Nyt se perse ylös! – treenipäiväkirja

On ehkä hiukan koomista valittaa liikunnan puutteesta treenipäiväkirjassa. 😉 Tällä viikolla on kyllä tullut treenattua, mutta jälleen kerran – lisää arkiliikuntaa kaivattaisiin. Onneksi tätä kirjoittaessa sentään seison koneen äärellä. Pitää nyt vain ihan oikeasti ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa harrastamaan sitä hyötyliikuntaa. Ei muka ole aikaa, pyh pah. Kävelen kyllä mielelläni, jos olen menossa jonnekin – nykyään vain tulee vietettyä aikaa aika paljon kotona. 😀 Tässä tämän viikon treenipäiväkirja!

Lisää arkiliikuntaa

Maanantai

Salitreeni 45 min: Kyykkyä, leuanvetoa, ylätaljaa, askelkyykkyä, lantionnostoa ja vatsalihaksia. Lämmittely crosstrainerilla.

Tiistai

Koulupäivä Digitaalisen markkinoinnin parissa. Olin aika loppu päivän jälkeen. Lenkki olisi ehkä tehnyt terää, mutta jäin vain levyttämään sohvalle.

Keskiviikko

Taas koulupäivä. Pää oli taas aivan jumissa kaikesta informaatiosta -ja treeni jäi välistä. 😀

Torstai

Torstaina sitten vihdoin menin salille tekemään 45min treenin. Tällä kertaa tein supersarjoja ja pidin sykettä korkealla. Illalla poljin vielä pyörää kotona 30min.

Perjantai

Kuntopyörää Netflixiä katsoessa 45 min.

Lauantai

Crosstrainer 30 min ja salitreeni 45 min.

Sunnuntai

Tänään vakaana aikomuksenani on tehdä ainakin kävelylenkki. 😀

Lisää arkiliikuntaa siis kaivataan! Aika paljon tulee oltua tässä koneen ääressä joko seisten tai istuen. Varsinaisia treenejä tuli sen sijaan tehtyä hyvin tällä viikolla. Olenhan itse kirjoittanut aiheesta oman postauksenkin Lisää liikuntaa x6, pitääpä varmaan taas lukaista se läpi muistutukseksi, hahah. Katsotaan sitten ensi viikolla, onko tulos parempi. 🙂

Millä keinoin olet itse saanut lisää arkiliikuntaa päiviisi?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Hermomyrkkyä ja mansikka puddingia – ruokapäiväkirjaPainoindeksi on hölmö keksintöPitkästä aikaa juoksulenkkiä! – treenipäiväkirjaParhaat motivaatiolauseet x 15 Kolme tortillaa päivässä! – ruokapäiväkirjaHoikistu napostelemalla? Tanssi se ulos #treenipäiväkirja Tämän hetken parhaat Netflix sarjat x 3! 8 vinkkiä – mistä aikaa liikunnalle?

Pitkästä aikaa juoksulenkkiä! – treenipäiväkirja

Viime viikko meni flunssan kourissa, mutta tällä viikolla pääsin takaisin treenien pariin. 🙂 Tällä viikolla olin erityisen tyytyväinen siitä, että kävin juoksulenkillä! Hyötyliikunnan määrä oli sen sijaan surkea. Tässä tämän viikon liikunnat:

Maanantai

Salitreeni paikkaharjoitteluna 60 min.

Tiistai

Juoksulenkki 45 min.

Keskiviikko

Lepo

Torstai

Salitreeni paikkaharjoitteluna 45 min.

Perjantai

Lepo

Lauantai

Salitreeni supersarjoilla 45 min.

Sunnuntai

Kohta juoksulenkille! 😉

Viikon liikunnatMillaiset olivat sun viikon liikunnat? 🙂 Kivaa sunnuntain jatkoa, palaillaan taas huomenna!

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Hoikistu napostelemalla? Tanssi se ulos #treenipäiväkirjaTärkein omaisuus on aikaBonusta nettishoppailusta!Tahaton laihtuminenVoiko pelkällä liikunnalla laihtua?10 KESÄMUISTOA Hedelmällisyystietokone ehkäisykeinona, suosittelenko?51 Facebook profiilikuvaa #profiilikuvahaaste

Tahaton laihtuminen

Usein ihmiset miettivät, miten laihtua ja pudottaa painoa. Tällöin ei aina tulla edes ajatelleeksi, että ongelma voi joskus olla aivan päinvastainen – ihminen laihtuu tahtomattaan. Olemme kuitenkin niin erilaisia – toinen on luonnostaan vähän rotevampi ja kerää helpommin massaa. Toinen taas voi olla luontaisesti aktiivisempi ja kiloja ei kerry niin helposti – paino saattaa pudota vaikkei edes haluaisi. Tahaton laihtuminen ei tietystikään kaikkia häiritse ja harvoin siitä on varsinaisesti haittaakaan. Tällöin asialle ei luonnollisestikaan tarvitse tehdä mitään. Jos kuitenkin koet painon tippumisen häiritsevän hyvinvointiasi tai et muuten vain koe oloasi hyväksi, asialle kannattaa tehdä jotain – mutta mitä?

