#treenipäiväkirja & viikonlopun kuulumiset

treeniviikkoHyvää sunnuntaita! Viime viikko meni lähes totaalilevoksi, joten tällä viikolla minulla oli aikomuksena vetää elämäni treeniviikko. Toteutuiko se?

No ei aivan. Olen jostain syystä ollut hieman väsynyt, veikkaan että jonkunlainen lepo kaikesta tekisi hyvää. Sellainen ei kuitenkaan ole tällä hetkellä nyt mahdollista, jos koskaan. 😀 Täysin mukavuusalueella siis pysyttiin tämä(kin) viikko. Olen tähän viikkoon kuitenkin tyytyväinen. Olen kyllä varmaan lähes aina, tavoitteeni eivät ole niin kovat kuitenkaan. 😀 Tässä siis tämän viikon treenit:

Maanantai:

Salitreeni & Vaunukävely, molemmat 60 min.

Tiistai:

Lepo

Keskiviikko:

Salitreeni 60 min.

Torstai:

Kävely 45 min

Perjantai:

Salitreeni 60 min

Lauantai:

Lepo

Sunnuntai:

Suunnitelmissa kävely!

Aika basic. Mitään uusia lajeja ei tullut kokeiltua, eikä ennätyksiä rikottua. Treeni on ollut niin pitkään osa arkea, ettei sen suhteen ole mitään kummempia uusia juttuja. Jossain vaiheessa kävimme kaverini kanssa välillä seinäkiipeilemässä ja miehen kanssa paljon pyöräilemässä. Nyt salitreenit ja vaunukävelyt ovat tyypillisimmät liikuntamuotoni. Onneksi hyötyliikuntaa tulee kuitenkin näiden lisäksi jonkin verran.

treeniviikko Tänään olo tuntuu kyllä todella pirteältä! Ehkä hauskalla viikonlopulla on osuutensa asiaan; perjantaina käytiin Niinan kanssa vähän juhlimassa ja eilen oli Fitfashionin ja Kauneus ja Terveys -lehden bloggaajien koulutuspäivä. Saimme hakukoneoptimointi-koulutusta, josta tuli opittua uusia juttuja. 🙂 Oli myös kiva vähän tutustua muihin bloggaajiin.

Tänään suunnitelmissa on hengailla perheen kanssa, käydä kävelyllä, bloggailla ja kuvata vlogi. Suunnittelimme myös käyntiä Lintsillä, mutta se taitaa jäädä ensi viikkoon. Toivottavasti hyvät kelit jatkuvat ja tästä starttaisi lämmin kesä! 🙂 Huomenna lapsi aloittaa päiväkodin virallisesti. Lyhyillä päivillä mennään aluksi ja totutellaan. Olimme jo koko viime viikon tutustumassa lapsen kanssa lyhyitä aikoja. Päiväkodin aloitus on herättänyt niin paljon fiiliksiä, että ajattelin kirjoittaa niistä aivan oman postauksensa. Enpä olisi uskonut, miten paljon tämä muutos on minua jännittänyt. Niin se varmasti on muillakin, varsinkin ensimmäisen lapsen kohdalla.

Miltä näytti sun treeniviikko ja viikonloppu? 🙂

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Miltä näyttää 165cm & 55kg?

Miten itse treenaan?

Sykettä nostattava kiertoharjoittelu x2?

Kiihdytä aineenvaihduntaa x8

Huomenta! Hitaalla käyvä aineenvaihdunta vaikeuttaa laihtumista ja kiinteytymistä. Moni ajattelee, että laihtuminen on mahdotonta hitaan aineenvaihdunnan takia. Aineenvaihdunta voi hidastua ja kroppa mennä säästöliekille, mikäli kropan toiminnan sekoittaa paastolla, liiallisella liikunnalla ja tiukoilla dieeteillä. Onneksi säästöliekistä pääse eroon ja omaa aineenvaihduntaansa voi kiihdyttää muutamilla yksinkertaisilla kikoilla! Tässä postauksessa kerron muutaman vinkin aineenvaihdunnan kiihdyttämiseen.

aineenvaihduntaMuistan kun vuosia sitten minusta tuntui, että heti jos syön jotain epäterveellistä, paino nousee heti monta kiloa ja turvonnut olo kestää monta päivää. Tuolloin en liikkunut paljoakaan ja join todella vähän vettä. Ruokavaliossani ei myöskään ollut proteiinia paljon ollenkaan. Ei siis ihme, ettei aineenvaihdunta rullannut sen kovempaa. Ihmettelin kavereitani, jotka tuntuivat voivan syödä mitä vain ilman järkyttävää pöhöä.

Jossain vaiheessa tein muutoksia elintapoihini ja huomasin selkeän eron olossani; olo tuntui virkeämmältä, pystyin syömään paljon enemmän, silti hoikistua sekä muutenkin olo kropassa parani. Kuulostaa aivan Ostos tv:n mainospuheelta. 😀 Nykyään näitä tapoja noudattamalla pystyn syömään mitä haluan ja silti pysyä samassa painossa (tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voisin syödä suklaata 5 kiloa päivässä lihomatta ;)) Näistä vinkeistä on minimaalinen vaikutus yksinään, mutta noudattamalla kaikkia näitä, edesautat hyvää ja virkeää oloa sekä laihtumista/ihannepainossasi pysymistä.

 aineenvaihdunta 1. Veden juonti

Tämä on samalla niin helppo, mutta silti välillä niin vaikea vinkki noudattaa! Parasta onkin pitää vesipullo koko ajan ulottuvilla, jotta sitä tulee oikeasti juotua tarpeeksi. Veden juonti pitää aineenvaihdunnan käynnissä, auttaa nälänhallinnassa, puhdistaa kroppaa ja ihoa. Vesi poistaa myös turvotusta. Kokeiltu on!

2. Kova treeni

Lyhyt kovatehoinen treeni on kannattavampaa kuin pitkäkestoinen kevyt lönköttely, mikäli haluat aineenvaihdunnan kierroksille pitemmäksi aikaa. Kovan treenin jälkeen aineenvaihdunta käy kierroksilla ainakin vuorokauden.

3. Arkiaktiivisuus

Vaikka kovatehoinen treeni nopeuttaa aineenvaihduntaa kevyttä liikkumista enemmän, kaikki liikkuminen auttaa asiaa.

4. Nuku riittävästi

Huonosti nukutun yön jälkeen ainakin oma kroppa tuntuu keräävän helpommin nesteitä ja olo on muutenkin nuupahtanut. Huonosti nukutut yöt alentavat kropan kalorinpolttokykyä. Mene siis ajoissa nukkumaan.

aineenvaihdunta5. Syö säännöllisesti

10 tunnin tauot ruokailussa ei kannata. Säännöllinen ruokailu antaa kropalle viestin, että ruokaa on riittävästi saatavilla ja kuluttaa syömisiä pois nopeammin.

6. Syö riittävästi

Toinen tärkeä asia! Jos syöt jatkuvasti liian niukasti, kroppa alentaa kalorinpolttoansa. Nälässä repsahtaa myös helpommin ahmimaan ja kierre on valmis.

7. Syö aamupala

Aamupala käynnistää aineenvaihdunnan yön paaston jälkeen.

8. Aineenvaihduntaa kiihdyttävät ruoat

Greippi, parapähkinät, chili, kofeiini ja vihreä tee. Myös proteiinipitoinen ruoka sekä mausteet vauhdittavat aiheenvaihduntaa.

aineenvaihduntaToivottavasti näistä vinkeistä on hyötyä! 🙂 Mukavaa maanantaita <3

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Pakkomielle liikunnasta

Oot säälittävä anorektikko

Lisää liikuntaa x6!

Kuinka usein lepoviikko?

Tämän viikon treenipäiväkirja on aika suppea – kyseessä oli enemmänkin lepoviikko. 😉

Maanantaina ajattelin tästä tulevan loistava treeniviikko. Minulla oli suuret suunnitelmat; ajattelin pyöräillä, kävellä ja käydä salilla. Maanantaina kävinkin sitten treenaamassa salilla. Tiistaina tuli hieman poljettua pyörää hyötyliikunnan muodossa ja samoin keskiviikkona. Keskiviikkona oli myös tarkoitus mennä salille, mutta pelkkä ajatuskin tympi ja hengästytti. Päätin siis pitkästä aikaa pitää kevyen viikon josta muotoutuikin sitten lepoviikko. Tämän viikon treenisaldo oli siis maanantain salitreeni, hiukan pyöräilyä ja kävelyä hyötyliikunnan muodossa.

Muistakaa siis pitää välillä kevyitä- tai kokonaan lepoviikkoja, jos tuntuu siltä. Ennen raskautta pidin kevyen viikon kerran kuukaudessa, nykyään en koe sille enää tarvetta. Nykyään näitä lähes kokonaan treenittömiä viikkoja tulee ehkä parin kuukauden välein. Kannattaakin kuulostella itseään; milloin tuntuu että on levon tarpeessa. Joskus se tunne voi tulla aiemmin kuin suunnitteli, mutta turha sitä on lykätäkään. Parempi vain levätä silloin, kun tuntuu siltä. 🙂 Olen kirjoittanut tekstin jossa kerron, miten tunnistaa kevyen viikon tarve; Sopiva määrä liikuntaa ja palautuminen,

TreeniviikkoJos treenaat todella kovaa ja tavoitteellisesti, mielestäni joka viides viikko on ihan hyvä keventää. Tämä on tietysti niin yksilöllistä; pitää ottaa huomioon muu elämäntilanne, muut stressitekijät, tavoitteet jne. Tietysti jos tuntuu että tarvitsee kevennetyn tai lepoviikon jo aiemmin, tottakai se kannattaa pitää – ja sama toiseen suuntaan. Osa pitää kevennetyn viikon, jolloin käy salilla tai treenaa muuten kevyemmin ja osa pitää totaalilepoa. Kannattaa siis vain kokeilla mikä toimii. 🙂 Olen myös tällaisen vinkin kuullut; kevennä silloin kun treeni vielä kulkee.

Jos tavoitteesi on vain nauttia treenistä ja elää terveellisesti, voit mielestäni mennä aikalailla oman fiiliksen mukaan. Omat treenimääräni ovat esimerkiksi tällä hetkellä sen verran pienet, etten ole pitänyt kevyempiä – tai kokonaan lepoviikkoja määrättyinä ajankohtina. Tähän kun vielä lisää sen, ettei minulla ole sen kummoisempia tavoitteita, olen mennyt täysin fiiliksen mukaan.

 Milloin sulla on ollut viimeksi lepoviikko?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Pakkomielle liikunnasta

Oot säälittävä anorektikko

Lisää liikuntaa x6!