Miten eroon sokerinhimosta?

Miten eroon sokerinhimosta – siihen vastaan tässä postauksessa. Välillä saattaa olla kausia, kun karkkihammasta kolottaa enemmän kuin yleensä. Liian pitkät ruokavälit, vähäinen syöminen, liian vähäinen liikunta, liian runsas liikunta, totaalikieltäytyminen, liiallinen sokerinsyönti, hormonitoiminta tai huono mieliala voivat olla syitä kalvavaan makeanhimoon. Onneksi on monia keinoja, joilla makeanhimoa voi saada lievennettyä tai poistettua kokonaan.

Oma historiani sokerin kanssa

Itse söin lapsena todella usein, lähes päivittäin karkkia, suklaavanukkaita, sipsejä yms. Kävin niitä aina koulun jälkeen ostamassa kioskilta. Tuolloin makeanhimo oli läsnä päivittäin, koska olin niin tottunut syömään sokeria. Kunnollinen ravinto jäi vähälle ja mikään ei muka maistunut. Ei tietenkään kun vatsa oli täytetty sipsillä ja suklaalla. Onneksi teini-ikään tullessa tajusin itse siistiä syömisiäni. Tuolloin homma kääntyi vähän päälaelleen ja jossain vaiheessa tuli taas syötyä liian vähän kulutukseen nähden. Kun karkit ja sipsit olivat olleet suuressa osassa ruokavaliota vuosien ajan, oli vaikeaa lisätä oikean ruoan syömistä kulutusta vastaavalle tasolle. Tuloksena oli jälleen makeanhimo. Tämä ongelma kuitenkin korjaantui ajankanssa kun lisäsin runsaasti päivittäisen ravinnon määrää.

Ennen raskautta tuli kuitenkin viikoittain jotain sokerista syötyä. Raskausaikana sitten taas teki karkkia mieli hieman useammin. Synnytyksen jälkeen makeanhimo taas on vähentynyt, enkä imetysaikanakaan kokenut minkään sortin ruokahalun tai makeanhimon lisääntymistä. Seuraavaksi kerron, miten olen itse päässyt eroon sokerinhimosta, toivottavasti nämä vinkit hyödyttävät sinuakin!

Eroon sokerinhimosta

Näillä vinkeillä eroon sokerinhimosta!

Odota 15 min. Monet sanovat, että makeanhimo kestää vain 15 min, jonka jälkeen se helpottaa. Olen joskus tätä kokeillut, joskus on toiminut, mutta ei aina.

Juo vettä. Makeanhimo voi joskus johtua nestehukasta, joten kannattaa ensin juoda pari lasillista vettä ennenkuin suuntaa karkkiostoksille.

Motivaatio. Muistele syitä, miksi olet alunperin halunnut vähentää sokerin syöntiä. Palauta syyt mieleesi ja pysy tiukkana.

Liiku. Päätä lähteä kävelylle, salille, lenkille tms. Liikunnan jälkeen makeanhimo on yleensä kadonnut.

Syöminen. Oletko nälkäinen? Usein sokeria tekee mieli kun energiatasot ovat alhaalla. Mikäli edellisestä ruokailusta on vierähtänyt aikaa, kyse voi olla nälästä. Oli kyse nälästä tai ei, makeanhimo voi kadota syömällä jotain terveellistä, mutta täyttävää.

Sitten on tietysti vielä yksi keino.

Mene haluamaasi kauppaan, videovuokraamoon tai aivan sama minne, kunhan sieltä saa karkkia.

Eroon sokerinhimosta

Mene karkkialtaille ja lapioi pussiin vähintään puoli kiloa haluamiasi karkkeja.

Mene kassalle ja kauhistu karkkisäkin hinnasta ja grammamäärästä.

Eroon sokerinhimosta

Mene kotiin.

Mene sohvalle ja ala lapioimaan namuja suuhusi.

Yleensä orastavaan yökötykseen kannattaa stopata homma. Itselläni on pussi tässä vaiheessa aika finaalissa.

Kas näin. Sinun ei luultavasti tee mieli makeaa vähään aikaan (Tätä keinoa en ensisijaisesti suosittele, varsinkaan usein toteutettavaksi).

Mitkä on teidän vinkit makeanhimon taltuttamiseen?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Mitä vaaditaan pysyvään elämäntapamuutokseen? Raskauskilot Vatsalihastreeni raskauden jälkeen Jumppaa vauvan kanssa Pakko päästä kesäkuntoon Saako lapselle antaa karkkia? – lapset ja sokeri Paljon on sopiva määrä liikuntaa? ”Kroppa- ja parisuhde menee pilalle kun saa lapsen” + muita ennakkoajatuksia Milloin normaalista tuli liian laiha? 

Taru

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta