Äitiys – tekosyy lihoa?

*Sisältää mainoslinkkejä

Onko äitiys hyvä syy jättää treenit väliin vai onko se vain surkea tekosyy? Äitiys ja lihominen on tällä viikolla ollut tapetilla Fitfashionilla ja ajattelin itsekin kirjoittaa omia ajatuksiani. Pauliina avasi keskustelun: Ovatko parisuhde ja lapset tekosyitä lihoa? ja Umppu kirjoitti vastineeksi postauksen: Pieni korjaus ”maalaisjärkeen”

Sanon nyt tähän heti alkuun, että mielestäni osa halusi tahallaan ymmärtää Pauliinan postauksen väärin ja itse ymmärrän mitä sillä haettiin takaa. Yhdessä blogipostauksessa on vähän vaikeaa ottaa kaikki mahdolliset skenaariot esille, jos haluaa että postauksessa on jokin kanta ja pointti. Tässä sitten oma tarinani…

Äitiys ja lihominen, Äitiys, Vanhemmuus, Treeni, Parisuhde, Lihominen, Stuff about Äitiys ja lihominen, Äitiys, Vanhemmuus, Treeni, Parisuhde, Lihominen, Stuff about

Koko raskausajan kestänyt pahoinvointi

Itse kärsin raskauspahoinvoinnista viikolta 7 ihan loppuun saakka. Monesti oksentelin päivittäin useampia kertoja. Loppuvaiheessa saattoi olla muutama päivä, jolloin en oksentanut. Kaikki terveellinen pöperö, joka ennen oli saanut veden kielelle, maistui aivan skeidalta. Puuro, raejuusto, banaani ja ruisleipä – pelkkä ajatus yökötti. Tietysti on olemassa vaikka mitä muitakin terveellisiä ruokia, mutta minulle ei maistunut sitten yhtään. Jopa Pepsi Max ällötti minua – mitä en koskaan uskonut tapahtuvan! 😀 Muistan välillä oksentaneeni yli 10 kertaa ja oksennusrefleksi vain jatkui krampinomaisesti, vaikkei vatsassa ollut enää mitään oksennetaan. Siinä sitten kylppärin lattialla itkin ja yökin. Jossain vaiheessa älysin ostaa apteekista pahoinvointirannekkeet, jotka olivat todellinen pelastus!

Mitä sitten tehdä tässä tilanteessa? No, minä ratkaisin asian niin, että söin sitä mitä teki mieli. Ja muistan syöneeni aika reippaasti riisifrutteja ja valmisruokia. Valmisruoat maistuivat mielestäni niin hyviltä! Mitään katukiviä ja tiiltä en himoinnut (näitäkin on kuultu).

Treenit pysyivät matkassa mukana huonosta ruokailusta ja pahoinvoinnista huolimatta. Treeni tuntui hyvältä, vaikka keskeytyi välillä yrjötaukoihin. Muistan, että raskaus oli edennyt viimeiselle kolmanneksella ja painoni oli noussut 7-8 kg. Loppuvaiheessa paino nousi nopeammin ja kokonaisuudessaan painoni nousi raskausaikana muistaakseni n. 12 kg. Viimeisen treenini tein eräänä perjantaina ja yöllä synnytys käynnistyi. Kotiuduttani synnäriltä jäljellä oli muistaakseni 3 raskauskiloa.

Äitiys ja lihominen, Äitiys, Vanhemmuus, Treeni, Parisuhde, Lihominen, Stuff about

Treenit raskauden jälkeen

Aloitin treenit kevyesti oikeastaan heti. Tuntui kivalta liikkua ja oli kiva pitää treenirutiinista kiinni. Ymmärrän kuitenkin todella hyvin heitä, jotka eivät jaksa tai pysty treenata. Kaikilla ei ole tukiverkkoja, jotka voisivat katsoa vauvaa hetken aikaa, jotta voisi mennä treenaamaan. Osa käyttää tällaiset hetket suosiolla nukkumiseen, mikä kannattaakin jos väsyttää. Kaikki eivät myöskään edes malta olla vauvasta erossa heti.

Itse kävin treenaamassa silloin kun mies katsoi vauvaa tai sitten isovanhempien tullessa kylään. Säännölliset treenit jatkuvat osaltani edelleen, mutta ruokavalio ei ole läheskään yhtä terveellinen ja treenit ovat keventyneet reippaasti. Aikaa ja kiinnostusta ruokien miettimiseen ja valmistamiseen ei ole samalla tapaa. Viimeiset viikot olenkin syönyt lähes päivittäin nuudelia…

Ennen raskautta treenasin tosi kovaa ja tykkäsin siitä. Tykkäisin edelleen, mutta en saa revittyä itsestäni motivaatiota samalla tapaa. Voi myös olla, että ruokavalioni ei hirveästi tue bodailua. En ole lihonut synnytyksen jälkeen – painoni on pari kiloa vähemmän kuin ennen raskautta, mutta lihasta ei myöskään ole samalla tapaa. Joku muu olisi voinut lihoa tilanteessani. Riippuu niin paljon geeneistä ja kropasta.

Voin kyllä suoraan sanoa, että ilman osallistuvia isovanhempia, ihanaa miestä ja minuutin kävelymatkan päässä olevaa päiväkotia tilanne olisi varmasti haastavampi – ja huom. meillä on vasta yksi lapsi. Itse olen onnekas, että olen pystynyt edelleen käymään treenaamassa 3 kertaa viikossa ja silti ehdin nähdä lastani paljon. Lyhyen päiväkotimatkan takia lapsen päiväkotipäivien pituus pysyy kohtuullisena – jos lapsi joutuisi olemaan 10h päiväkodissa, ei kyllä kovin helpolla olisi sydäntä lähteä salille pitkän päivän jälkeen. Ilman treenejäkin yhdessä vietettävä aika jäisi mielestäni vähäiseksi.

Äitiys ja lihominen, Äitiys, Vanhemmuus, Treeni, Parisuhde, Lihominen, Stuff about
Ripset*: Beauty Anniina <3 Ajanvaraukseen pääset täältä!

Äitiys ja lihominen

Onko lihominen ja repsahtaminen parisuhteen ja lapsien takia tekosyy? Mielestäni ei – ne voivat olla ihan oikeita syitä. Äitiys ja lihominen eivät tietenkään automaattisesti kuulu yhteen – eihän pelkkä äidiksi tuleminen ketään paisuta, mutta jaksamiseen ja ajankäyttöön se varmasti vaikuttaa. Onko se tekosyy, jos on mieluummin lapsen kanssa iltaisin, kuin salilla huhkimassa? Ei mielestäni – se on erittäin pätevä syy treenien skippaamiseen. Voihan lapsenkin kanssa yrittää tehdä kotitreeniä, mutta ihan oikeasti aina ei jaksa. Joskus on kivempi keskittyä halimiseen ja keittiöleikkeihin tai mitä lapsi nyt haluaakaan tehdä.

Mielestäni äitejä ei pidä myöskään syyllistää raskaudenaikaisesta painonnoususta. Tietenkin on hyvä varmistaa, että äiti tietää, miten kannattaa syödä, mutta joskus se paino voi nousta hallitsemattomasti ihan hormonienkin takia. Minulla ei käynyt näin, mutta tiedän henkilöitä, joiden paino on noussut raskausaikana erittäin paljon, vaikka ovat syöneet fiksusti. Hormonit on jännä juttu, eikä keho aina toimi ns. järjen mukaan.

Tulipas pitkä stoori. Pointtini on: liikunta ja terveellinen ruokavalio on hyvästä ja omasta hyvinvoinnista huolehtiminen kannattaakin asettaa korkealle arvoasteikossa. Joskus sitä omaa hyvinvointia palvelee kuitenkin paremmin nukkuminen ja henkiseen hyvinvointiin keskittyminen. Joskus on myös yksinkertaisesti tärkeämpiä asioita; jos lapsen terveys on vaakalaudalla tai vanhempien mielenterveys oireilee, on täysin ymmärrettävää, ettei kanojen paistelu  ja treenit ole silloin ensimmäisenä mielessä. Mieliala vaikuttaa paljon henkiseen jaksamiseen ja esimerkiksi masennus voi oireilla voimattomuutena.

Ei tuomita sitä 20 kiloa lihonutta äitiä. Eikä sitä joka on timmissä kunnossa. Koskaan ei tiedä mitä kyseisen henkilön ja perheen elämässä on meneillään. Tarjoa mieluummin konkreettista apua kuin neuvoja miten toisten tulisi elää.

Mitä ajatuksia tämä herättää?

Kuvat, Jutta Hirsimäki, edit by me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Hedelmällisyystietokone ehkäisykeinona, suosittelenko?Hormonaalinen ehkäisy – ei enää ikinäAnkea, seksitön avioliittoMiltä näyttää 165cm & 55kg?Mitä opin synnytyksestä x9Rento suhtautuminen syömiseenMiksi lopetin kaloreiden laskemisen?Raskaus kuvinaVauva tuli parisuhde meni?

Miksi et laihdu – 8 syytä

Moni laihduttaja tuskailee ikuisen kysymyksen edessä: Miksi en laihdu? Itse en ole varsinaisesti koskaan laihduttanut, vaikka jos jonkinmoista kiinteytysprojektia on ollut aikoinaan meneillään. Tässä postauksessa ajattelin jakaa muutaman seikan, jotka voivat olla syynä siihen miksi et laihdu. Nämä saattavat olla monelle itsestäänselvyyksiä, mutta tässä silti pieni muistutus.

Miksi en laihdu, Miksi et laihdu, miksi dieetti epäonnistuu, miksi laihtuminen epäonnistuu, dieetti, laihtuminen, laihduttaminen, stressi, kalorit, liikunta, ruokavalio, stuff about Miksi en laihdu, Miksi et laihdu, miksi dieetti epäonnistuu, miksi laihtuminen epäonnistuu, dieetti, laihtuminen, laihduttaminen, stressi, kalorit, liikunta, ruokavalio, stuff about

Miksi en laihdu? – 8 syytä

1. Syöt liikaa tai liian vähän

Mikäs sen yksinkertaisempaa? Moni ihminen aliarvioi syömänsä ruoan kalorimäärän, eikä laihdu sen takia. Mikäli kalorimäärät ja oma energiantarve on aivan hakusessa, kannattaa tutustua syömiensä ruokien ravintosisältöön ja vanhaan kunnon lautasmalliin. En suosittele laskemaan kaloreita jatkuvasti, mutta välillä pieni reality-check voi olla tarpeen – kunnes näppituntuma oikeaan ruokavalioon tulee luonnostaan.

Entä voiko laihduttaja syödä liian vähän? Ehdottomasti! Yleensä ihminen laihtuu, mikäli syödään vähän. Toisinaan kroppa ja aineenvaihdunta on niin jumissa, ettei laihtumista tapahdu. Säästöliekin purkamisesta, aionkin kirjoittaa oman postauksensa ja vinkkejä aineenvaihdunnan kiihdyttämiseen löydät postauksesta: Kiihdytä aineenvaihduntaa x8.

2. Stressaat

Kovassa stressissä kroppa ei toimi optimaalisesti. Stressaantuneena tulee usein nukuttua- ja syötyä huonosti, joka vaikeuttaa laihtumista. Stressaantuneena liikunta saattaa myös tuntua ylitsepääsemättömän rankalta. Pyri siis kiinnittämään hyvinvointiisi huomiota kokonaisvaltaisesti henkistä ja sosiaalista puolta unohtamatta.

3. Kaikki tai ei mitään-ajattelu

Voi ei, söin puolikkaan keksin – kaikki on pilalla! Nyt on aivan sama syödä koko keksipaketti! Tuttu tapa? Käsittämätöntä kyllä, itse olen joskus teininä ajatellut näin oudosti – vaikka tiesin, ettei siinä ole mitään järkeä. Puolikas keksi sinne tänne tai vaikka yksi pulla, no big deal. Ei kannata vetää överiksi moisen takia. Muista että kokonaisuus ratkaisee.

