Mitä vaaditaan pysyvään elämäntapamuutokseen?

Pysyvä elämäntapamuutos vaatii muutakin kuin tietyn ajan jakson kestävän dieetin. Se vaatii nimensä mukaisesti pysyvyyttä ja motivaatiota. Joskus, kun näen laihdutusohjelmia televisiosta, järkytyn, miten pienillä ruokamäärillä ja suurella määrällä liikuntaa merkittävästi ylipainoiset ihmiset laitetaan laihduttamaan. Voi toki olla, että televisiossa ei kerrota ihan koko totuutta, mutta toisaalta, jos ohjelmassa kerrotaan henkilön päivittäinen kalorimäärä, niin uskon sen pitävän paikkansa.

Monesti näissä ohjelmissa laihdutusmetodit ovat mielestäni vähintäänkin kyseenalaiset, eivätkä edusta pysyvää muutosta tai terveellistä laihdutustapaa. Jos energiansaantia vähennetään ja liikuntamääriä lisätään melkein ammattiurheilijan tasolle, on todennäköistä, ettei laihduttajan motivaatio ja mieli säily koko prosessin aikana optimaalisena.

Liian niukka ravinto voi aiheuttaa väsymystä, mielialan laskua, stressiä, unettomuutta, hormonihäiriöitä ja hidastuttaa aineenvaihduntaa. Suuret määrät liikuntaa, varsinkin liikuntaan tottumattomalla, voi aiheuttaa ylirasitusta ja liikunnan mielekkyyden katoamista. Jos tavoitteena on pysyvä painonpudotus ja uusi terveellinen elämäntapa, jota voi ylläpitää koko loppuelämänsä, on tärkeämpää tehdä muutokset niin sanotusti hitaasti, mutta varmasti. 😉

elämäntapamuutos

Painonpudotus voi olla myös mielekästä, eikä oikein toteutettuna tarvitse kitkutella hiiren annoksilla. Elämäntapamuutos voi toki tarkoittaa muutakin kuin vain painonpudotusta, mutta tässä tekstissä käsittelen erityisesti ylipainoisen ja liikuntaan tottumattoman elämäntapamuutosta, jossa tavoitteena on laihtuminen ja terveempi elämä.

Mielestäni tärkeintä elämäntapamuutosta aloittaessa on se, että teet valintoja, joita voit tehdä päivittäin loppuelämäsi ajan (poikkeukset tietysti välillä sallittu!). Ei ole mitään järkeä alkaa treenaamaan kymmenen kertaa viikossa ja muuttaa ruokavaliota kokonaan kertaheitolla, koska todennäköisesti et pysty niin suuriin muutoksiin kerralla ja harva jaksaa jatkuvasti treenata niin paljon.  Jos muutat vain pari asiaa kerrallaan, sinun on helpompi omaksua muutokset pysyviksi, jonka jälkeen on helppo muuttaa taas pari asiaa lisää. Ajan myötä voit huomata muuttaneesi jo paljon asioita parempaan suuntaan.

Helpointa onkin aloittaa pienistä päivittäisistä valinnoista, esimerkiksi hyötyliikunnan ja veden juonnin lisäämisestä. Pienet valinnat on helppo toteuttaa arjessa, eivätkä ne vaadi liikaa ponnisteluja. Ei ole siis mitään syytä lykätä elämäntaparemontin aloitusta ensi maanantaihin/juhannukseen/uuteen vuoteen.

elämäntapamuutos

Miten elämäntapamuutos kannattaa aloittaa?

1. Tee selkeä päätös muutoksen aloittamisesta ja aseta itsellesi tavoite. Tavoitteen on oltava realistinen. Välitavoitteiden asettaminen auttaa sinua jaksamaan, kun tuntuu, että lopullinen tavoite on liian kaukana. Mieti myös syitä, miksi haluat muutosta. Huonolla hetkellä nuo syyt auttavat jaksamaan.

2. Parempien ruokavalintojen tekeminen ja aktiivisuuden lisääminen. Kuten aiemmin mainitsin, pienet  valinnat riittävät, jotta ne pysyvät mukana arjessa ilman liiallista hampaiden kiristelyä. Liikuntaa ei kannata aloittaa liian rajusti ja portaiden valitseminen hissin sijaan on jo hyvä alku. Jos sinun on vaikeaa tietää mistä aloittaa ravinnon ja liikunnan suhteen, kannattaa kääntyä personal trainerin, ravitsemusterapeutin tai muun alan ammattilaisen puoleen.

3. Älä ole liian tiukka! Salli poikkeukset ruokavalioon silloin tällöin, se on usein hyväksi mielen lisäksi myös aineenvaihdunnalle.

4. Valmistaudu muuttamaan elämäntapojasi jonkin verran. Sinun on asennoiduttava niin että kakkua ei voi sekä säästää, että syödä. Muutoksen eteen täytyy tehdä asioita. On hyvä muistaa; Jos toimit niin kuin olet ennen toiminut, saat sitä mitä aina ennenkin.

5. Valitse liikuntalaji, josta nautit! Liikkumisen kuuluu olla hauskaa. Jos valitset lajiksi lenkkeilyn, vaikka vihaat sitä, voit olla varma, että treeni maistuu puulta. Valitse siis laji, joka innostaa sinua liikkumaan kerta toisensa jälkeen. Treenikaveri on myös hyvä motivaattori, jos yksin puurtaminen ei huvita.

Edellä mainitut ovat pieniä vinkkejä alkuun pääsemiseksi. Ne ovat yleisesti ottaen toimivia, vaikka joidenkin henkilöiden kohdalla voi toimia jotkin muut asiat.

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Miksi lopetin kaloreiden laskemisen? Rasvaa polttava porrastreeni Lisää tehoa salitreeniin x 5! Miten treenaan tällä hetkellä? Vähennä treeniä ja kiinteydy! Helppoa arkiruokaa x3! Lihottaako makeutusaineet? Maanantain mätöt Paljon päivässä voi lihoa? 

 

Taru

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta