Lihottaako makeutusaineet?

Minun lapsuudessani rasvaa välteltiin kuin ruttoa. Pikkuhiljaa tajuttiin kuitenkin myös rasvan hyödyt, nimenomaan pehmeän rasvan. Sitten ihmiset tajusivat sokerin olevan se pääsyy makkaroihin vyötäröllä, jonka jälkeen sokeri on demonisoitu tehokkaasti tähän päivään asti. Ihmiset vaihtoivat sokerin makeutusaineisiin ja elämä hymyili. Aspartaamia ja sukraroosia vaan kehiin ja laihtuminen käyntiin. Mutta hetkinen, voisivatko myös makeutusaineet lihottaa?

Olen kuullut väitteen, että makeutusaineet saisivat elimistön reagoimaan sokerin tavoin – ja näin ollen ne myös lihottaisivat. Toisen kuulemani argumentin mukaan, keinomakea ylläpitää sokerin himoa ja saa syömään enemmän. Toiset taas väittävät päinvastaista – makeutusaineet eivät lihota, koska niissä ei ole kaloreita ja ne päinvastoin vievät makeanhimon (koska ovat itsessään niin makeita).

Googlailin aiheesta ja löysin paljon artikkeleja, joiden mukaan makeutusaineet voisivat todella lihottaa. Osa näistä oli englanniksi, joten en niihin sen syvemmin paneutunut – älkää siis kivittäkö minua jos seuraavat väitteet osoittautuvat huuhaaksi. 😀 Muun muassa tällaisia väitöksiä niissä oli: Makeutusaineet voivat häiriinnyttää leptiinitasoja ja näin ollen vaikeuttaa kylläisyyden tuntemista, josta seuraa helposti lihominen. Toinen tulos oli, että makeutusaineet heikentävät insuliiniresistenssiä hiirillä ja aiheuttavat glukoosi-intoleranssia; glukoosi poistuu siis elimistöstä normaalia hitaammin. Näistä molemmista seuraa usein lihomista. Mikäli aihe kiinnostaa enemmän voit lukea suoraan artikkeleista lisää tästä ja tästä.

MakeutusaineetOman kokemukseni mukaan makeutusaineet eivät lihota tai lisää ruokahalua. Ruokahalun suhteen koen oikeastaan päinvastoin – jos litkin paljon sokerittomia limuja, orastava nälkä saattaa lähteä. En kuitenkaan suosittele skippaamaan ruokia, nälkä tulee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin ja kovana. Olen käyttänyt makeutusaineita jo vuosia, en kylläkään muista mistä asti. Olen aina ollut hoikka – pulskimmillani olin ehkä kuudennella luokalla, kun söin päivittäin sokeria ja epäterveellisyyksiä. En siis koe makeutusaineiden lihottaneen minua, en tosin tiedä olisinko laihempi jos lopettaisin käytön. Tuskimpa.

En suosittele sokeria enkä makeutusaineita päivittäiseen käyttöön, vaikka omassa ruokavaliossani niitä molempia tuleekin päivittäin. Kuten olen kertonut, en nykyään enää jaksa hifistellä. Makeutusaineiden käyttöä voisin kyllä ehdottomasti vähentää – makeaankin tottuu ja sitä pitää saada aina enemmän, kun muuten mikään ei muka maistu miltään. Joskus käytin Hermesetasta teen seassa; pikkuruiseen kuppiin laitoin viisi(!) palleroa. Pidin taukoa ja sitten maistoin uudestaan – meinasin saman tien sylkäistä pois. Se oli niin makeaa, että ihan ällötti. Nykyään yksikin Hermesetas tuntuu liian makealta pieneen kuppiin ja laitankin sellaisen ainoastaan jättiläismukeihin.

Moni on kehottanut minua lopettamaan makeutusaineiden käytön (ne kuulemma tekevät myös reikiä aivoihin!). Tiedostan etteivät ne ole paljon käytettyinä varmastikaan hyväksi, eikä kaikkia pitkäaikaisvaikutuksia ole varmaankaan edes tiedossa. Silti en jotenkin osaa ajatella sen olevan kuitenkaan niin haitallista, että käyttö pitäisi kokonaan lopettaa. Elän mielestäni kuitenkin muuten terveellisesti, enkä polta tupakkaa ja käytän alkoholiakin niin harvoin. Suoraan sanottuna motivaatio lopettamiseen siis puuttuu. Kai meillä kaikilla on jotain paheita??? 😀

Mitä mieltä sinä olet? Koetko että makeutusaineet lihottavat? Vai ovatko ne kenties auttaneet sinua laihtumaan?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

 

Miltä näyttää 165cm & 55kg?

Oot säälittävä anorektikko

Vähennä treeniä ja kiinteydy!

 

Taru

2 vastausta artikkeliin “Lihottaako makeutusaineet?”

  1. Hyvä teksti, olen ihan samoilla linjoilla kanssasi. Kyllä sitä nyt jotain ”nautintoja” pitää olla, kun muuten elää terveellisesti. 😀 Itse en myöskään ole makeutusaineiden kanssa turhan tarkka, enkä allekirjoita edes väitettä siitä, että sokeri olisi jotenkin parempi vaihtoehto kuin keinotekoinen makeutus. Kummassakin on haittapuolensa ja itse valitsen kuitenkin mielummin kalorittoman vaihtoehdon…

    • Kiitos kommentista! Jep, samaa mieltä. Kumpikaan ei liioissa määrin ole varmasti hyväksi, mutta tuskin kukaan pn täydellinen.:) Mukavaa viikonloppua!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta