Nettivalmennukset, joissa saa syödä ”paljon”

Nettivalmennukset olivat joitakin vuosia sitten uusi juttu ja lähes jokainen noudatti jotakin ruokavaliota. Silloin innostuin itsekin ajatuksesta ja mielenkiinnon vuoksi halusin kokeilla nettivalmennusta – toisiko se oikeasti niin hyviä tuloksia ja olisiko se vain niin helppoa syödä ja treenata lapun mukaan? Ei ”ikinä” tarvitsisi miettiä mitä söisi tai voisiko syödä jotakin, sen kuin vain katsoisi lapusta! Voitte varmaan arvata, ettei homma toiminut omalla kohdallani tähän tyyliin.

Olen joitakin vuosia sitten testannut paria nettivalmennusta. Toisesta maksoin, toinen oli ilmainen. Toisessa oli kolme salitreeniä viikossa ja muistaakseni pari aerobista. Hyvä treenimäärä itselleni siis! Toinen ohjelma koostui neljästä salitreenistä sekä neljästä aerobisesta. Edellä mainittuihin treenimääriin en päässyt kertaakaan, enkä pysynyt ruokavaliossa muutamaa päivää pidempään. Miksi?

nettivalmennukset nettivalmennukset

Nettivalmennukset – hyvinvointia ja tuloksia?

Syy valmennuksen kesken jättämiseen oli se, etten yksinkertaisesti ehtinyt palautua edellisestäkään treenistä, kun olisi jo pitänyt mennä rykimään seuraavaa. Lisäksi nälkä oli karmaiseva. Tämähän ei varmasti ole mikään yllätys, mikäli halutaan laihduttaa (laihtua voi kuitenkin onneksi myös ilman nälkää ja suuria treenimääriä!). Kyseinen ohjelma oli tarkoitettu lihaksen kasvatukseen ja kiinteytymiseen, rasvan palamistahan eli ”laihtumista” sekin tosin. Kaloreita ohjelmassa oli keskimäärin 1800. Olin ennen nettivalmennusta syönyt melkein 1000 kaloria enemmän, joten ei ihmekään että nälkä tuli heti.

Muutama kaverini kokeili myös samaa valmennusta ja jokainen heistä sanoi, ettei jaksa syödä ohjelman kaikkia ruokia. 😀 Tällaisena ohjelmaa myös mainostettin ja tästäkös tuli sellainen olo että olen ahmatti ja laiskuri, kun en pysty noudattamaan ohjelmaa. Onneksi lopetin kyseisen valmennuksen jo parin päivän jälkeen ja aloin syömään nälän mukaan ja vähensin treeniä.

nettivalmennukset

nettivalmennukset

nettivalmennukset Toista valmennusta noudatin pidempään, mutten sitäkään pilkun tarkkaan vaan enemmänkin runkona. Siinä ruokien kalorimäärät olivat n. 2500. Silti, minulle tuli nälkä ja söin usein enemmän.  😀 Silloin olin sen verran lihaksikkaampi ja muutenkin treenasin kovempaa, joten nälkäkin oli sen mukainen. Noina aikoina ruoka oli myös enemmän mielessä, koska tein eväitä jne. Kuten olen aiemminkin kirjoittanut, omasta mielestäni ruoan miettiminen lisää nälkää. Tuo ruokamäärä olisi ehkä siis riittänyt minulle paremmin, mikäli olisin syönyt sen ilman lippulappuja.

Se mikä minua huolestuttaa nettivalmennuksissa on juurikin se, että niitä mainostetaan usein sillä että tässä saat syödä paljon. Mielestäni 1800 kaloria on vähän. Itse en olisi syönyt noin vähää edes dieetillä. Ja ennenkuin joku kommentoi nykyisiä syömisiäni, haluan muistuttaa että nykyään treenaan kevyemmin, enkä ole niin lihaksikas. Minulla ei siis ole hajuakaan kuinka paljon kaloreita syön nykyään päivässä, eikä tarvitsekaan. Saatan siis syödä nykyään vähemmän kuin ennen, koska syön täysin nälän mukaan.

nettivalmennukset

nettivalmennukset

Pointtini onkin, ettei siis kannata tuntea huonommuutta, jos tuntuu että nettivalmennukset joissa ”saat syödä niin että napa ratkeaa!!!” saavat sinut kärvistelemään nälästä. Kulutus on niin yksilöllistä samoin kuten näläntunne. Monesti niissä myös lupaillaan kohtuullisia treenimääriä, mutta ainakin omalla kohdallani 8 treeniä viikossa on kaukana kohtuudesta. Joillekin tämä ei tietystikään ole määrä eikä mikään. Muista siis kuunnella itseäsi (niin vaikeaa kuin se välillä onkin!).