Miksi en laihdu, Miksi et laihdu, miksi dieetti epäonnistuu, miksi laihtuminen epäonnistuu, dieetti, laihtuminen, laihduttaminen, stressi, kalorit, liikunta, ruokavalio, stuff about

Miksi en laihdu, Miksi et laihdu, miksi dieetti epäonnistuu, miksi laihtuminen epäonnistuu, dieetti, laihtuminen, laihduttaminen, stressi, kalorit, liikunta, ruokavalio, stuff about

4. Vaadit itseltäsi liikoja

Haluan laihtua 5 viikossa 5 kiloa? Ei kannata – varsinkaan jos tarkoitus on pitää kilot poissa pysyvästi. Nopea laihtuminen vaatii suurta kalorivajetta ja on luonnollisestikin rankempaa. Homma saattaa tyssätä nälkään ja jatkuviin repsahteluihin. Mikset mieluummin pitäisi yllä maltillisempaa tahtia – näin homma sujuu mukavammin ja lopputuloskin on parempi.

5. Mietit asiaa liikaa

Olen itsekin kirjoittanut siitä, miten ruoan ja treenin liika miettiminen vain lisäsi nälkää. Varsinkin laihduttaessa ja kalorivajeen ollessa päällä, kannattaa suunnata ajatukset muualle. Napostelun halu häviää, kun tekee jotakin muuta mukavaa ja hankkii elämään tärkeämpää sisältöä.

6. Treenaat liikaa/liian vähän

Liikunta on tärkeää muutenkin kuin laihduttaessa. Treenillä voit kuitenkin boostata aineenvaihduntaa ja kuluttaa energiaa. Mikäli et ole ennen treenannut, muutama kävelylenkki viikossa on jo hyvä määrä. Panosta arkiaktiivisuuteen! Sillä on kulutuksen ja aineenvaihdunnan kannalta isompi merkitys kuin yhdellä treenillä.

Kun kuntosi kohoaa, muutamalla lihaskuntotreenillä kasvatat lihasta, poltat rasvaa ja boostaat aineenvaihduntaa. Löydä itsellesi sopiva treenimäärä ja pysy siinä – liika treenikään ei kannata. Mikäli treenaat liikaa, kehosi voi uupua ja mennä stressitilaan. Mikäli epäilet treenaavasi liikaa kokeile vähentämistä – saatat jopa hoikistua.

7. Nukut liian vähän

Aikaisemmin mainitsin stressistä ja sen vaikutuksesta laihtumiseen. Myös liian vähäinen uni tai huonosti nukkuminen vaikeuttavat laihtumista ja saavat kehon stressitilaan. Pyri siis panostamaan lepoon ja siihen, että nukut hyvin. Sopiva unen määrä vaihtelee, mutta suurimmalla osalla se on 7-9 tuntia yössä. Tärkeää on myös unen laatu – jos uni on kovin kevyttä, lepo ei ole riittävää. Makuuhuoneen tuuletus, sopivan viileä lämpötila ja iltojen rauhoittaminen edesauttavat hyvää yöunta.

8. Lähipiirisi ei tue sinua

Joskus lähipiiri saattaa tiedostamattaan tai tiedostaen sabotoida laihtumisyrityksiäsi. Sillä on yllättävän suuri vaikutus. Jos puoliso kantaa niska vääränä kotiin epäterveellisiä ruokia, voi omassa ruokavaliossaan olla vaikeaa pysyä. Mikäli lähipiirisi ei tue sinua tavoitteissasi, kannattaa asia ottaa rohkeasti puheeksi.

Toivottavasti tästä oli hyötyä sinulle, joka ehkä pähkäilet miksi en laihdu -kysymyksen parissa. 🙂 Tuleeko sinulle muita syitä mieleen?

Kuvat: Niina, edit by me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Miltä näyttää 165cm & 55kg? Oot säälittävä anorektikko Tehokas koko kropan treeni liikepareina Jalat muusiksi 20 minuutissaNäin helpotat treenaamaan lähtemistä x6Kroppa raskauden jälkeen Rento suhtautuminen syömiseen Miksi lopetin kaloreiden laskemisen? Miten treenaan tällä hetkellä?

Minusta fitness kisaaja? Hell no!

