Lenkille suoraan synnytyssairaalasta

Moni miettii milloin aloittaa liikunta synnytyksen jälkeen. Aihe jakaa mielipiteitä – osan mielestä kannattaa tehdä täysin oman fiiliksen mukaan, osa luottaa jälkitarkastukseen ja osa ei todellakaan luota kumpaankaan näistä.

Liikunta synnytyksen jälkeen – oma kokemukseni

Itse liikuin ihan raskauden loppuun asti ja kävin salilla synnytystä edeltävänä päivänä. Oma synnytykseni meni hyvin ja palauduin nopeasti. Kotiin pääsimme kolmen päivän päästä. Samana iltana kävin tekemässä pienen kävelylenkin. Seuraavana päivänä menin 30 minuutiksi salille veivaamaan crosstraineria rauhallisesti. Vaikka kävelykin tuntui ihan hyvältä, crosstrainer tuntui paremmalta – liike oli pehmeämpi.

En muista tarkalleen kuinka pian aloitin salitreenit, mutta ennen jälkitarkastusta kuitenkin. Varmaan viikon päästä synnytyksestä? Ohjeiden mukaan vältin raskaita kyykkyjä ja vatsalihasten tekoa. Tein treeniä kevyesti ja enemmänkin vain yläkropalle, vaikka muistan kyllä kyykänneeni omalla kehon painolla aika pian. Juoksemisen olen aloittanut vasta viime vuoden aikana, koska se ei vain huvittanut aikaisemmin. 😀

Jälkitarkastus minulla oli 6 viikon päästä synnytyksestä ja samalla sain luvan kovempaan treeniin. Tuolloin minulla oli muistaakseni 1,5 cm – 2cm rako vatsalihasten välissä – ne olivat siis hyvin palautuneet. Lääkäri kehotti silti odottamaan suorien vatsalihasten treenaamista, kunnes synnytyksestä olisi kulunut 4-6 kk. Minä aloitin tietysti heti kun 4 kuukautta oli kulunut. 😀

liikunta synnytyksen jälkeen

liikunta synnytyksen jälkeen
Kuvat: Unsplash.com

Aloitinko liikunnan liian nopeasti?

Tiedän että moni ajattelee minun aloittaneen liikunnan liian pian, mutta luotin omiin tuntemuksiini ja tein kaiken ohjeiden mukaan. Olen kuullut paljon kritiikkiä siitä, miten näitä ohjeita antavat sairaanhoitajat, kätilöt ja lääkärit eivät olisi tarpeeksi perehtyneitä synnytyksestä palautumiseen. Itse en osaa tähän ottaa kantaa, mutta kuulemma monet eivät ole edes kuulleet vatsalihasten erkaumasta. On siis ymmärrettävää, että osa naisista suhtautuu epäilevästi saamiinsa ohjeisiin.

Itse säästyin kuitenkin kaikilta vammoilta ja luotin todella paljon omaan fiilikseeni vaikka ohjeita noudatinkin. Ohjeet olivat tiivistettynä nämä: Ei raskasta ponnistelua-, juoksemista-, kyykkyjä isoilla kuormilla- tai suoria vatsalihaksia ennen jälkitarkastusta. Kaikkea muuta voi tehdä – jos se tuntuu hyvältä. Ja minähän tein.

Aika oman tulkinnan mukaan sai (vai piti?) mennä. Itselleni tämä sopi hyvin, mutta tiedän osalle oman kropan voinnin arvioimisen olevan vaikeampaa. Tällöin kannattaakin pelata varman päälle ja ottaa rauhallisemmin tai mennä asioihin paremmin perehtyneen lääkärin tai fysioterapeutin vastaanotolle. Mieluummin odottaa hieman pidempään kuin rikkoo kroppansa.

Mitä mieltä itse olet – koitko saaneesi asiantuntevaa ohjausta synnytyksestä palautumiseen? Kuinka pian oli omasta mielestäsi hyvä aika aloittaa liikunta synnytyksen jälkeen?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Raskauskilot Oikea ikä tulla äidiksi ”Meillä on nyt tällainen tutittomuusaate” ”Kroppa- ja parisuhde menee pilalle kun saa lapsen” + muita ennakkoajatuksia Synnytys ilman epiduraalia Saako muiden lapsia komentaa? Milloin lapsi päiväkotiin? Varaudu näihin kysymyksiin synnytyksen jälkeen!

Taru

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 7
Tykkää jutusta