Sanon vielä tähän loppuun, etten missään nimessä lynkkaa nettivalmennuksia – niitä on myös hyviä ja yksilölliset erot huomioonottavia. Monille nuo ruokamäärät jotka eivät minulle riittäneet, olisivat olleet sopivia tai jopa suuria. Et kuitenkaan ole mikään luuseri, jos et pysty tekemään 8 treeniä viikossa ja haluat syödä yli 1800 tai 2500 kaloria.

Onko sinulla kokemusta aiheesta? Ovatko nettivalmennukset sinusta hyvä vai huono juttu? Onko muita, joilla tuli nälkä ”saat syödä paljon” – valmennuksessa? 😀

PS. Arvontaan voit osallistua vielä tänään!

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Miltä näyttää 165cm & 55kg?Oot säälittävä anorektikko Lihottaako mättöpäivä? Paljon treenaan viikossa? Kannattaako karpata? Törkyinen ruokapäiväkirja Parhaat liikkeet pakaroille x5! Miksi lopetin kaloreiden laskemisen? Rasvaa polttava porrastreeni 9 sääntöä, joiden avulla pysyn kunnossa

Taru

9 vastausta artikkeliin “Nettivalmennukset, joissa saa syödä ”paljon””

  1. Tuli nälkä pelkästä ajatuksesta että saisi syödä vain 1800 kaloria päivässä, itse söin parhaimmillaan tuplasti tuon määrän, lihasta kertyi ja treeni kulki. Nyt ollessani raskaana kalorit pyörii varmaankin siinä 2500-3000 tienoilla, en ole kokenut tarpeelliseksi tiputtaa kaloreita alemmas vaikka treenit käykin kevyemmäksi. Harmittaa että oikeesti mainostetaan että 1800 kaloria on paljon ruokaa, kun se ei oikeasti ole, ei ainakaan paljon liikkuvalle ihmiselle.

  2. mä katoin kaverin ruokavaliota kun se tilas sen yhdestä suositusta firmasta.. se oli sellaien että ite varmaa listisin jonku vähintää tokana päivänä nälissäni 😀 ruokaa oli niin vähän just joku 1800 kcal että omat stressitasot olis kyl pilvissä jos joutuis tollasella kituuttaa saati treenata samalla. ite en siks ottais koskaa moisia, vaan sen tartteis olla just mulle tehty ohjelma. syön nyt äkkiseltään arvioituna 2500kcql-3000 kcal päivässä ja siltikin usein tuntuu että mitäs vielä söis. koittanu monelle kaverillekin sanoa eträ alkaa syömään kunnolla, kun lounaana on tyyliin salaatti ilman hiilareita ja rasvojakaan, ihmekkään sitten jos ei jaksq liikkua tai tekee päivällä vaa mieli nukkua. kyl ihmisen pitää syödä sen verta et nälkä lähtee ja mittailematta annoksia.

    • Kiva kun kommentoit! Hahah. 😀 Oon sun kanssa samaa mieltä – yksilölliset ohjelmat on parhaat, eikä nekään tarvitse mun mielestä olla kiveen hakattuja jos tuntuu ettei nälkä lähde. 🙂

  3. Mun pitää kyllä kommentoida toisin, jos oot perus salitreenaajaa, treenaat sen 3-4 kertaa viikossa ja oot toimistotöissä, niin diettikaloreiksi 1800kcal on koosta riipuen ihan sopiva määrä. Munkaan mielestä matalilla kaloreilla diettaaminen ei oo sitä parasta diettaamista mutta itelle ainakin sellanen puolen vuoden 100-150 miinus kcal/päivässä diettaaminen, ja siinä ”diettimoodissa” oleminen on aika raskasta, joten mieluummin repäisisin kunnolla sen (koosta riippuen) 300-600 kcal vajeen päälle ja hoitaisin homman nopeemmin maaliin.

    • Kiitos kommentista! Niin, no joillekin se voi olla hyvä määrä. Yksilöllisiä juttuja. 🙂

  4. Juuri näin! Itsekin olen pari tommosta nettivalmennuta vetänyt ja onhan se paino tippunu ja oon saanu tosi hyviä vinkkejä treeneihin yms. mutta en todellakaa kokenu saavani ruokaa millään lailla liikaa syötäväksi 😀 vaikka olin tosi pienikokoinen (156cm/48kg) ja kalorit pyöri kahdessa tonnissa, niin nälkä jäi joka aterialla 😀 Ja näissäkin ohjelmissa mainostettiin ja mainostetaan sitä kuinka ruokaa saa syödä mielettömästi 😀 no ehkä jollekkin joka syö semmosta höttöruokaa ja harvakseltaan kokee usein syömisen ja puhtaan terveellisen ruuan isona määränä, koska saahan sitä nauttia määrällisesti paljon enemmän kun esim jtn rasvamättöä 😀

    • Kiitos kommentista! Hahah hyvä etten oo ainut joka kokee näin! Pärjäisin ehkä nykyään sellaisella ruokavaliolla paremmin, koska en enää treenaa niin paljon ja omat ruokailutottumukset ei oo enää niin hyvät kuin voisi olla. Nälkä tulisi kyllä salettiin pian kun aineenvaihdunta lähtisi käyntiin. 😀

  5. Moi! Kommentoin nyt tätä, vaikka nettivalmennuksesta itsellä ei olekaan kokemusta. Personal trainerina kuitenkin on kertynyt jonkin verran valmentajan näkökulmasta kokemusta erilaisista tapauksista.

    Yleensähän nettivalmennukset menee metsään siinä, että henkilökohtaista tapaamista ei ole ja silloin voi olla vaikea saada kokonaisvaltaista käsitystä asiakkaan tasosta ja tottumuksista, tämä siltikin vaikka valmennus muuten muokattaisiin yksilöllisesti.

    Toinen seikka asiaan liittyen, että motivaatio lopahtaa, on yksinkertaisesti se, että muutos on kerralla liian suuri tavan kuntoilijoille. Jos on esimerkiksi syönyt sen 3000 kaloria päivässä ja yhtäkkiä ne tippuvat puoleen ja samalla treenimäärät kaksinkertaistuvat niin on aika selvää että touhu laskee kuin lehmän häntä. Sillon riskinä on myös painon takaisin tulo, koska kuvitellaan että dieettijakson jälkeen voi taas tehdä mitä huvittaa. Parempi olisi opetella elämäntapamuutos hiljalleen jolloin se olisi pysyvä.

    Ihminen on siitä hassu olento, että se on perusluonteeltaan niin psykologinen eikä sitä luontoa vastaan voi täysin taistella. Mielestäni hyvinvointi on tärkein sijoitus ja jos valmennusta haluaa, niin silloin kannattaa sijoittaa siihen sen verran rahaa että saa osaavan pt:n avukseen ja kattavan valmennuksen. 🙂

    Tämä vain minun mielipiteeni asiaan. 🙂 Toivottavasti jaksoit lukea kommenttini!
    http://starbox.fi/tuijastateofmind

    • Kiitos kommentistasi!

      Jep, voi olla että ainakin itselle tiputus oli liian suuri. Toisaalta oli ehkä hölmöä lähteä edes tuollaiseen valmennukseen, koska olin jo hyvässä kunnossa eikä painoa ollut varaa edes tiputtaa. Kuvittelinkin ennen valmennusta, että kaloreita olisi rutkasti enemmän – koska olin itse päässyt hyvään kuntoon syömällä n. 1000 kaloria enemmän päivässä. Se tulikin sitten aika yllätyksenä, että jahas näin vähällä pitäisi pärjätä. 😀

      Nykyään en tavoittele kummempaa muutosta kroppaani ja olen jo vuosia oikeastaan mennyt fiiliksen mukaan ruoan ja treenin suhteen. 🙂

      Hyvää viikonloppua sulle!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 14
Tykkää jutusta