Kyselin teiltä postaustoiveita tässä tekstissä. Sain teiltä hyviä ideoita – kiitos niistä! Tänään on vuorossa ensimmäinen toivepostaus: Kiinnostaisiko minua kilpailla fitnesskisoissa? Kerron myös vähän laajemmin, millaisia ajatuksia fitness-urheilu minussa herättää.

Postausidean heittänyt lukija kysyi, kiinnostaisiko kisat arjen ehdoilla ja ilman turhaa hifistelyä. Tartun tähän heti alkuun; ei ole olemassa fitnesskisoihin valmistautumista, joka ei olisi omissa silmissäni hifistelyä. Välillä ravitsevan aamupalankin syöminen tuntuu hifistelyltä ja yleensä pakotankin itseni syömään jonkun proteiinipatukan. Aamulenkit tyhjällä vatsalla olisivat minulle siis todellakin hifistelyä! 😀 Mutta palataan ensin ajassa hieman taaksepäin… Fitness-urheilu, fitness kisaaminen, fitness, bikini fitness, fitnesskilpailija, fitnes kilpailut, kisadieetti, dieetti, treeni, laihdutus, hormonit, Stuff about

Minustako fitnesskilpailija?

Joskus useita vuosia sitten – fitnessbuumin ollessa suurimmillaan, kiinnostuin hetkellisesti kisaamisesta. Kävin eräällä salilla ja treenasin personal trainerin kanssa. Kehityin hyvin ja hänen mukaansa minulla oli todella hyvä kunto (fyysinen kunto ja hapenottokyky). Hyvä palaute innosti ja hän uskoi, että minusta olisi varmasti myös kisatouhuihin. Silloin aloin ensimmäistä kertaa miettimään asiaa.

Sanoin silloiselle poikaystävälleni mietteistäni ja hän kysyi oleellisen kysymyksen; miksi haluaisin kisaamaan? Aloin pohtimaan asiaa tarkemmin; niin miksi tosiaan haluaisin ja mitkä ovat motiivini?

Fitness-urheilu, fitness kisaaminen, fitness, bikini fitness, fitnesskilpailija, fitnes kilpailut, kisadieetti, dieetti, treeni, laihdutus, hormonit, Stuff about

Fitness-urheilu, fitness kisaaminen, fitness, bikini fitness, fitnesskilpailija, fitnes kilpailut, kisadieetti, dieetti, treeni, laihdutus, hormonit, Stuff about

Liikaa treeniä, liian vähän ruokaa

Aika nopeasti tulin siihen tulokseen, ettei kisaamisessa olisi järkeä. Olen ennenkin kirjoittanut siitä, että jokainen meistä on yksilö ja toiselle sopiva määrä liikuntaa on toiselle ehdottomasti liikaa. Itselleni esimerkiksi jo neljä salitreeniä on selkeästi liikaa ja neljäs treeni tuntui aina tahmealta. Kolme salitreeniä, yksi reipas kävely tai hölkkä ja paljon hyötyliikuntaa on itselleni ideaali määrä treeniä. En siis ikinä koskaan voisi treenata sellaisia määriä kuin kisoihin valmistautuminen vaatisi.

En myöskään olisi pärjännyt pienillä ruokamäärillä; joskus kokeilin myös nettivalmennusta, jonka tarkoituksena oli kasvattaa lihasta ja polttaa rasvaa – haastava tavoite siis. Ohjelmaan kuului neljä salitreeniä viikossa ja neljä aerobista – aivan liikaa siis! Kaloreita ruokavaliossa oli 2500, mutta tuolloin itse söin aina paaljon enemmän. Kirjoitinkin kokemuksestani postauksen; Nettivalmennukset, joissa saa syödä ”paljon”. En myöskään keksinyt yhtäkään järkevää syytä kisaamiseen, joten luovuin ajatuksista.

Fitness-urheilu, fitness kisaaminen, fitness, bikini fitness, fitnesskilpailija, fitnes kilpailut, kisadieetti, dieetti, treeni, laihdutus, hormonit, Stuff about

Terveys on tärkeintä

Nyt kun mietin asiaa, en edes tiedä, miksi hetkellisesti kiinnostuin kisaamisesta – siksi koska kaikki muukin kisasivat? Nyt tuntuu hullulta, että olen edes harkinnut kisaamista. Minua ei huvita dieetata hulluna itseäni epäterveeseen kuntoon, jotta saisin esitellä itseäni bikineissä tuomaristolle. Käyttäisin kaiken aikani treenaamiseen, palautumiseen, nukkumiseen, ruokien valmistamiseen ja poseerausharjoittelemiseen? Ei kiitos – sellainen ei ole minua varten.

Tietysti olen kuullut, että kisaamisen voi tehdä myös terveellisellä tavalla ja kärsimättä. Varmasti joku voikin. Itse kärsin jo pelkästä ajatuksesta, että joutuisin luopumaan kastikkeista tai edes kokkaamaan ruokia etukäteen. Omalla kohdallani kisoihin valmistautuminen ja kisaaminen olisi totaalisen mahdotonta ilman suurta kärsimystä.

Tiedän myös, että väsyisin isoista treenimääristä. Lisäksi olisi painajaismainen ajatus käyttää aikaa syömisten miettimiseen – olen tietoisesti pyrkinyt siitä eroon. En halua miettiä ruokaa ja mieluummin joskus vetelen turhan monta palaa metripizzaa, kuin antaisin ruoan pyöriä mielessäni. En myöskään halua laittaa treenejä etusijalle ja skipata menojani niiden takia. Moni sanoo voivansa paremmin syödessään ohjelman ja kellon mukaan. Itse taas olin jatkuvasti joko ähkyssä tai nälässä. Lisäksi ruokien suunnittelu ja eväiden raahaaminen vitut**.

En myöskään haluaisi käyttää rahojani kisakenkiin ja bikineihin. Enkä haluaisi esiintyä sellaisissa muiden edessä – en viihdy bikineissä edes uimarannalla, hahaa. Tiedän myös, että hormonitoimintani sanoisi goodbye jos rasvaprosenttini putoaisi. Pidän siis mieluummin nämä pienet määrät silavaa kropassani, kuin sekoittaisin hormonitoimintani. Haluan luultavasti vielä joskus uudelleen äidiksi, enkä ikinä koskaan riskeeraisi sitä fitnesskisojen takia.

Fitness-urheilu, fitness kisaaminen, fitness, bikini fitness, fitnesskilpailija, fitnes kilpailut, kisadieetti, dieetti, treeni, laihdutus, hormonit, Stuff about

Fitness-urheilu ja kisaaminen ei vain kiinnosta

Ja se yksi olennaisin syy; motivaatio, intohimo ja kiinnostus? Joillekin itsensä haastaminen urheilussa ja kisaamalla on todellinen intohimo. Silloin fitnesselämäntavasta, kilpailuun valmistautumisesta ja itse kisaamisesta varmasti nauttiikin. Mikäli homma hoituu ammattitaitoisen valmentajan kanssa ja terveellisesti, mikäs siinä.

Koen olevani fitnesskilpailuista todella vieraantunut ja täysin eri maailmasta. Itselläni ei ole kiinnostusta fitnekseen tai urheiluun, enkä kokisi hyötyväni siitä mitään vaikka voittaisinkin. Mielestäni on myös outoa, että monet huippu-urheilijat ovat miljonäärejä ja fitnesskilpailujen voittaja saa palkintopystin ja proteiinia? Miksi se on ainoa laji, josta ei saa rahaa? Joku huippu saattaa saada, mutta ymmärtääkseni summat ovat pieniä?

Tuli varmaan selväksi; Fitness-urheilu ei ole minun juttuni, eikä minusta tule fitnesskilpailijaa. Jätän kisatouhut niille, jotka kokevat sen intohimokseen ja nauttivat siitä. 🙂

Mitä ajatuksia fitness-urheilu ja kisaaminen herättää? Oletko itse kisannut? Miksi ja miksi et? 🙂

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Lihottaako mättöpäivä?Paljon treenaan viikossa?Törkyinen ruokapäiväkirja Kannattaako karpata? Parhaat liikkeet pakaroille x5!Miksi lopetin kaloreiden laskemisen?Rasvaa polttava porrastreeni9 sääntöä, joiden avulla pysyn kunnossaNyt loppu herkuttelu!