Vähennä treeniä ja kiinteydy!

Miten kiinteytyä? Voisiko se olla treeniä vähentämällä mahdollista? Kuinka monta treeniä kannattaa tehdä viikossa jos haluaa olla hyvässä kunnossa, kiinteytyä ja kehittyäkin? Tähän ei tietystikään ole mitään yhtä oikeaa vastausta ja se mikä sopii toiselle, ei ole hyvä tapa jollekin muulle.

Olen kertonut teille, että treenaan salilla kolme kertaa viikossa. Ne ovatkin oikeastaan treenit, jotka tulee aina tehtyä. Joskus saatan lisäksi polkea kuntopyörää tai hölkätä lenkin, mutta ne ovat enemmän sellaisia mukavuusalueen treenejä.

Usein aivan hengästyn kun kuuntelen muiden treenimääriä; neljä salia ja neljä intervallia viikossa olisi minulle aivan liikaa. Joskus kokeilin nettivalmennusta, jossa oli tarkoituksena tehdä neljä salitreeniä ja kolme aerobista viikossa. Arvatkaa pystyinkö tuohon kertaankaan? 😀 Kolmen salitreenin ja parin aerobisen kohdalla totesin, että nyt pitää levätä; tuntui etten palautunut, alkoi väsyttää ja kiukuttaa. Treeneihin meni myös aivan liikaa aikaa. Tiputin suosiolla salitreenit kolmeen- ja aerobiset oman jaksamisen mukaan yhteen- tai kahteen kertaan viikossa. Valmennus loppui muutenkin aika lyhyeen raskauden takia.

Miten kiinteytyä
Mitä mä teen tolle paidalle???

Miten kiinteytyäNyt ehkä mietit – miten kiinteytyä jos treeniä vähentää? Eikö se mene juuri päinvastoin?

Kolme treeniä saattaa kuulostaa vähältä, kun kuuntelee muiden kovaa treenitahtia. Silti sinun ei kannata väkisin pyrkiä samaan. Kunnioita kehosi rajoja; ei ole mitään järkeä treenata väkisin tietyn kaavan mukaisesti, jos tuntuu ettet palaudu. Eihän siitä treenistäkään ole mitään iloa, jos koko muu aika menee puolikuolleena sohvalla? En nyt sitten ota kantaa mihinkään fitnessdieettiin, siihen se puolikuolleena makaaminen ajoittain varmaankin kuuluu.  Mutta jos tavoitteesi on olla hyvässä kunnossa, kehittyä tasaisesti ja saada aikaa muihinkin juttuihin kuin treenaamiseen, kolme treeniä viikossa on mielestäni riittävästi.

Jos teet kolme kovaa salitreeniä, crossfittiä tai mikä se lajisi ikinä onkaan ja harrastat hyötyliikuntaa, on se mielestäni jo oikein hyvä määrä. Parempi kolme kunnollista treeniä, kuin monta väsyneenä- ja kesken palautumisen tehtyä. Toisinaan kehityksen puutekin voi johtua vain siitä, ettet ehdi palautua kunnolla. Joskus treenasin salilla neljä kertaa viikossa ja tein pari aerobista siihen päälle, enkä voinut millään uskoa, että se olisi minulle liikaa. Se tuntui hassulta, koska muut pystyivät treenaamaan enemmän. Heti kun vähensin treenejä, jaksoin paremmin ja ylimääräinen turvotus ja pöhötys lähti. Liiallinen treeni stressaa kehoa ja tällöin nesteet eivät kierrä, ei palaudu eikä rasvakaan pala. Tähän väliin heitänkin tämän kuuluisan kliseen; kuuntele kroppaasi. Varmasti ajan kanssa huomaat, mikä on sinulle sopiva määrä treeniä.

Miten kiinteytyä

Miten kiinteytyäKirjoitan tätä tekstiä nyt salitreenin näkökulmasta, koska siitä minulla on eniten kokemusta. Jos siis haluat kehitystä kolmella salitreenillä viikossa, suosittelen yksijakoista ohjelmaa. Tästä voidaan olla montaa mieltä, mutta itse aikanaan kehityin parhaiten näin. Tällöin kaikki lihakset saavat rasitusta kolme kertaa viikossa, toisin kuin monijakoisella.

Suosi yksijakoisissa ohjelmissa isoja liikkeitä kuten kyykkyä, maastavetoa, penkkipunnerrusta yms. Ne rasittavat monia lihaksia samaan aikaan ja kuluttavat enemmän kuin keskitetyt hauiskäännöt. Muista vaihdella treeneissäsi toistomääriä; esimerkiksi ensimmäisellä treenissä tee toistoja 5, toisessa 10 ja kolmannessa 15. Näin hermosto ei pääse ylikuormittumaan. Liikkeitä ja niiden järjestystäkin kannattaa vaihdella kehityksen ja vaihtelunkin kannalta. Arnoldin golden six on mielestäni hyvä ja simppeli ohjelma yksijakoiseen treeniin ja siihen voit soveltaa myös näitä toistomäärien vaihteluita.

Jos sinusta siis tuntuu ettet kehity ja kiinteydy vaikka treenaisit kuinka, voi olla että treenaat liikaa. Uskalla siis vähentää treeniä jos tuntuu ettet palaudu, kehity tai väsyt muuten. Treenimääristä tinkiminen on kannattavaa myös silloin, jos treeni vie liikaa aikaa elämän muilta osa-alueilta. Laatu korvaa usein tässäkin määrän. Tietysti osa haluaakin käyttää suurimman osan vapaa-ajastaan urheiluun, eikä siinä mitään. Mutta jos se alkaa stressata sinua, tee muutos. 🙂

Onko sinulle joitakin kikkoja siihen, miten kiinteytyä?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Kiihdytä aineenvaihduntaa x8 Painoindeksi on hölmö keksintö Vihdoin irtokarkkeja! #ruokapäiväkirja Tahaton laihtuminenVoiko pelkällä liikunnalla laihtua? Kunnon repsahtaminen raskauden jälkeen Paljon päivässä voi lihoa? Miksi lopetin kaloreiden laskemisen? Miltä näyttää 165cm & 55kg? Liikuntapäiväkirja; kohtuudella hyvä tulee

Taru

4 vastausta artikkeliin “Vähennä treeniä ja kiinteydy!”

  1. Mun tavoitteena on ns. kiinteytyminen, ja treenaan 5-6 kertaa viikossa (2-3krt aerobinen, 3 krt sali). Kroppa palautuu hyvin ja energiaa riittää, eli vielä ei tarvitse vähentää treenien määrää. Jos en pääse yhtä usein treemaamaan, tunnen itseni tosi laiskaksi ja aikaansaamattomaksi. Helposti alan myös ”hyppimään seinille” jos en tarpeeksi liikuntaa ole harrastanut viikon aikana 😀

    • Jep, se on niin yksilöllistä! Kyllä itsekin saatan tuon verran välillä tehdä, mutta aerobiset ovat vähän kevyempiä. 🙂 Jos jaksaa niin mikäs siinä! Kivaa viikkoa. 🙂

  2. Ihanaa että sanoit tuon ääneen että on ihan ok treenata 3krt/vko. Itselle tuntuu tosi tuskalliselle yrittää enempää etenkin kun mulla on kaksi suhkoht aktiivista koiraa joiden kanssa tulee lenkkeiltyä paljon + 1bodybalance tunti. Silti tuntuu ettå se on liian vähän.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta