Miten hinnoitella blogiyhteistyö?

Blogiyhteistyön hinnoittelu ei ole helppoa. Harva puhuu omista hinnoistaan ja muutenkin rahasta sekä palkasta puhuminen tuntuu edelleen olevan tabu. Tämä on asia jonka soisi muuttuvan, sillä hinnoittelusta ja palkoista avoimemmin puhuminen helpottaisi oman työnsä hinnoittelua ja työntekijän asemaa palkkaneuvotteluissa. Tällöin kenenkään ei oletettaisi tekevän työtä puoli-ilmaiseksi.

Olen lukenut paljon vinkkejä siitä, miten hinnoitella blogiyhteistyö. Silti on tuntunut ettei vinkeistä ole jäänyt mitään konkreettista käteen. Tiivistettynä neuvotaan; älä alihinnoittele tai ylihinnoittele työtäsi. Ihan jees neuvo, mutta blogiyhteistyön hinnoittelu ei silti tuntunut helpommalta tämän jälkeen. Kaipasin hinnoitteluun ihan konkreettisia neuvoja ja mustaa valkoisella. Halusin myös, että minulla on eväät perustella hintani yhteistyökumppaneille.

Itse käytänkin nykyään blogiyhteistöiden hinnoitteluun Social Bluebookia. Palveluun rekisteröidytään, jonka jälkeen yhdistät somekanavasi Social Bluebookiin. Samalla annat palvelulle oikeuden tarkastella analytiikkaasi. Tällä hetkellä se antaa arvoja blogista, Youtubesta, Instagramista, Facebookista ja Twitteristä. Arvioidessaan hintaa, Social Bluebook ottaa huomioon tavoittamisen, katselut, katseluajat, tykkäykset, kommentit jne. Palvelu antaa arvioksi minimi- ja maksimiarvon.

blogiyhteistyön hinnoittelu Olen kokenut kyseisen palvelun todella käteväksi. Tiedän monen käyttävän tuota hinnoitteluun ja suosittelen sitä lämpimästi! Tietysti hintaan vaikuttaa yhteistyön laatu; yrityksen nimen mainitseminen postauksessa ei vie yhtä kauan aikaa kuin huolellisen arvostelun kirjoittaminen, eikä se näin ollen ole yhtä arvokas ainakaan omasta mielestäni. Social Bluebook antaa maksimi- ja minimiarvon yhteistyölle, joten voit itse arvioida kumpaan päähän arvo sijoittuu.

Varaudu kuitenkin siihen, että osa yrityksistä saattaa pitää arvioitua hintaa korkeana; moni yritys on tottunut saamaan näkyvyyttä blogeissa ja muissa somekanavissa pelkkiä tuotepalkkioita vastaan. Omalla kohdallani tätä on tapahtunut kuitenkin erittäin vähän. Kannattaa ottaa huomioon myös se, että yli 100 € arvoisista tuotepalkkioista pitää maksaa verot; bloggaaja jää siis näissä tavarapalkka -diileissä usein jopa miinukselle. Onneksi suurin osa on pitänyt hintojani kohtuullisina. Blogimarkkinointi on myös joka tapauksessa verrattain usein edullisempaa – tällöin palkkio maksetaan usein vain yhdelle henkilölle eli bloggaajalle.

Moni bloggaaja myös hinnoittelee itsensä reippaasti alakanttiin tai ei pyydä yhteistöistä rahaa ollenkaan. Tässäkin on usein kyse siitä, ettei osata hinnoitella. Sehän on todella vaikeaa, jos mistään ei saa osviittaa hinnoista tai postauksen arvosta. Siinä lähtee helposti tekemään hommia aivan polkuhintaan, mikä ei ole kiva juttu sinun tai muiden bloggaajien kannalta.

Itse voin suoraan sanoa, että olisin aluksi reippaasti alihinnoitellut yhteistyöni. Jos ennen on tehnyt yhteistöitä pelkkiä tuotepalkkioita vastaan, kohtuullinen hinta saattaakin tuntua todella suurelta. Omasta työstään pitää uskaltaa pyytää reilu korvaus, mikäli tätä mielii työkseen tehdä. 🙂 Reilulla tarkoitan siis reilua molempia osapuolia kohtaan, en siis mahdollisimman suurta.

Yhteistyöpostauksen tekoon ja siihen liittyviin muihin asioihin menee helposti monia tunteja- tai jopa useampi päivä aikaa. Itselläni ei kuitenkaan mitään näin laajaa yhteistyötä ole ollut. Itse kuitenkin työstän ja hion postauksia monena eri päivänä. Postauksen kirjoittamisen lisäksi, aikaa kuluu tietysti suunnitteluun; mikä on näkökulma ja mitä halutaan viestittää. Tähänkin kun vielä lisää kuvien ideoinnin, valojen laittamisen, valokuvaamisen, editoinnin, postauksen hakukoneoptimoinnin ja somejaot, aikaa menee ihan kiitettävä määrä. En koe siis järkevänä nähdä tätä vaivaa pienen tuotepalkkion takia. Tietysti teen näitä asioita joka postauksen kohdalla, mutta koen sen silti hieman eri asiana. Tällöin pääasiallinen hyöty tulee kuitenkin minulle. Joskus myös suosittelen teille testiin saamiani ja itse ostamiani tuotteita, enkä tällöin luonnollisestikaan saa niistä rahallista korvausta. Kuten sanoin, koen sovitut yhteistyöt silti eri asiaksi. Johonkin se raja täytyy vetää. 😀

Jos bloggaamisella haluaa saada tuloja tai elättää itsensä, palkan pyytäminen on välttämättömyys. Vaikka tuotteet ja palvelut ovat kivoja, niillä ei voi maksaa vuokraa tai ostaa ruokaa itselleen.

Tuottaako blogiyhteistyön hinnoittelu sinulle haasteita? Onko Social Bluebook sinulle tuttu?

My pics: Niina, edit by me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Miten onnistua valokuvissa x5!

Miksi haluan blogata työkseni?

Irtisanouduin työstäni

Taru

17 vastausta artikkeliin “Miten hinnoitella blogiyhteistyö?”

  1. Hei, tosi mielenkiintoinen postaus! Jäin vielä vähän kaipaamaan niitä konkreettisia euromääriä! Näistä kun ei tosiaankaan missään puhuta. Itse kuulun juurikin niihin vielä pieniin blogeihin, jota tekevät bloggauksia tuotelahjojen perusteella, vaikka työtä postauksen eteen teen välillä tosi paljonkin.

    Olisi ihan huippumielenkiintoista tietää, mitä pienemmät/keskisuuter bloggaajat pyytävät yhteistöistä! Ja montako lukijaa täytyy olla, että edes voi korvausta pyytää! En nimittäin osaisi ollenkaan arvioida, paljonko voisin itse pyytää…puhutaanko muutamasta satasesta vain kenties lähemmäs tonnista?

    Tuo Social bluebook on ihan tuntematon mulle. Täytyypä tutustua 🙂

    • Moi kiva kuulla! En näe järkeväksi kertoa omia hintoja, koska ne eivät ole sama asia kuin sinun blogisi hinnat; siihen vaikuttaa juurikin ne tykkäykset, sivun katselut, kommentoinnit jne! Omien hintojen kertominen ei siis varsinaisesti hyödytä muita. 🙂

      Tutustu tohon Social Bluebookiin, silloinhan saat tietää ovatko lukijamääräsi jo sellaiset, että niistä voi rahaa pyytää. 🙂

      • Ja sanon tähän vielä, että jokainenhan loppupeleissä hinnoittelee itse työnsä, ainahan voi pyytää. 🙂

        • Ymmärrän 🙂 Enkä toki ajatellut, että meidän blogit olisivat suoraa verrannolliset. Koska siis tottakai riipppuu lukijamääristä ja muista, mitä voi pyytää. Mutta silti olisi todella mielenkiintoista tietää enemmän siitä, mitä minkäkin kokoiset blogit pyytävät yhteistöistä!

          Lähiömutsin Hanne omassa blogissaan kertoikin omien yhteistöiden hinnoitteluista. Enemmän avoimuutta olisi siis tässäkin asiassa paikallaan 🙂 Hyödyntäisi varmasti kaikkia.

          Ja anteeksi jankkaus aiheesta, on vain sydäntä lähellä 😀

  2. Hitsi kiitos vinkistä,en oo kuulukaan tuosta! Pitää käydä tutustumassa 🙂

  3. Kiitos linkistä, tästä voi olla ihan todella iloa. En ollut törmännyt Social Bluebookiin ennen.

    • Ole hyvä! Joo monelle tuo on ihan uusi juttu. 🙂 Toivottavasti on hyödyksi!

  4. Hitsi, tämä oli tosi hyvä kirjoitus ja en ole tuosta palvelusta kuullutkaan. Toisaalta, ei minulla ole oikein siihen mahdollisuutta ollutkaan vielä, sillä en ole juurikaan päässyt tekemään yhteistyötä yritysten kanssa. Pitääkin tutustua tähän ehdottomasti 🙂

    Saanko kysyä, että otatko itse myös yritykseen yhteyttä, vai ottaako yritykset sinuun yhteyttä pääasiassa?

    Essi

    • Kiva kuulla! 🙂 Suosittelen lämpimästi tutustumaan. Minuun on oltu yhteydessä, mutta olen myös itse ollut aktiivinen ja omasta mielestäni parhaat yhteistyöt saa juurikin niin kun ottaa itse yhteyttä itseään kiinnostaviin yrityksiin. 🙂

  5. Moikka, olipa mielenkiintoinen postaus, mäkään en ollut kuullut tuosta sovelluksesta aiemmin! Laskutatko yrityksiä firman kautta vai hoidatko blogitulot verokortilla tms?

    • Kiva kuulla! 🙂 Mulla ei toistaiseksi ole toiminimeä, oon laskuttanut Eezyn kautta. :))

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 13
Tykkää jutusta