9 syytä jatkuvaan nälkään ja ruokahimoihin

Jatkuva nälkä ja napostelun halu?

Joskus kaikenlaiset mättöhimot ja pieni jatkuva nälkä olivat minulle arkipäivää. En tuolloin yläasteikäisenä osannut pitää moista epänormaalina ja ajan myötä kyseiseen olotilaan tottui. Tuolloin tuli syötyä todella vähärasvaisesti, joten ei ihmekään kun kaikki epäterveellinen himotti ja jatkuvasti teki mieli napostella jotakin!

Kyseinen ongelma on varmasti monelle tuttu ja ajattelinkin tässä postauksessa kertoa syitä jatkuvaan nälkään ja ruokahimoihin. Niistä voi ihan oikeasti päästä eroon muutamilla elämäntapamuutoksilla. 🙂

1. Syöt liian vähän

Moni meistä aliarvioi oman energiantarpeensa ja yliarvioi syömänsä ruokien kalorimäärät. Muistan kun joskus teininä laskin huvikseni syömäni kalorimäärät ja tutustuin Kiloklubin palveluun – yllätyin siitä miten paljon kokoiseni pitäisi syödä päivässä, jotta ei jäisi miinuskaloreille! Aluksi tuntui, ettei maha millään vedä moisia määriä, mutta viikon päästä minulle tuli jo nälkä – aineenvaihdunta lähti siis käyntiin kunnolla, kun alkoi syömään tarpeeksi. Loppujen lopuksi söin Kiloklubin mukaan reilusti plussakaloreilla, mutten silti lihonut. Kulutus onkin aina yksilöllistä ja itselle sopivat ruokamäärät selviää vain kokeilemalla. Hyvää suuntaa kyseinen palvelu kuitenkin antaa omasta kulutuksesta, joten suosittelen tutustumaan. 🙂

2. Juot liian vähän

Kuinka monesti pienen naposteluhimon saa taltutettua juomalla pari isoa lasillista vettä? Ainakin itse huomaan välillä veden juonnin jäävän liian vähälle ja juuri noina hetkinä tekee mieli napostella. Jos siis olet syönyt hetki sitten ja naposteluhimo/nälkä piinaa, kokeile ensin juoda ja syö vasta sitten lisää. 😉

jatkuva nälkä

3. Treenaat liikaa

Tämäkin on koettu – liian rankka treeni ja palautumattomuus altistaa ruokahimoille ja pohjattomalle nälälle. Älä siis hampaat irvessä noudata treeniohjelmaasi, jos tuntuu ettet ehdi palautua. Tässäkin pätee tylsästi vähän sama kuin syömisessä – sopiva treenimäärä löytyy kokeilemalla.

4. Mietit ruokaa liikaa

Nyt pääsemme taas tähän minun ikuiseen suosikkiaiheeseeni – älä mieti syömisiäsi koko ajan. Se jos jokin saa sinut kuvittelemaan nälän ja haaveilemaan herkuista. Ota rennosti syömisten kanssa ja keksi muuta sisältöä päiviisi kuin seuraavan aterian miettiminen!

5. Nukut huonosti/liian vähän

Väsyneenä ei jaksa käydä kaupassa ja kokkailla terveellisesti. Noutoruoka tai karkkipussi alkaakin tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta. Väsynyt keho kaipaa nopeaa piristystä ja mikäs nostaisi verensokerit kattoon nopeammin kuin sokeri. Panosta siis hyvään uneen, mikäli mahdollista!

jatkuva nälkä

6. Liian tiukan dieetin jälkimainingit

Jos olet tiputtanut painoa rajulla dieetillä, sinulle saattaa jäädä ns. nälkävelka. Patrik Borg on kirjoittanut tästä monia hyviä tekstejä, tässä yksi niistä. Keho pyrkii tasapainottamaan aliravitsemuksen ja tästä seuraa helposti jatkuva nälkä ja himot. Tiputa painoa mieluummin maltilliseen tahtiin. Kyseistä teoriaa on kritisoitu, mutta omasta mielestäni tuo kuulostaa loogiselta ja pari tuttuani on kokenut tämän. En tiedä onko tästä tullut jotain uutta tietoa, mutta kyseisen artikkelin jonka itse aikoinaan lukenut.

7. Syöt ”väärin”

Joskus liian isot määrät hiilihydraatteja, liian niukka määrä proteiinia ja -rasvaa voivat aiheuttaa jatkuvan näläntunteen. Isot määrät hiilihydraatteja nostavat verensokerin nopeasti ja sen jälkeen ne laskevat –> nälkä ja makeanhimo tulevat helposti takaisin. Valitse siis mieluummin täysjyvvää sisältäviä hiilihydraatteja ja vihanneksia. Muistuttaisin vielä, että hiilihydraattien sietokyky on yksilöllistä ja homma voi olla myös päinvastoin – ainakin itse tulen kylläisemmäksi runsaista määristä hiilihydraatteja ja makeanhimoni heräävät helposti vähähiilihydraattisen aterian jälkeen. Proteiini ja rasva lisäävät kylläisyyden tunnetta ja siksi niitä ei kannata kartella. Sopiva proteiinimäärä on karkeasti arvioituna 1,5 g per painokilo (treenaava henkilö) ja rasvan määrä taas 1 g per painokilo. Näistäkin määristä ollaan montaa mieltä, eikä mitään absoluuttista totuutta ole.

jatkuva nälkä
Kuvat: Pexels.com

8. Syöt liian nopeasti

Hehhee..tässä olisi itselläkin petraamista! Liian nopea syöminen saattaa aiheuttaa nälän tulemisen pian uudelleen, koska kylläisyys tulee hieman jälkijunassa. Kokeile siis ensi kerralla pureskella ruoka kunnolla ja syödä rauhassa.

9. Liika ehdottomuus

”Älä missään nimessä syö suklaata”, ”älä mieti suklaata” –> tietysti mietit suklaata ja todennäköisesti myös syöt sitä! Löysää siis pipoa hieman, äläkä ole niin ehdoton. 🙂

Toivottavasti näistä oli hyötyä! 🙂 Tuleeko sinulle vielä lisää mieleen?

Onko jatkuva nälkä ja naposteluhimot sinulle ongelma? Olivatko nämä entuudestaan tuttuja?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

 

 

Taru

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 9
Tykkää jutusta