Klikkiotsikot – viihdettä vai valehtelua?

Nykyään verkkolehdet haluavat mahdollisimman monta klikkiä julkaisuihinsa. Paras tapa saada klikkejä on tehdä provosoiva ja jopa harhaanjohtava klikkiotsikko. Klikit ovat taattuja.

Mielestäni verkkolehtien klikkien kalastelu on mennyt toisinaan vähän överiksi ja vaikuttaa journalismin laatuun. Lähtökohta pitäisi olla se, että journalismi tuottaa todenmukaista sisältöä ja toimii tiedonvälittäjänä (viihdelehdet ovat toki hieman eri asia). Onko asia kuitenkaan enää näin? Onko tärkeämpää tuottaa laadukasta, puolueetonta ja todenmukaista journalismia vai kalastella klikkejä kohuotsikoilla? On toki selkeitä asialehtiä kuten Helsingin Sanomat ja sitten on viihdelehtiä kuten Seiska. Tähän väliin mahtuu kuitenkin lehtiä, jotka ovat jotain siltä väliltä.

Klikkiotsikko, klikkiotsikot, klikkiotsikointi, lehtien klikkiotsikot, blogien klikkiotsikot, journalismi, Stuff aboutBlogeissa asia ei ole mielestäni niin justiinsa, koska kukaan ei oleta (ainakaan toivottavasti), että bloggaajan tekstit ovat puolueettomia ja faktatietoon perustuvia. Blogitekstit perustuvat lähes poikkeuksetta bloggaajan mielipiteisiin ja omiin kokemuksiin – kyseessä on tietyn henkilön näkökulma. Blogien sisältö on yleensä myös kevyempää.

Joskus olen lukenut blogitekstejä, joiden otsikko on ollut tyyliä ”Pahin painajaiseni” tai ”Elämäni hirvein päivä” ja tekstissä on paljastunut että kyse on ollut niinkin kamalasta asiasta kuin IPhonen linssin naarmuuntumisesta tai huonosta kampaajareissusta. Jos tuo on pahin painajaisesi niin sinulla menee hyvin.

Klikkiotsikko, klikkiotsikot, klikkiotsikointi, lehtien klikkiotsikot, blogien klikkiotsikot, journalismi, Stuff about

Edellä mainitut ovat mielestäni klikkiotsikkoja räikeimmillään. Minun mielestäni saa ja pitää keksiä vetäviä otsikkoja, niillähän lukijat houkutellaan. Mutta jos otsikko ei ikinä vastaa lähimainkaan tekstin sisältöä, voivat lukijat tuntea itsensä huijatuiksi. Itse en ainakaan enää kovin usein klikkaile näiden verkkolehtien ja blogien tekstejä, joiden olen moneen kertaan todennut harrastavan tätä. Kukin tyylillään. 🙂

Se tietty on lukijasta kiinni, kokeeko otsikon harhaanjohtavaksi vai onnistuneeksi. Kun aloitin bloggaamisen en miettinyt otsikointia paljoa ja otsikot olivat aika suoraan tekstiä kuvaavia. Jossain vaiheessa rupesin enemmän miettimään miten tekstit kannattaa otsikoida. Haluan tehdä hyviä otsikoita, mutten halua että lukija kokee itsensä kusetetuksi kun hän klikkaakin tekstiä.

Missä menee teidän mielestä raja? Millainen on omasta mielestäsi klikkiotsikko?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

♡ Mikä ihmeen suolasuihke? Takki suoraan roskiksestaHyi mikä ääni, kuulostat vauvalta♡ Sisustamista & ajatuksia kodin viihtyisyydestä ♡ Kuvat joita ei pitänyt julkaista… Tästä tulee hyvä päivä! ♡ Pitääkö lapsen olla tyylikäs? ♡ Päivän paskimmat Minäkin halusin malliksi

Taru

Yksi vastaus artikkeliin “Klikkiotsikot – viihdettä vai valehtelua?”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta