsan kokokin voi vaihdella aika paljonkin pelkästään yhden päivän aikana, syömisistä ja juomisista riippuen. Suoraan salin jälkeen näyttää luonnollisesti lihaksikkaammalta, kun lihas on pumpissa ja lepoviikon jälkeen sirommalta (tai turvonneelta jos on syönyt ja juonut kaksin käsin. :D) Kuvista huomaa etten oikein tiennyt miten näissä kannattaisi olla hahah. 😀

paino paino

painoItse olen normaalipainoinen, joskin siellä alarajalla. Painoindeksi on muutenkin mielestäni vähän höpöhöpö juttu, eikä sitä kannata orjallisesti tuijottaa kuten ei painoakaan. Jossain vaiheessa painoa oli muutama kilo enemmän, koska söin enemmän ja treenasin kovempaa saadakseni lihasta. Nykyään innostus tähän on laskenut; en halua syödä mahaani ääriään myöten täyteen pitääkseni yllä lihasmassaa. Mieluummin syön sopivasti. 🙂 Tämä on näkynyt sitten kutistuneita hauiksina ja pudonneena painona. Tässäkin on hyvät puolensa; mahdun taas pieniksi jääneisiin takkeihini ja istuvia vaatteita on helpompi löytää. Lihaksikkaampana tunsin itseni taas vahvemmaksi ja timmimmäksi. Noh valintoja.

Täytyy sanoa että kun pyysin miestä ottamaan kuvat, en tiennyt mitä odottaa; peilin edessä tulee vietettyä nykyään aikaa sen verran vähän, että monesti olen vasta kotoa lähdettyä huomannut, että meikkini ovat levinneet tai minulla on kastiketta naamassani. 😀

Yllätyitkö sinä näistä kuvista? Onko paino vaikea arvata ulkonäön perusteella?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Hormonaalinen ehkäisy – ei enää ikinä Oot säälittävä anorektikko Hedelmällisyystietokone ehkäisykeinona, suosittelenko? Nyt se perse ylös! Painoindeksi on hölmö keksintö Hoikistu napostelemalla? Tahaton laihtuminen Rento suhtautuminen syömiseen Tämän hetken paras hyvinvointivinkkiTreeni joka meni päin persettä