Äitiys – tekosyy lihoa?

*Sisältää mainoslinkkejä

Onko äitiys hyvä syy jättää treenit väliin vai onko se vain surkea tekosyy? Äitiys ja lihominen on tällä viikolla ollut tapetilla Fitfashionilla ja ajattelin itsekin kirjoittaa omia ajatuksiani. Pauliina avasi keskustelun: Ovatko parisuhde ja lapset tekosyitä lihoa? ja Umppu kirjoitti vastineeksi postauksen: Pieni korjaus ”maalaisjärkeen”

Sanon nyt tähän heti alkuun, että mun mielestä osa halusi tahallaan ymmärtää Pauliinan postauksen väärin ja itse ymmärrän mitä sillä haettiin takaa. Yhdessä blogipostauksessa on vähän vaikeaa ottaa kaikki mahdolliset skenaariot esille, jos haluaa että postauksessa on jokin kanta ja pointti. Tässä sitten oma tarinani…

Äitiys ja lihominen, Äitiys, Vanhemmuus, Treeni, Parisuhde, Lihominen, Stuff about Äitiys ja lihominen, Äitiys, Vanhemmuus, Treeni, Parisuhde, Lihominen, Stuff about

Koko raskausajan kestänyt pahoinvointi

Itse kärsin raskauspahoinvoinnista viikolta 7 ihan loppuun saakka. Monesti oksentelin päivittäin useampia kertoja. Loppuvaiheessa saattoi olla muutama päivä, jolloin en oksentanut. Kaikki terveellinen pöperö, joka ennen oli saanut veden kielelle, maistui aivan skeidalta. Puuro, raejuusto, banaani ja ruisleipä – pelkkä ajatus yökötti. Tietysti on olemassa vaikka mitä muitakin terveellisiä ruokia, mutta minulle ei maistunut sitten yhtään. Jopa Pepsi Max ällötti minua – mitä en koskaan uskonut tapahtuvan! 😀 Muistan välillä oksentaneeni yli 10 kertaa ja oksennusrefleksi vain jatkui krampinomaisesti, vaikkei vatsassa ollut enää mitään oksennetaan. Siinä sitten kylppärin lattialla itkin ja yökin. Jossain vaiheessa älysin ostaa apteekista pahoinvointirannekkeet, jotka olivat todellinen pelastus!

Mitä sitten tehdä tässä tilanteessa? No, minä ratkaisin asian niin, että söin sitä mitä teki mieli. Ja muistan syöneeni aika reippaasti riisifrutteja ja valmisruokia. Valmisruoat maistuivat mielestäni niin hyviltä! Mitään katukiviä ja tiiltä en himoinnut (näitäkin on kuultu).

Treenit pysyivät matkassa mukana huonosta ruokailusta ja pahoinvoinnista huolimatta. Treeni tuntui hyvältä, vaikka keskeytyi välillä yrjötaukoihin. Muistan, että raskaus oli edennyt viimeiselle kolmanneksella ja painoni oli noussut 7-8 kg. Loppuvaiheessa paino nousi nopeammin ja kokonaisuudessaan painoni nousi raskausaikana muistaakseni n. 12 kg. Viimeisen treenini tein eräänä perjantaina ja yöllä synnytys käynnistyi. Kotiuduttani synnäriltä jäljellä oli muistaakseni 3 raskauskiloa.

Äitiys ja lihominen, Äitiys, Vanhemmuus, Treeni, Parisuhde, Lihominen, Stuff about

Treenit raskauden jälkeen

Aloitin treenit kevyesti oikeastaan heti. Tuntui kivalta liikkua ja oli kiva pitää treenirutiinista kiinni. Ymmärrän kuitenkin todella hyvin heitä, jotka eivät jaksa tai pysty treenata. Kaikilla ei ole tukiverkkoja, jotka voisivat katsoa vauvaa hetken aikaa, jotta voisi mennä treenaamaan. Osa käyttää tällaiset hetket suosiolla nukkumiseen, mikä kannattaakin jos väsyttää. Kaikki eivät myöskään edes malta olla vauvasta erossa heti.

Itse kävin treenaamassa silloin kun mies katsoi vauvaa tai sitten isovanhempien tullessa kylään. Säännölliset treenit jatkuvat osaltani edelleen, mutta ruokavalio ei ole läheskään yhtä terveellinen ja treenit ovat keventyneet reippaasti. Aikaa ja kiinnostusta ruokien miettimiseen ja valmistamiseen ei ole samalla tapaa. Viimeiset viikot olenkin syönyt lähes päivittäin nuudelia…

Ennen raskautta treenasin tosi kovaa ja tykkäsin siitä. Tykkäisin edelleen, mutta en saa revittyä itsestäni motivaatiota samalla tapaa. Voi myös olla, että ruokavalioni ei hirveästi tue bodailua. En ole lihonut synnytyksen jälkeen – painoni on pari kiloa vähemmän kuin ennen raskautta, mutta lihasta ei myöskään ole samalla tapaa. Joku muu olisi voinut lihoa tilanteessani. Riippuu niin paljon geeneistä ja kropasta.

Voin kyllä suoraan sanoa, että ilman osallistuvia isovanhempia, ihanaa miestä ja minuutin kävelymatkan päässä olevaa päiväkotia tilanne olisi varmasti haastavampi – ja huom. meillä on vasta yksi lapsi. Itse olen onnekas, että olen pystynyt edelleen käymään treenaamassa 3 kertaa viikossa ja silti ehdin nähdä lastani paljon. Lyhyen päiväkotimatkan takia lapsen päiväkotipäivien pituus pysyy kohtuullisena – jos lapsi joutuisi olemaan 10h päiväkodissa, ei kyllä kovin helpolla olisi sydäntä lähteä salille pitkän päivän jälkeen. Ilman treenejäkin yhdessä vietettävä aika jäisi mielestäni vähäiseksi.

Äitiys ja lihominen, Äitiys, Vanhemmuus, Treeni, Parisuhde, Lihominen, Stuff about
Ripset*: Beauty Anniina <3 Ajanvaraukseen pääset täältä!

Äitiys ja lihominen

Onko lihominen ja repsahtaminen parisuhteen ja lapsien takia tekosyy? Mielestäni ei – ne voivat olla ihan oikeita syitä. Äitiys ja lihominen eivät tietenkään automaattisesti kuulu yhteen – eihän pelkkä äidiksi tuleminen ketään paisuta, mutta jaksamiseen ja ajankäyttöön se varmasti vaikuttaa. Onko se tekosyy, jos on mieluummin lapsen kanssa iltaisin, kuin salilla huhkimassa? Ei mielestäni – se on erittäin pätevä syy treenien skippaamiseen. Voihan lapsenkin kanssa yrittää tehdä kotitreeniä, mutta ihan oikeasti aina ei jaksa. Joskus on kivempi keskittyä halimiseen ja keittiöleikkeihin tai mitä lapsi nyt haluaakaan tehdä.

Mielestäni äitejä ei pidä myöskään syyllistää raskaudenaikaisesta painonnoususta. Tietenkin on hyvä varmistaa, että äiti tietää, miten kannattaa syödä, mutta joskus se paino voi nousta hallitsemattomasti ihan hormonienkin takia. Minulla ei käynyt näin, mutta tiedän henkilöitä, joiden paino on noussut raskausaikana erittäin paljon, vaikka ovat syöneet fiksusti. Hormonit on jännä juttu, eikä keho aina toimi ns. järjen mukaan.

Tulipas pitkä stoori. Pointtini on: liikunta ja terveellinen ruokavalio on hyvästä ja omasta hyvinvoinnista huolehtiminen kannattaakin asettaa korkealle arvoasteikossa. Joskus sitä omaa hyvinvointia palvelee kuitenkin paremmin nukkuminen ja henkiseen hyvinvointiin keskittyminen. Joskus on myös yksinkertaisesti tärkeämpiä asioita; jos lapsen terveys on vaakalaudalla tai vanhempien mielenterveys oireilee, on täysin ymmärrettävää, ettei kanojen paistelu  ja treenit ole silloin ensimmäisenä mielessä. Mieliala vaikuttaa paljon henkiseen jaksamiseen ja esimerkiksi masennus voi oireilla voimattomuutena.

Ei tuomita sitä 20 kiloa lihonutta äitiä. Eikä sitä joka on timmissä kunnossa. Koskaan ei tiedä mitä kyseisen henkilön ja perheen elämässä on meneillään. Tarjoa mieluummin konkreettista apua kuin neuvoja miten toisten tulisi elää.

Mitä ajatuksia tämä herättää?

Kuvat, Jutta Hirsimäki, edit by me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Hedelmällisyystietokone ehkäisykeinona, suosittelenko?Hormonaalinen ehkäisy – ei enää ikinäAnkea, seksitön avioliittoMiltä näyttää 165cm & 55kg?Mitä opin synnytyksestä x9Rento suhtautuminen syömiseenMiksi lopetin kaloreiden laskemisen?Raskaus kuvinaVauva tuli parisuhde meni?

Tahaton laihtuminen

Usein ihmiset miettivät, miten laihtua ja pudottaa painoa. Tällöin ei aina tulla edes ajatelleeksi, että ongelma voi joskus olla aivan päinvastainen – ihminen laihtuu tahtomattaan. Olemme kuitenkin niin erilaisia – toinen on luonnostaan vähän rotevampi ja kerää helpommin massaa. Toinen taas voi olla luontaisesti aktiivisempi ja kiloja ei kerry niin helposti – paino saattaa pudota vaikkei edes haluaisi. Tahaton laihtuminen ei tietystikään kaikkia häiritse ja harvoin siitä on varsinaisesti haittaakaan. Tällöin asialle ei luonnollisestikaan tarvitse tehdä mitään. Jos kuitenkin koet painon tippumisen häiritsevän hyvinvointiasi tai et muuten vain koe oloasi hyväksi, asialle kannattaa tehdä jotain – mutta mitä?

Metallisydän -blogissa olikin viime viikolla kirjoitus otsikolla Laihasta lihavaksi? Näillä vinkeillä onnistut varmasti! Mikäli et kuitenkaan halua laihasta lihavaksi, vaan pysäyttää painon putoamisen tai saada pari kadonnutta kiloa takaisin, maltilliset keinot ovat ehkä parempi vaihtoehto. 😀

Tahaton laihtuminen Tahaton laihtuminenTahaton laihtuminen

Olen itse aina ollut hoikka ja raskauskilojen tippuessa, painoni laski alle raskautta edeltäneen painon. Syy oli varmastikin seuraava; lopetin systemaattisen lihaksen kasvattamisen ja aloin treenaamaan- sekä syömään enemmän fiiliksen mukaan. En siis enää syönyt annostani loppuun, mikäli olin jo aivan täynnä. Ennen olisin syönyt ruuan joka tapauksessa loppuun, jotta energiaa tulisi tarpeeksi lihasten kasvuun ja palautumiseen. Tämän muutoksen- ja rennompien treenien myötä, paino alkoi siis hieman pudota. Muutaman kilon putoamisen jälkeen, en halunnut painon laskevan enää – piti siis alkaa lisätä syömistä.

Painon tippuminen tapahtui aivan huomaamatta – en mitenkään pyrkinyt siihen. Tietysti sehän on todella loogista – lihasta kasvattaessa syödään kulutuksen verran tai jonkin verran yli. Itse olin näistä määristä toisinaan aika ähkyssä. Kiinnostus lihasten kasvatukseen ja tavoitteelliseen treeniin lopahti ja tätä myötä kiinnostus myös omaan syömiseen väheni – tästä seurauksena pienemmät ruokailut ja painon tippuminen.

Halusin siis stopata painon putoamisen. En kuitenkaan halunnut ryhtyä täyteen porsasteluun, enkä alkaa syömään itseäni aivan räjähdyspisteeseen. Mikään lihotuskuuri ei myöskään ollut millään lailla tarpeen. Ratkaisin asian seuraavalla tavalla – aloin käymään säännöllisesti vaa’alla ja söin jonkin aikaa hieman rasvaisempaa ruokaa ja vähän enemmän, jos paino oli laskusuunnassa. Näin tietty paino on pysynyt yllä ilman ähkyä ja stressiä.

Kaikille painon putoamisen estäminen ei ole näin helppoa – osa saattaa joutua kiinnittämään paljon enemmän huomiota riittävään energiansaantiin. Joidenkin mielestä voi tuntua vaikealta saada kasaan riittävästi energiaa. Tällöin voi tuntua hyvältä ratkaisulta syödä epäterveellisesti ja täyttää kalorivaje munkeilla. Pidemmän päälle, se ei kuitenkaan ole kovin järkevä ratkaisu terveyden kannalta.