Metallisydän -blogissa olikin viime viikolla kirjoitus otsikolla Laihasta lihavaksi? Näillä vinkeillä onnistut varmasti! Mikäli et kuitenkaan halua laihasta lihavaksi, vaan pysäyttää painon putoamisen tai saada pari kadonnutta kiloa takaisin, maltilliset keinot ovat ehkä parempi vaihtoehto. 😀

Tahaton laihtuminen Tahaton laihtuminenTahaton laihtuminen

Olen itse aina ollut hoikka ja raskauskilojen tippuessa, painoni laski alle raskautta edeltäneen painon. Syy oli varmastikin seuraava; lopetin systemaattisen lihaksen kasvattamisen ja aloin treenaamaan- sekä syömään enemmän fiiliksen mukaan. En siis enää syönyt annostani loppuun, mikäli olin jo aivan täynnä. Ennen olisin syönyt ruuan joka tapauksessa loppuun, jotta energiaa tulisi tarpeeksi lihasten kasvuun ja palautumiseen. Tämän muutoksen- ja rennompien treenien myötä, paino alkoi siis hieman pudota. Muutaman kilon putoamisen jälkeen, en halunnut painon laskevan enää – piti siis alkaa lisätä syömistä.

Painon tippuminen tapahtui aivan huomaamatta – en mitenkään pyrkinyt siihen. Tietysti sehän on todella loogista – lihasta kasvattaessa syödään kulutuksen verran tai jonkin verran yli. Itse olin näistä määristä toisinaan aika ähkyssä. Kiinnostus lihasten kasvatukseen ja tavoitteelliseen treeniin lopahti ja tätä myötä kiinnostus myös omaan syömiseen väheni – tästä seurauksena pienemmät ruokailut ja painon tippuminen.

Halusin siis stopata painon putoamisen. En kuitenkaan halunnut ryhtyä täyteen porsasteluun, enkä alkaa syömään itseäni aivan räjähdyspisteeseen. Mikään lihotuskuuri ei myöskään ollut millään lailla tarpeen. Ratkaisin asian seuraavalla tavalla – aloin käymään säännöllisesti vaa’alla ja söin jonkin aikaa hieman rasvaisempaa ruokaa ja vähän enemmän, jos paino oli laskusuunnassa. Näin tietty paino on pysynyt yllä ilman ähkyä ja stressiä.

Kaikille painon putoamisen estäminen ei ole näin helppoa – osa saattaa joutua kiinnittämään paljon enemmän huomiota riittävään energiansaantiin. Joidenkin mielestä voi tuntua vaikealta saada kasaan riittävästi energiaa. Tällöin voi tuntua hyvältä ratkaisulta syödä epäterveellisesti ja täyttää kalorivaje munkeilla. Pidemmän päälle, se ei kuitenkaan ole kovin järkevä ratkaisu terveyden kannalta.

Tahaton laihtuminen

Tahaton laihtuminenTässä muutama yksinkertainen vinkki, joiden avulla saat lisää energiapitoisuutta ruokavalioosi ja ruokamääriä kasvatettua pienellä vaivalla;

1. Lisää rasvan määrää ruokavalioon

Luonnollisestikin, rasvassa on paljon energiaa; 9kcal per gramma. Vaihda käyttämäsi tuotteet täysrasvaisiin. Näin saat helpommin tarvittavan määrän energiaa täyteen, ilman annoskokojen suurentamista. Öljy on myös helppo ja terveellinen tapa saada lisää energiaa. Myös pähkinät, mantelit ja esimerkiksi sokeriton maapähkinävoi ovat hyvä vaihtoehto.

2. Syö säännöllisesti

Itse ainakin huomaan omien ruokailuvälieni venyjän toisinaan, jos en muistuttele itseäni säännöllisestä ruokailusta. On siis helpompi pitää huolta säännöllisestä syömisestä, kuin syödä kalorivaje kerralla pois.

3. Tarkista annoskoot

Joskus ei auta muu kuin annoskokojen suurentaminen. Vatsalaukku tottuu pienentyneisiin ruokamääriin nopeasti, mutta sama pätee myös toisinpäin. Ruokamääriä kannattaa lisätä vähän kerrallaan, jotta vatsa pysy menossa mukana eikä suuria ähkyjä tule.

Ironista näissä vinkeissä on se, että näitä kaikkia suositellaan jossain muodossa myös laihduttajille. Painoa nostavalle voidaan toki suositella suurempia määriä rasvaa, mutta liian vähäkin määrä voi haitata laihtumista. Myös syömisen säännöllisyyttä ja riittäviä annoskokoja pidetään tärkeinä laihduttajille. Mutta ei mennä siihen sen enempää.

Haluan tähän loppuun vielä muistuttaa, että tahaton laihtuminen voi olla myös merkki sairaudesta. Jos et ole muuttanut elintapojasi ja paino laskee yrittämättä 5 % tai enemmän, asia on syytä selvittää lääkärissä. Lisää tietoa tahattomasta laihtumisesta löytyy täältä. Kävin myös itse lääkärissä aikoinaan asian tiimoilta varmuuden vuoksi, mutta kaikki oli ok. Jos asia siis alkaa vaivaamaan, kannattaa itsekin käydä tarkistamassa asia.

Onko tahaton laihtuminen tai painon liika putoaminen sinulle ongelma? Miten olet ratkaissut asian?

Kuvat: Niina, edit me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

♥ Miksi lopetin kaloreiden laskemisen? ♥ Oot säälittävä anorektikko ♥ Rento suhtautuminen syömiseen ♥ Kroppa raskauden jälkeen ♥ Vähennä treeniä ja kiinteydy! ♥ 8 vinkkiä – lisää aikaa liikunnalle! Lihottaako mättöpäivä?  Paljon päivässä voi lihoa? Miten herkuttelen?