Tiedetään – kaupalliset yhteistyöt on pyllystä!

Sain idean tähän postaukseen tästä tekstistä. 🙂 Blogien kaupallisia yhteistöitä parjataan vähän joka nurkassa. Milloin on liian päälleliimattua, milloin tuotearvosteluissa valehdellaan, milloin bloggaaja mainostaa jotakin paskaa tuotetta, milloin bloggaaja pitäisi polttaa roviolla, koska on mainostanut vaatteita ja kannustaa epäekologisuuteen. Ymmärretty on; kaupalliset yhteistyöt ovat osan mielestä aivan pyllystä!!! 😀

kaupalliset yhteistyöt
Paita//UFF, laukku//kirpparilta, housut//Monki, takki//Mango

Mutta arvatkaas mitä? Minä oikeasti tykkään lukea yhteistyöpostauksia, vaikka kyseinen tuote tai palvelu ei kiinnostaisi minua pätkääkään! Miksi sitten tykkään niitä? Kaupallisuus, mainonta ja markkinointi kiinnostavat minua. On mielenkiintoista lukea, miten blogimarkkinointia toteutetaan nykyään ja miten se on muuttunut ajansaatossa. Ja ihan oikeasti, osa niistä on myös hyvin toteutettu eikä haise kusetukselta! Lukijoita ärsyttää päälleliimatut ja teennäisen oloiset mainospostaukset. I get it. Silti on olemassa myös muunlaista blogimarkkinointia. Ja sekin on varmasti aika makuasia – millainen kaupallinen postaus on hyvä ja millainen huono.

Tuntuu välillä että muutamien omasta mielestä huonosti toteutettujen yhteistöiden takia lynkataan kaupalliset yhteistyöt kokonaan. Osa ei tietystikään pidä mistään mainostuksesta tai markkinoinnista, mutta silloin ei voi pelkkiä blogeja syyttää; mainostusta kun on joka puolella. Silti jostain syystä blogimarkkinointi tuntuu kiehuttavan ihmisiä huomattavasti enemmän kuin vaikkapa telkkarissa- tai lehdissä näkyvät mainokset. Jos telkkarissa on huono mainos, ihmiset kääntävät kanavaa. Mutta jos vastaava on blogissa, ärsytys on paljon suurempi. Ketään ei ärsytä Nivea -mainos Orange Is The New Black -sarjassa; osa tuskin edes huomasi moista.

Omassa blogissani ei kovin usein kaupallisia yhteistöitä näy, mutta varoitan; niitä on kuitenkin tiedossa jossain määrin. Kerron kuitenkin kaupallisissa postauksissa oman mielipiteeni, eikä kukaan laita sanoja suuhuni. Pyrin myös tekemään postauksista mielenkiintoiset ja omakohtaiset, enkä pelkkää osta tämä ja tuo -mainosta.

Olisihan se mahtavaa jos bloggaajat voisivat tienata pelkästään tuottamallaan sisällöllä. Osa varmasti näin tekeekin, mutta itse en ole vielä siinä pisteessä. 😀 Voin myös rehellisesti sanoa, että nautin yhteistyöpostausten kirjoittamisesta aivan kuten näiden ei kaupallistenkin. Ja uskokaa tai älkää, mutta osa lukijoista kokee hyötyvänsä blogien kaupallisesta sisällöstä itsekin. Kaupallisuus myös mahdollistaa monille ammatikseen bloggaamisen.

Kaupalliset yhteistyöt ja blogista tulojen saaminen mahdollistaa myös, että bloggaaja pystyy käyttämään aikaansa entistä paremman sisällön tuottamiseen. Kuka tietää – ehkä jonain päivänä bloggaajat tienaavat aivan uudella tavalla, jota emme edes osaa kuvitella nyt.

Vaihtoehtoisista tienaustavoista puheenollen; laskeskelin tuossa juuri, että jos jokainen lukija maksaisi minulle kuukaudessa 50 senttiä blogini lukemisesta, tienaisin kyllä erittäin mukavasti! Veikkaan silti, että harva olisi näin valmis tekemään. 😉

Mitä mieltä sinä olet; saavatko kaupalliset yhteistyöt sinut ärsyyntymään?

Ps. Mitäs tykkäätte mun vaalennetusta ja kuivahtaneesta tukasta? 😀

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

 

Taru

6 vastausta artikkeliin “Tiedetään – kaupalliset yhteistyöt on pyllystä!”

  1. Yhteistyöt tuntuvan kyllä herättävän mielipiteitä. Itse blogien lukijana minua ärsyttää, jos koko blogi on muuttunut yhdeksi isoksi mainokseksi, ja jos lähes joka postauksessa mainostetaan jotain. Myös se ärsyttää, jos bloggaaja mainostaa tuotetta selkeästi vain rahan vuoksi, eikä se sovi bloggaajan tyyliin tai blogin muuhun sisältöön.

    Muuten kuitenkin tykkään kovasti yhteistöistä, tykkään niitä tehdä, ja tykkään niistä lukea. Koen, että monesta hyvin tehdystä yhteistöpostauksesta saa inspiraatiota omaan pukeutumiseen, syömiseen, liikkumiseen tai muuhun tekemiseen. Monesti yhteistyöpostauksissa on myös joku kilpailu tai alekoodi, ne ilahduttaa aina 🙂

    http://www.lily.fi/blogit/minnean-muruja

    • Kiitos kommentista! Mua ei varsinaisesti ärsytä jos joku tekee tyyliinsä sopimattoman yhteistyön, silloin se ei tunnu vain niin luontevalta. Mutta kuten tekstissä sanoin, tykkään yhteistöistä itsekin! 🙂

  2. Osaa yhteistyöpostauksista on kiva lukea! Itse luen varsin mieluusti sivuston ja bloggaajan tyyliin sopiviin aiheisiin liittyviä yhteistyöposteja. Musta semmoiset ei ole kovin asiallisia / tyylikkäitä, missä:
    – Yhteistyö ei ole selkeästi merkitty
    – Teksti ei ole yhtään bloggaajan oloista (haiskahtaa copy-pastelta jostain markkinointimateriaalista)
    – Tuote ei istu blogin muuhun sisältöön, esim. joku ”puhtaan ruuan sanansaattaja” yhtäkkiä postaakin jotain pikaruuasta. Tai sisältöön muuten liittymättömiä postauksia (treeniblogissa vaikka jotain nettikasinopostauksia)
    – Sivustolla monta samaa yhteistyötä tai samalla bloggaajalla enemmän mainospostauksia kuin muuta sisältöä
    – Klikkiotsikot

    Tämmöisiä tuli mieleen ☺

    • Kiva kun kommentoit. 🙂 Onneksi nykyään yhteistyöt ovat pääosin oikein merkittyjä. Mäkin tykkään että teksti sopii bloggaajan suuhun, ei se järkevää kenenkään kannalta, ettei teksti ole luontevaa. 🙂

  3. Mä luin myös tuon alkuperäisen blogipostauksen mihin viittaat ja melkein kommentoin sitä mutta sitten en jaksanutkaan. Mut se teki jotenkin surulliseksi, en osaa selittää tarkemmin. Itse olen aina mainosten uhri (silleen positiivisella tavalla) ja RAKASTAN lukea tuotearvioita blogeista. Mä aina klikkaan kaikki meikkivinkit ja tuotemainokset ym auki kun haluan nähdä mitä niistä kirjoitetaan. Mä myös itse luotan enemmän jonkun bloggaajan tms somevaikuttajan kirjoitukseen kuin tavalliseen mainokseen. Ne omakohtaiset kokemukset kun kiinnostaa enemmän.

    Hyödynnän myös paljon alennuksia ym mitä bloggaajat mainostaa nettikauppoihin ym mitä itselläni ei ole, ja nautin valmiiksi tehdyistä kollaaseista ym mistä saan itsekin inspiraatiota. Mutta, kukin tavallaan, kaupallisuus on kuitenkin tullut jäädäkseen eikä sen vihaaminen auta. Jos blogeja haluaa lukea (tai telkkaa katsella tai mitä tahansa palvelua hyödyntää) niin aika varmaa on että mainoksia on siinä ohella, halusi tai ei.

    • Kiitos kommentista! 🙂 Mä en myöskään ymmärrä miksi blogimarkkinointi vihastuttaa joitain ihmisiä niin paljon. Itse koen etteivät mainokset vaikuta muhun hirveästi, mutta silti tykkään lukea yhteistyöpostauksia. Mua kyllä harvemmin muutenkaan mikään blogipostaus ärsyttää, joten ehkä siksi en voi samaistua. 😀 Oikeassa olet kyllä tuossa ettei kaupallisuuden vihaaminen auta mitään. 🙂 Hyvää juhannusta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 7
Tykkää jutusta