Tahaton laihtuminen

Tahaton laihtuminenTässä muutama yksinkertainen vinkki, joiden avulla saat lisää energiapitoisuutta ruokavalioosi ja ruokamääriä kasvatettua pienellä vaivalla;

1. Lisää rasvan määrää ruokavalioon

Luonnollisestikin, rasvassa on paljon energiaa; 9kcal per gramma. Vaihda käyttämäsi tuotteet täysrasvaisiin. Näin saat helpommin tarvittavan määrän energiaa täyteen, ilman annoskokojen suurentamista. Öljy on myös helppo ja terveellinen tapa saada lisää energiaa. Myös pähkinät, mantelit ja esimerkiksi sokeriton maapähkinävoi ovat hyvä vaihtoehto.

2. Syö säännöllisesti

Itse ainakin huomaan omien ruokailuvälieni venyjän toisinaan, jos en muistuttele itseäni säännöllisestä ruokailusta. On siis helpompi pitää huolta säännöllisestä syömisestä, kuin syödä kalorivaje kerralla pois.

3. Tarkista annoskoot

Joskus ei auta muu kuin annoskokojen suurentaminen. Vatsalaukku tottuu pienentyneisiin ruokamääriin nopeasti, mutta sama pätee myös toisinpäin. Ruokamääriä kannattaa lisätä vähän kerrallaan, jotta vatsa pysy menossa mukana eikä suuria ähkyjä tule.

Ironista näissä vinkeissä on se, että näitä kaikkia suositellaan jossain muodossa myös laihduttajille. Painoa nostavalle voidaan toki suositella suurempia määriä rasvaa, mutta liian vähäkin määrä voi haitata laihtumista. Myös syömisen säännöllisyyttä ja riittäviä annoskokoja pidetään tärkeinä laihduttajille. Mutta ei mennä siihen sen enempää.

Haluan tähän loppuun vielä muistuttaa, että tahaton laihtuminen voi olla myös merkki sairaudesta. Jos et ole muuttanut elintapojasi ja paino laskee yrittämättä 5 % tai enemmän, asia on syytä selvittää lääkärissä. Lisää tietoa tahattomasta laihtumisesta löytyy täältä. Kävin myös itse lääkärissä aikoinaan asian tiimoilta varmuuden vuoksi, mutta kaikki oli ok. Jos asia siis alkaa vaivaamaan, kannattaa itsekin käydä tarkistamassa asia.

Onko tahaton laihtuminen tai painon liika putoaminen sinulle ongelma? Miten olet ratkaissut asian?

Kuvat: Niina, edit me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

♥ Miksi lopetin kaloreiden laskemisen? ♥ Oot säälittävä anorektikko ♥ Rento suhtautuminen syömiseen ♥ Kroppa raskauden jälkeen ♥ Vähennä treeniä ja kiinteydy! ♥ 8 vinkkiä – lisää aikaa liikunnalle! Lihottaako mättöpäivä?  Paljon päivässä voi lihoa? Miten herkuttelen?

Vauva söi ranskalaisia, soittakaa poliisi!

Lasten epäterveellinen ruokavalio ja ruokailutottumukset herättävät paljon keskustelua. Olen ennenkin kirjoittanut lapsemme ravitsemuksesta ja siitä millainen linja meillä on epäterveellisten ruokien suhteen. Alusta asti linjamme on ollut se, ettemme ostaisi lapsellemme melkein koskaan mitään epäterveellistä – varsinkaan jos hän ei sitä itse osaa pyytää. Synttäreillä tai vastaavissa lapsi saa syödä mitä haluaa.

Emme edelleenkään ole ostaneet lapsellemme mitään makeisia, mutta on hän maistanut Omar munkkia (of course) ja syönyt mummolassa jäätelöä. Myös päiväkodissa on välillä jälkiruokaa ja niitä hän on syönyt. Mielestäni linjamme on hyvä – ei herkkujen tuputusta; ”maista maista, onpa hyvää hattaraa!”, ei ruualla palkitsemista/kiristämistä/lahjontaa; ”olitpas reipas tyttö, nyt saat jäätelön/jos syöt parsakaalin saat jäätelön/jos et syö parsakaalia et saa jäätelöä/”.

