Lisää liikuntaa x6

Monesti kuvitellaan että salitreeni kuittaa istumatyön haitat; ei se niin mene. Yksittäisiä salitreenejä tärkeämpää olisi olla aktiivinen ja liikkua arjessa. Toki lihaskunnon treenaaminen kannattaa, mutta jos pitäisi valita istumatyö ja muutama salitreeni vai pelkkä aktiivinen elämäntapa (aktiivinen työ, kävellen työmatkat yms.) jälkimmäinen olisi terveydelle parempi vaihtoehto. Lisää liikuntaa seuraavien vinkkien avulla;lisää liikuntaa Äitiysloman ja hoitovapaan myötä tuli huomattua etteivät ne päivittäiset vaunulenkit ja muutaman kerran viikossa toistuvat salitreenit riitä pitämään oloa vetreänä jos muuten on passiivinen. Olenkin siis yrittänyt ryhdistäytyä asian kanssa. Monelle saattaa kuitenkin ajankäyttö tulla ongelmaksi; mistä repiä ylimääräistä aikaa liikkumiseen? Tässä muutama vinkki, jolla saat arkeesi lisää aktiivisuutta;

1. Kuntoile telkkaria katsoessa, tenttiin lukiessa yms.

Vaikka välillä tuntuu että kuntopyörät päätyvät kotona vain vaatetelineeksi, mielestäni ne ovat hyödyllisiä! Itselläni on kokoontaitettava kuntopyörä, jota käytän välillä Netflixiä katsoessa tai tenttiin lukiessa. Tuplahyöty siis. Suosittelen siis lämpimästi! 15 minuuttiakin on parempi kuin ei mitään ja saatat kuntoilla paljon kauemminkin kun olet uppoutunut samalla johonkin muuhun. Jos sinulla ei ole kuntopyörää niin telkkaria katsoessa voi tehdä vatsalihaksia, punnerruksia tms. Tenttiin lukeminen sen sijaan tuskin onnistuu samalla. 😀

2. Työmatkaliikunta

Aika monesti työmatkaan menee julkisilla kulkuneuvoilla vähintään saman verran kuin jos sen pyöräilisi. Mukavuudenhalu saattaa kuitenkin helposti viedä voiton jos taivaalta sataa vaakatasossa räntää. Pelkät oikeat varusteet helpottavat asiaa paljon. Mikäli pyöräily ei huvita tai matka on liian pitkä, kävele osa matkasta.

3. Säädettävä pöytä

Jos työpaikallasi on säädettävä pöytä, seiso osa päivästä. Vaihtelu on kropalle parempi kuin pelkkä istuminen tai seisominen. Jos säädettävää pöytää ei ole, kysy voitko saada sellaisen tai hanki sellainen kotiin. Itselläni on kotona tuollaisella kepukalla säädettävä pöytä ja olen tykännyt tästä paljon.

lisää liikuntaa4. Siivoa tehokkaasti

Jos käytät tunnin siivoukseen niin mikset tekisi sitä tehokkaasti ja liikkuisi samalla? Ehkä siihen tunnin siivoukseen meneekin vain puoli tuntia kun tekee hommat tehokkaasti. Itselleni tulee välillä ihan hiki kun alan kunnolla siivoamaan. Kannattaa kuunnella samalla musiikkia niin menee aika jouhevammin.

5. Käytä portaita hissin sijaan

Simppeli tapa lisätä aktiivisuutta. Toisinaan myös nopeampi tapa siirtyä kerroksesta toiseen. 😉

6. Taukojumppa

Mikäli sinulla ei ole töissä tai kotona mahdollisuutta siihen säädettävään pöytään, pidä tunnin välein pieni verryttelytauko. Veri alkaa kiertämään, tulee vetreämpi ja pirteämpi olo.

Aktiivista viikkoa sinne ja toivottavasti nämä vinkit tuovat sinulle lisää liikuntaa arkeen! Päivitän muuten tämän viikon Fitfashionin Snapchattia (Fitfashionfi), pistä seurantaan.  🙂

Facebook & Instagram

Lue myös:

Näin helpotat treenaamaan lähtemistä x6

Kovatehoinen hiit-kuntopiiri

Liikuntapäiväkirja; kohtuudella hyvä tulee

Taru

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta