Paljon eri liikuntalajit kuluttavat kaloreita?

Liikunnan kalorinkulutus kiinnostaa monia. Olen itsekin joskus tutkinut asiaa, ihan jo PT-opintojen takiakin. Vierastan kuitenkin todella paljon ajatusta, että kaiken liikunnan pitäisi olla hampaat irvessä tehtävää hikirääkkiä. Liikunta voi myös kulkea mukana arjessa ihan vain yleisen aktiivisuuden ja hyötyliikunnan muodossa. Varsinkin nyt kesäisin kannattaa ehdottomasti hyödyntää upeat pyöräilykelit, mattojen tamppaukset, marjastus- ja sienestysreissut, yöuinnit, metsässä samoilut ja kaupungilla pyörimiset. Olenkin ehdottomasti sitä mieltä, että yleinen aktiivisuus on suorempi tie ihannepainoon, hyvään oloon ja – kuntoon kuin tunnin rääkki päivittäin ja yleinen passiivisuus.

Yleinen aktiivisuus ja liikkuminen arjessa pitää kehon myös paljon vetreämpänä ja loukkaantumisiakaan ei tule niin helposti. Jäykät ja passiiviset lihakset revähtävät paljon helpommin kovissa treeneissä. Keho tarvitsee myös huoltavaa liikuntaa. Varsinkin liikuntaa aloitteleville kevyemmät lajit ovat usein parempikin vaihtoehto – liian rankka treeni altistaa loukkaantumisille ja motivaation kuolemiselle. Hiljaa hyvä tulee. Todella moni aktiivitreenaajakin unohtaa peruskunnon treenaamisen – koko ajan mennään vain täysillä. Ihanteellista olisi, että liikuntaa tulisi lajien ja tehon puolesta mahdollisimman monipuolisesti.

Liikunnan kalorinkulutus Liikunnan kalorinkulutus Liikunnan kalorinkulutus Liikunnan kalorinkulutus Ajattelin listata tähän, paljon eri liikuntalajit kuluttavat kaloreita. Haluan tällä listauksella näyttää, että kevyemmätkin lajit voivat auttaa painonhallinnassa, etkä tuntisi riittämättömyyttä jos et jaksakaan juosta maksimisykkeillä tuntia. Kuten sanottu; vähempikin riittää. 🙂

Ota huomioon, että nämä ovat suuntaa antavia lukuja; liikunnan kalorinkulutus riippuu monesta eri asiasta. Painavampi ihminen kuluttaa liikkuessaan enemmän kuin kevyt, eikä täysin tarkkoja lukuja ole olemassakaan. Myös sukupuoli vaikuttaa. Seuraavat lukemat on laskettu 30 vuotiaalle 165cm ja 60kg naiselle. Yritin valita tähän sellaista liikuntaa, jota saatetaan tehdä hyötyliikunnan tai arkiaktiivisuuden nimissä, eikä välttämättä ihan urheilutarkoituksessa. Lähteenä olen käyttänyt www.laskurini.fi -laskuria. Tuolta voit mennä kokeilemaan paljonko sinun kokoisesi ihminen kuluttaa. 🙂 Tässä siis muutaman eri liikunnan kalorinkulutus:

Kävely

Lintujen bongaus, hieman kävelyä: 155 kcal tunnissa

Kävely, noin 3,2 km/h, hidas vauhti: 173 kcal tunnissa

Kävely, 4,5 -5,1 km/h, kohtalainen vauhti: 217 kcal tunnissa

Kävely, 4,7 – 5,6 km/h, ylämäki 1-5% nousu: 328 kcal tunnissa

Kävely, 6,4 km/h, hyvin reipas vauhti: 310 kcal tunnissa

Kävely, 8 km/h: 514 kcal tunnissa

Uinti

Uinti, selkäuinti, kohtalainen rasitus: 297 kcal tunnissa

Uinti, vapaauinti, kohtalainen rasitus: 359 kcal tunnissa

Uinti, rintauinti, kohtalainen rasitus: 328 kcal tunnissa

Uinti, järvessä, vapaa-aika, yleinen: 372 kcal tunnissa

Uinti, krooli, kohtalainen rasitus: 514 kcal tunnissa

Ratsastus

Ratsastus, kävely: 235 kcal tunnissa

Ratsastus, yleinen: 341 kcal tunnissa

Ratsastus, ravi: 359 kcal tunnissa

Ratsastus, laukka: 452 kcal tunnissa

Ratsastus, hypyt: 557 kcal tunnissa

Kotityöt

Siivoustyö, kevyt rasitus: 142 kcal tunnissa

Siivoustyö, kohtalainen rasitus: 235 kcal tunnissa

Astioiden pesu, ruokapöydän siivous: 155 kcal tunnissa

Keittiöaskareet, ruuanlaittaminen, astioiden pesu, keittiön siivous: 204 kcal tunnissa

Siivous, lattioiden pyyhkiminen, yleinen: 204 kcal tunnissa

Muut

Sulkapallo, kohtalainen rasitus: 341 kcal tunnissa

Sulkapallo, voimakas rasitus: 433 kcal tunnissa

Biljardi: 155 kcal tunnissa

Paritanssi, hidas: 186 kcal tunnissa

Tanssi, yleinen: 483 kcal tunnissa

Liikunnan kalorinkulutus

Liikunnan kalorinkulutus

Liikunnan kalorinkulutus

Liikunnan kalorinkulutus

Liikunnan kalorinkulutusTuliko jonkun liikunnan kalorinkulutus sinulle yllätyksenä? Itse yllätyin paljon astioiden peseminen, siivous ja ruoanlaitto voivat kuluttaa kaloreita! Tärkeintä mielestäni onkin, että liikkuminen on kivaa. En lähtisi siis tekemään asioita kalorit mielessä. Tämä on ehkä kuitenkin hyvä muistutus jollekin, että arkiaktiivisuudella pääsee jo aika pitkälle. 🙂

Ihanaa uuden viikon alkua!

My pics: Niina V., edit by me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Vähennä treeniä ja kiinteydy!

Kiihdytä aineenvaihduntaa x8

Kroppa raskauden jälkeen

Taru

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 8
Tykkää jutusta