Kiertoharjoittelu suoraan helvetistä!

Olipas dramaattinen otsikko, mutta siltä se tuntui kun vetelin viimeistä kierrosta! Eilen tuli tehtyä kavereiden kanssa porukalla todella tehokas ulkotreeni ja ajattelin jakaa sen täällä teillekin. Suosittelen kyllä tätä treeniä- ja ylipäätänsä porukalla treenaamista lämpimästi. Porukalla on ihmeellinen vaikutus ja sitä yhtäkkiä vaan jatkaa, vaikkei jaksaisi koska muutkin tekevät. 😀 Toki jotkut pystyvät piiskaamaan itseään yksin ollessaankin koviin treeneihin, mutta väittäisin valtaosan ylittävän itsensä porukalla treenatessa tai valmentajan valvovan silmän alla. Tässä se tulee!

Tehokas ulkotreeni

Tähän treeniin tarvitset treenimaton tai jonkun muun alustan sekä kahvakuulan. Meillä oli käytössä 10kg kuula. Treenin pystyy tekemään hyvin ulkona missä vain paikassa, josta löytyy penkki tai boksi jonka päälle hyppiä sekä leuanvetotanko.

Treeni tehtiin kieroharjoitteluna – jokaista liikettä tehtiin 1 minuutin ajan putkeen, jonka jälkeen 30s tauko ja seuraava liike. Liikkeitä oli kuusi – kuten myös treenaajia. Teimme näitä kuutta liikettä neljä kierrosta – kolmannessa yhtä liikettä tehtiin 40s (tauot 20s) ja neljännessä 30s (tauot 15s). Treeniin menee aikaa n. 20 min + alkulämmittelyt. Lähes kaikki meistä tulivat paikalle pyörillä, joten siinä sai hieman lihaksia lämpimäksi. Tämän lisäksi käsien pyörittelyä, haarahyppyjä jne.

Treeniliikkeet

  • Askelkyykkyhyppy
  • Vatsarutistus matolla
  • Burpee
  • Leuanveto tangossa
  • Hypyt boksille
  • Etuheilautus kahvakuulalla

Itse saan kaksi leukaa vedettyä ilman kuminauhaa, joten leuanvedot hoidin aikalailla negatiivisilla leuanvedoilla eli hyppäämällä leuanvetoasentoon ja laskemalla itseni jarruttaen alas. Askelkyykkyhypyt voi korvata askelkyykyillä ilman hyppyjä ja boksihypyt taas penkille askelluksilla. Osa meistä teki leuanvedon sijaan vatsalihastreeniä roikkumalla tangosta ja nostamalla jalat ylös eteen.

Oli kyllä huippuhyvä ja tehokas ulkotreeni! Ja minä kun mietin saanko oman kehon painolla tehtyä tarpeeksi kovaa treeniä. 😀 Tietysti minkä vain treenin voi vetää kovaa tai kevyesti, mutta porukassa on ainakin omasta mielestäni helpompi saada tehot irti. Kyllä siis ehdottomasti saa kun vain tekee täysillä – ei yhtään harmita, että valitsin ulkotreenin porukalla yksin salilla hikoilun sijaan. Suosittelen siis!

Tykkäätkö sinä treenata yksin vai porukalla?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Laihaläski on jees

Pari munkkia päivässä pitää nälän loitolla

Treeni ideoita x 11!

Treeni ideoita x 11!

Moikka ja kivaa maanantaita! Moni tykkää polkaista uuden viikon treenillä käyntiin, mutta välillä itse kullakin on mielikuvitus treenien suhteen hakusessa. Onneksi treeni-ideoita ja motivaatiota treeniin on saatavilla helposti. Olen huomannut joidenkin bloggaajien tekevän koosteista omista treeni- tai reseptipostauksistaan. Ajattelin kokeilla tällaista itsekin ja koota omia treenipostauksiani, ehkä olet missannut osan ja saat näistä treeni ideoita tälle päivälle. 🙂

treeni ideoita
Kuva: Pexels.com

Treeni ideoita x 11

Sykettä nostattava kiertoharjoittelu x 2

Jumppaa vauvan kanssa

Tehokas koko kropan treeni liikepareina

Tehokas vatsalihastreeni

Jalat muusiksi 20 minuutissa

Kovatehoinen hiit-kuntopiiri

Treeni joka meni päin persettä

Rasvaa polttava porrastreeni

10 minuutin pikatreeni!

Tehokas treeni leikkipuistossa!

Nopea kotitreeni

Kivaa uutta viikkoa!

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

9 vinkkiä – miten eroon turvotuksesta?

Moni haluaa ottaa kesällä rennommin syömisten ja juomisten suhteen. Itse kannatan ympärivuotisia terveellisiä elintapoja, mutta parin viikon treenitauko ja lomalla tapahtuneet herkuttelut eivät mielestäni ole mikään synti. Vaikka näistä pienistä löysäämisistä ei usein lihokaan, turvotusta voi kerääntyä senkin edestä. Tässä postauksessa kerron omat vinkkini siihen, miten päästä eroon turvotuksesta.

Myös helle kerää usein nestettä ja turvotusta kroppaan, vaikka syömiset ja juomiset olisivat olleet kuinka terveellisiä hyvänsä. Toisinaan omakin kroppa kerää nestettä ja vaikka kyseessä ei ole mikään maailman vakavin juttu, ei se silti tunnu mukavalta. Onneksi nesteen kertymistä ja turvotusta voi helpottaa.

Näillä vinkeillä eroon turvotuksesta

1. Juo vettä

Heti kärkeen oma lempparivinkkini; vedenjuonti on yksinkertaisesti kaikin tavoin hyvä tapa. Runsas vedenjuonti poistaa nesteitä ja turvotusta kropasta, vähentää kehosta suolaa ja kuona-aineita sekä auttaa myös ihoa ja hiuksia voimaan paremmin. Vesi myös ehkäisee turvotuksen syntymistä. Varsinkin lämpimillä säillä vettä saa juoda vielä reilummin. Kokeile siis juoda 3 litraa vettä päivittäin, mikäli olo tuntuu pöhöttyneeltä.

2. Vältä suolaa

Käsi ylös jonka silmäpussit kolminkertaistuvat sipsipussin jälkeen? Suola todellakin turvottaa – suolan natrium sitoo itseensä vettä. Välttele siis sipsejä, suolapähkinöitä, leikkeleitä ja muita suolaisia ruokia.

eroon turvotuksesta

eroon turvotuksesta

3. Vähennä hiilihydraatteja

Hiilaripommi voi turvottaa paljonkin, mikäli liikunta on jäänyt vähiin tai jos hiilihydraatit tulevat epäterveellisistä lähteistä. Pöhö yleensä helpottaa, jos hetkellisesti vähennät ruokavaliosi hiilihydraattipitoisuutta. Mikäli olet treenannut kovaa, en suosittele nipistämään hiilihydraateista – raskas treenikin voi nimittäin kerätä nestettä lihaksiin. Mikäli kyse on viimeisimmästä, kevyt liikunta, venyttely, hieronta tai lepopäivä yleensä auttaa.

4. Harrasta hikiliikuntaa

Vaikka rankka liikunta voi kerätä nestettä kroppaan, tuntuu se silti hieman erilaiselta kuin liikkumattomuudesta, epäterveellisestä ruoasta ja -juomasta kertynyt nestepöhö. Jälkimmäisessä tapauksessa, hikiliikunta pistää nesteet liikkeelle ja auttaa turvotukseen. Hyvän treenin jälkeen usein tekee mieli myös syödä ravintorikasta ja terveellistä ruokaa, joten siinäkin mielessä se on hyvä vaihtoehto.

5. Rentoudu

Stressi lihottaa, turvottaa ja tekee olon pöhnäiseksi. Se myös nostaa kropan kortisolipitoisuuksia – keho on ikäänkuin jatkuvassa taistele tai pakene-tilassa, eikä pääse palautumaan. Turvotuksen ja lihomisen lisäksi stressi saa sinut mm. himoitsemaan epäterveellisiä ruokia ja nukkumaan huonosti. Nämä turvottavat entisestään ja kierre on valmis.

eroon turvotuksesta
Kuvat: Unsplash.com

6. Jätä alkoholi

Ainakin vähäksi aikaa. Kesän kosteat bileet tuntuvat ja näkyvät usein vielä alkusyksystä. Alkoholi sotkee kehon nestetasapainon –  kehoon jää vettä, jolloin elimistö kuivuu ja tästä seuraa turvotusta. Alkoholia kannattaa siis ainakin vähentää, mikäli mielii päästä pöhöstä eroon.

7. Luovu hiilihappopitoisista juomista

Heitän tämän vinkin tänne, vaikken itse tätä noudatakaan (koska juon limua ;)). Myös kahvin sanotaan turvottavan, mutta tästä minulla ei ole omakohtaista kokemusta, sillä kahvia ei tule ikinä juotua. Kuten alussa totesin, vesi on paras janojuoma.

8. Kohtuullista ateriakoot

Tuleeko ruoan jälkeen aina liian täysi olo? Tarkista ateriakoko ja lopeta syöminen kun olet sopivan kylläinen. Usein myös hotkiminen ja ruoan huono pureskelu lisää ilman kertymistä vatsaan. Pyri siis syömään rauhassa ja pureskele ruoka kunnolla.

9. Juo vihreää teetä

Vihreä tee kiihdyttää aineenvaihduntaa, poistaa nesteitä ja polttaa rasvaa. Se on siis veden lisäksi oiva juoma turvotuksen poistoon.

Toivottavasti näistä vinkeistä on hyötyä! Muistakaa silti ottaa rennosti ja nauttia kesästä! 🙂

Millä keinoin sinä olet päässyt eroon turvotuksesta?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Kiihdytä aineenvaihduntaa x8

Sokeriton, kaloriton ja vitaminoitu juoma

Lihottaako makeutusaineet?