Emme siis nosta herkkuja jalustalle tai kiellä niitä, mutta emme myöskään osta niitä. Silti joku ehti jo toiseen postaukseeni kommentoida, miten pilaan lapseni suhteen ruokaan kun kiellän herkut. Vaikka nimenomaan postauksessa kirjoitin, etten ole kieltänyt niitä – enkä aiokaan kieltää.  Jos aihe kiinnostaa enemmän, täältä voi lukea lisää Lapset ja sokeri ja Ranskassa vauvalle syötetään sokeria – pitäisikö meidänkin?

Vaikka mielestäni lapsen on hyvä syödä terveellisesti, en todellakaan ajattele että oma tapani olisi paras ja muiden väärä. Jos arkiruokavalio on terveellinen, kokonaisuus on vähintäänkin ok. 🙂

lasten epäterveellinen ruokavalio lasten epäterveellinen ruokavalio lasten epäterveellinen ruokavalio

Lasten epäterveellinen ruokavalio – päätelty ostoskärryn sisällön perusteella?!

Nyt sitten tuon alun sepustuksen jälkeen päästään varsinaiseen postausaiheeseen; ulkopuoliset ihmiset, jotka tuomitsevat joidenkin ihmisten vanhemmuuden ja lapsen ruokavalion ostoskärryihin vilkaisemalla. Olen lukenut lukuisia kirjoituksia, joissa tuomitaan vanhempien kasvatusmedoteja näin löysin perustein. Mielestäni tosi kurjaa.

Jos kärryissä on sipsiä ja karkkia, mikä todistaa että niitä syötetään lapselle? Ehkä vanhemmat ovat persoja makealle, mutta eivät anna niitä lapselle? Ehkä he antavat karkkia lapselle vain yhden päivässä, kerran viikossa tai kerran kuussa? Ehkä on tulossa sadan hengen kekkerit? Mistä hitosta sen ulkopuolinen voisi tietää?

Myönnän syyllistyneeni vastaavaan tuomitsemiseen itsekin joskus; olimme ravintolassa syömässä ja näin vauvan syöttötuolissa syömässä ranskalaisia. Silloin ajattelin, että mitä järkeä antaa ranskalaisia vauvalle. Ehkä siinä ei mitään suurta järkeä olekaan, mutta ei se myöskään kerro vanhempien kelvottomuudesta tai ruokavalion pilaamisesta! Ehkä lapsi maistoi ranskalaisia ensimmäistä kertaa elämässään? Ehkä lapsi oli ollut sairaana ja monta päivää syömättä ja ainut mikä meni alas oli ranskalaiset? Maybe.

lasten epäterveellinen ruokavalio

lasten epäterveellinen ruokavalio

lasten epäterveellinen ruokavalioSama pätee myös toisinpäin – jos joku tarjoaa lapsen synttäreillä hedelmiä häntä syytetään terveysnatsiksi, joka aiheuttaa syömishäiriön lapselleen. Okei, tuo oli kärjistetty mutta tällaisenkin väitteen olen kuullut. Epäterveellisten ruokien tarjoamatta jättäminen ei mielestäni kerro mistään natseilusta. Ehkä perheessä on ollut pizzaperjantai edellisenä iltana ja vaikkei olisikaan, mitä sitten? Synttäreillä tarjottiin hedelmiä ja sillä sipuli.

Mielestäni on harmillista, jos aletaan vetää jyrkkiä johtopäätöksiä muutaman sekunnin perusteella – tai vähän pidemmänkään ajan. Olisiko sinusta kivaa, jos taitosi olla vanhempi kyseenalaistettaisiin ostoskärrysi sisällön- tai jonkun muun yksittäisen tulkinnanvaraisen jutun takia?

Tuomitsemmeko toistemme vanhemmuuden ja kasvatusmetodit liian suorilta käsin? Onko nykyajan lasten epäterveellinen ruokavalio teistä ongelma – vai syödäänkö nykyään päinvastoin terveellisemmin?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Kuka on lapsen kasvatuksen asiantuntija? ♥Kun lapsi menetti tajuntansa Kroppa raskauden jälkeen ♥ Mitä opin synnytyksestä x9 ♥ Synnytys ilman epiduraalia ♥ Saako äiti olla kännissä? ♥ Täydellisen elämän suorittaminen ♥ Asia jota kadun ♥ Krapula?