9 sääntöä joiden avulla pysyn kunnossa

Sain idean tähän postaukseen Fitfashionillakin aikoinaan bloganneen Ainon tekstistä. Ajattelin siis jakaa omat vinkkini siihen, miten pysyn kunnossa ja miten voit myös itse päästä hyvään kuntoon. Kuten Ainokin sanoi omassa postauksessaan, sääntö on ehkä vähän turhan tiukka sana, mutta pääosin noudatan näitä seuraavia tapoja:

Treenaan vähintään kolme kertaa viikossa. Tämä tapa on vakiintunut itselleni vuosien varrella todella tiukasti. Kolme treeniä (pääosin salilla) takaa kunnossa pysymisen, mutta myös treenin pysymisen mielekkäänä. Näin treeni ei myöskään vie liikaa aikaa ja energiaa muilta elämän osa-alueilta. Kaikki näiden päälle tuleva treeni on plussaa!

Pyrin harrastamaan hyötyliikuntaa useita kertoja viikossa. Jossain vaiheessa kävelin tai pyöräilin paljon päivittäin, nykyään en ihan niin usein. Hyötyliikun kuitenkin viikoittain ja saatan esimerkiksi kävellä usein keskustaan jos olen menossa sinne muutenkin (n. 45 min). Tykkään muutenkin enemmän kävellä jonnekin, kuin mennä muuten vaan kävelylle. Jotenkin koen sen säästävän aikaa, kun samalla tulee hoidettua lenkki ja taitettua matka määränpäähän. 😉

Juon vettä vähintään 3 litraa päivässä. Kotona ollessani tämä on välillä haaste, koska limpparia on usein saatavilla. 😀 Ollessani jossain muualla, vettä menee helposti enemmänkin. Sen huomaa kyllä heti olossa jos veden juonti jää vähiin; tuntuu pöhnäiseltä ja turvonneelta.

Syön joka aterialla kasviksia, hedelmiä tai marjoja. Tämä on myös erittäin vakiintunut tapa, jossa lipsun erittäin harvoin. Vaikka kasvisten syöntini on hieman vähentynyt (koska en jaksa enää syödä kiloa parsakaalia kerralla), syön niitä kuitenkin lähes joka aterialla reippaasti.

hyvään kuntoon

En ole liian ehdoton. Tämä on ehkä paras vinkki, ihan oikeasti! Kun ruoka ei ole mielessä paitsi ruoka-aikoina, tulee automaattisesti (pääosin) syötyä sopivasti. Jos mietin syömisiäni paljon, syön paljon enemmän ja himoitsen enemmän ruokaa. Silloin sitä myös kuvittelee itsensä koko ajan nälkäiseksi! En myöskään pode huonoa omaatuntoa, jos syön arkena vaaleaa leipää tai liian vähän kasviksia. Korjaan sen sitten seuraavalla aterialla.

Joskus mättöilen ihan huolella ilman morkkiksia. Vaikka pahaan oloon asti ei tule syötyä, silti määrät joita välillä syön esimerkiksi suklaata tai karkkia, olisivat jollekin toiselle överit. Itselleni ei paha olo ainakaan yleensä tule makeasta helposti. Tätä tapahtuu ehkä pari kertaa kuussa. Sitten taas maistuu terveellinen ruoka. 😉

Lopetan syömisen kun olen kylläinen, en silloin kun lautanen on tyhjä. Pääosin syön päivässä 4 tai 5 kertaa, enkä napostele aterioiden välissä. Nykyään napostelen kuitenkin hieman enemmän kuin ennen ja tässä tulee syy; ollessani ehdoton napostelujen suhteen söin usein itseni liian täyteen, koska ajattelin ”seuraavan kerran voi syödä vasta kolmen tunnin päästä” –> söin enemmän kuin oli tarpeen. Liiat säännöt ja ehdottomuus eivät ainakaan itselleni sovi. Joskus tämä johtaa siihen, että syön tunnin päästä lisää. Silti oloni on parempi, koska ähky jää tulematta.

hyvään kuntoon

hyvään kuntoonEn säästele kaloreita tai nipistä syömisissä ”lipsuessani ruokavaliosta”. Tämä on ehkä vähän hassu ”ohje”, koska en noudata mitään ruokavaliota. Tarkoitan tällä etten nipistele päivän syömisissä, vaikka illalla olisi tiedossa ravintolassa syömistä tms. Nipistely ja säästely johtavat vain nälkään; loppupeleissä ahmit kalorit viisinkertaisina mennessäsi ravintolaan. Mitkään yksittäiset ruoat tai syömiset eivät vaikuta mihinkään, jos palaa pian takaisin terveelliseen ruokaan.

Luovuin kaikki tai ei mitään ajattelusta. Joissain asioissa olen edelleen kaikki tai ei mitään -ihminen, mutta treenin ja syömisen kanssa se ei mielestäni kannata. En siis skippaa treeniä, vaikka tuntuisi etten voi antaa aivan parastani. Hieman kevyempi treeni on kuitenkin parempi kuin ei mitään ja suklaapatukka on parempi kuin kokonainen konvehtirasia.

Aika perusjuttuja siis, ei mitää radikaalia. Parasta on että kaikki nämä vinkit parantavat elämänlaatuani ja näitä on erittäin helppo noudattaa. Näillä tavoilla en ole päässyt fitnesskisaajan kroppaan (joka ei ole kylläkään myöskään tavoitteena), mutta perus hyvään kuntoon ja sporttiseen kroppaan kyllä. 🙂

Mitkä ovat sinun vinkkisi hyvään kuntoon?

Kuvat: Suvi S. edit by me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

 

Taru

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 19
Tykkää jutusta