Tulisitko meille töihin? – palkaksi saat tikkunekun!

Olen kirjoittanut bloggaamisesta paljon tekstejä, onhan tämä minulle todella rakas asia ja suuri osa elämääni. Olen kirjoittanut myös oman postauksensa bloggaajan työn hinnoittelusta: Miten hinnoitella blogiyhteistyö? Off topic: alkoi naurattamaan hieman tuo aloitukseni, sillä mieleeni tuli tämä teksi Blogien klassikkopostaukset. Eipä siitä sen enempää, käykää lukemassa. 😀 Takaisin aiheeseen; tänään ajattelin kirjoittaa työelämän varjopuolesta, aiheesta nimeltä palkaton työ.

Ihmisillä halutaan teettää työtä ilmaiseksi. Koska ilmaisen työn tekijöitä aina löytyy. Saat hyvää työkokemusta tästä, usein sanotaan. Se voi olla totta, mutta mihin se raja vedetään?

Usein tätä näkee aloilla, joille moni haluaa. Ilmaiseen työhön saatetaan houkutella juurikin näillä työkokemus-, näkyvyys- ja saatat saada täältä sitten joskus töitä -argumenteilla. Tavallaan ymmärrän pointin,  mutta joku tässä silti mättää.

Palkaton työ

Palkaton työ – kannattaako se?

Palkaton työ on yleinen ilmiö haluttujen alojen lisäksi uusilla aloilla. Kun ala on lapsenkengissä, yhteisiä pelisääntöjä vielä haetaan. Näihin aloihin kuuluu esimerkiksi bloggaaminen, vaikkei sekään enää mikään uunituore juttu ole.

Jotkut ehdotukset ovat mielestäni kyseenalaisia; tee blogipostaus ja olet mukana tuotepaketin arvonnassa! Onko se ollenkaan kannattavaa; teet tuntien työn; kirjoitat, valokuvaat, editoit ja markkinoit sisältöäsi ja sinulla on mahdollisuus voittaa tuotepaketti, jonka arvo on parikymppiä? Suostuisiko valokuvaaja, toimittaja, editoija tai markkinointia työkseen tekevä ihminen tähän? Ei kannata, eikä varmasti suostuisi.

Tuoteyhteistyöt ovat kaksipiippuinen juttu – kyllähän yrityksen tuotteita näkyy blogeissa, vaikkei kyseessä olisikaan kaupallinen yhteistyö. Silti en pidä reiluna, että bloggaaja käyttää paljon aikaa ja vaivaa, esitelläkseen 10e purnukkaa blogissaan viidestä eri kulmasta. Vastaavasta lehtimainoksesta yritykset maksavat mukisematta tuhansia euroja. Miksi bloggaajan oletetaan tekevän tämä ilmaiseksi? Siksi koska niin moni tekee. On erittäin loogista, ettei haluta maksaa jos joku muu tekee ilmaiseksi. Siksi avaimet ongelman ratkaisuun ovat yhteiskunnan sääntöjen lisäksi työntekijöillä. Asettakaa rajat ja ymmärtäkää työnne arvo. Se on teidän ja myös muiden alalla toimivien etu. Kuka sinua ja työtäsi arvostaa, jos et sinä itse?

Itsekin teen toisinaan tuoteyhteistöitä, mutta silloin tuotteen tai palvelun arvo on on lähelle tai yli rahasumman, jonka veloittaisin yhteistyöstä. Joskus otan vastaan myös ilmaisia tuotteita, mutta tällöin minulla ei ole velvoitteita kirjoittaa niistä. Joskus kuitenkin kirjoitan – miksipä ei! Tietysti jos blogi on todella pieni, tuotepalkkio voi olla ns. riittävä korvaus. Oman bloginäkyvyytesi arvon, voit arvioida helposti Social Bluebook -sovelluksella. Lisää tuosta sovelluksesta pääset lukemaan tekstistä, jonka linkitin heti tämän postauksen alussa.

Miksi maksaa kun saa ilmaiseksikin?

Monelle bloggaaminen näyttäytyy edelleen pikkutyttöjen puuhasteluna, miksi siitä muka pitäisi maksaa? Eihän se mitään taitoa vaadi! Silti tuhansien, kymmenientuhansien tai jopa satojentuhansien ihmisten tuoma näkyvyys houkuttaa. Ja mielellään ilmaiseksi. Millä muulla alalla pyydetään tekemään yksilöity mainos ilman korvausta? Ei millään, koska ajatus on niin järjetön.

Monia blogeja lukee moninkertaisesti ihmisiä esimerkiksi lehtiin verrattuna. Miksi lehtimainoksesta voi sitten maksaa, paljon kalliimmin? Blogitekstiä voidaan lukea vuosienkin päästä, se kun löytyy netistä eikä sitä voi heittää roskiin. Bloggaajien mielipide on (tai ainakin olisi erittäin suoravaa olla) aito mielipide, eikä pelkkää tuotteen tai palvelun ylistystä valmiiden mainoslauseiden kera. Onko kyse siitä, ettei bloggaajaa pidetä sisällöntuotannon ammattilaisena?

Tämä on valitettavaa, mutta edelleen yleistä monilla aloilla. Kuten alussa mainitsin, tämä on uusien ja haluttujen alojen vitsaus. Esimerkiksi taide-, kulttuuri- ja media-ala kuuluvat juurikin näihin. Millä muulla alalla saatat joutua palkattomaan harjoitteluun valmistumisesi jälkeen? Palkattomat harjoittelut kuuluvat mielestäni opiskeluaikoihin, eikä niistäkään jonkun korvauksen maksaminen olisi pahitteeksi. Koulutuksen puute ole myöskään mikään peruste ilmaisen työn tekemiselle. Monen alan ammattilainen on täysin itseoppinut, mikä on myös aivan yhtä hyvä tie.

Toisaalta, miksipä sitä mistään mitään maksaisi. Aina on joku, joka tekee ilmaiseksi tai polkuhintaan. Tiedän esimerkiksi monia muusikoita, jotka joutuvat edelleen perustelemaan miksi keikkoja ei vedetä ilmaisen viinan palkalla tai sadalla eurolla. Tämä on minusta tosi surullista – tämänkö arvoinen on toisen henkilön työ? Välillä tuntuu myös, ettei työn laadulla tunnu olevan merkitystä – pääasia että se on ilmaista. Lisää aiheesta Henriikan postauksessa Ilmaista työkokemusta tarjolla. Kuka nappaa keikan?

Vaikka meillä Suomessa on kaikenmaailman ammattiliitot ja suosituspalkat, se ei tarkoita etteikö työelämästä löytyisi epäkohtia. Niitä on – paljonkin. Olen kuitenkin huomannut, että työelämässä vääryyttä kokeneet harvoin viitsivät puolustaa oikeuksiaan tai vaatimaan mitään. Pelätään leimautumista hankalaksi tai potkuja. Ollaan vain kiitollisia, että on edes joku työ.  Itse olen sitä mieltä, että työn pitäisi olla palkitsevaa molempien kannalta – niin työnantajan kuin -tekijänkin kannalta. Kukaan ei pelkällä kiitoksella elä. Tai kosteusvoidepurkilla.

Mitä mieltä sinä olet? Onko palkaton työ jossain tapauksissa perusteltua vai pitäisikö tähän tulla jokin muutos?

Ps. Päivittelen tämän viikon Fitfashionin snäppiä ja ensi viikolla Fitfashionin Insta Stooria (molemmissa käyttäjä fitfashionfi), muista seurailla. <3

Kuvat: Jutta Hirsimäki, edit by me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Miksi paska blogi menestyy? Bloggaajan viikko – mitä siihen kuuluu? Paljon blogilla pitää olla lukijoita, jotta voi tienata? Paljastuksia bloggaamisesta! Feikit somettajat – missä menee raja? 7 vinkkiä – miten saada unelmatyö? 7 vinkkiä – miten saada unelmatyö? Kohti unelmaduunia! Bloggaaminen – itsekeskeisten tyttöjen harrastus? Irtisanouduin työstäni

Taru

18 vastausta artikkeliin “Tulisitko meille töihin? – palkaksi saat tikkunekun!”

  1. Hei ihana tämä blogisi! Aika paljon samoja aihepiirejä pyörittelen omassanikin, joten hauskaa löytää sielunsisko :).

    Olen törmännyt ilmaista työtä toivoviin ”työnantajiin” paitsi blogin puolella myös kirjailijana. Jostain syystä esimerkiksi esiintymisestä ei haluta maksaa mitään ja siksi olen ottanutkin tiukan käytännön, että haluan työstäni palkkion. Ei ole kenenkään etu, että myyn osaamistani ilmaiseksi.

    <3 Hannele

    • Kiitos paljon, sunkin blogi on! Mä heitin sun blogiin jonkun postaustoiveenkin mut en oo muistanu käydä kattomassa ootko toteuttanut sen.:D Jep toi on kyllä luovien alojen vitsaus! Hyvä puoli on se että jos kaikki vetää ne rajat ja vaatii osaamisestaan palkkaa, niin sitten siitä maksetaan. 🙂

  2. Alkuun pitää sanoa, että tuo keltainen seinä on super kiva näissä kuvissa ja näytät hyvältä 🙂

    Ja itse olen ainakin sitä mieltä, että ilmaista työtä ei kannata tehdä. En myöskään voi ystävilleni ilmaiseksi esimerkiksi ruokavalio- tai liikuntaohjelmia tehdä vaikka haluaisinkin, sillä en kuka sitten asuntolainani maksaa? Annan ystävilleni alennusta, mutta ilmaista työtä en suostu tekemään. Olen ollut työelämässä jo kauan ja osaan vaatia omani yrittäjänä sekä työntekijänä ja niin se kuuluu mun mielestä ollakin 🙂 Eli ihan aiheesta kirjoitit.

    Essi
    http://www.lily.fi/blogit/e-s-s-i-h-e-l-p-p-i

  3. Voisitko olla ensimmäinen suomalainen bloggari joka julkaisisi esimerkkihinnaston? Edes summittaisen hinnaston työlleen palvelukuvauksineen? Niin pitkään kun palvelun hintoja ei julkaista, on helppoa pyytää ilmaista työtä.

    • Moikka ja kiitos kommentistasi! En koe järkevänä julkaista esimerkkihinnastoa, minulla kun ei sellaista edes ole. Itse käytän yhteistöiden hinnan määrittelyyn Social Bluebook palvelua, josta olen kirjoittanut täällä: http://stuffabout.fitfashion.fi/blogiyhteistyon-hinnoittelu/

      Palvelu arvioi yhteistyön arvon somekanavien lukijamäärien, katselukertojen, sivuilla vietetyn ajan, tykkäysten ja kommenttien perusteella – kun määrittelen yhteistyölle hintaa annan aina uusimman arvion. Se siis vaihtelee. Social Bluebook antaa myös minimi-, keski- ja maksimihinnan yhteistyölle. Myös kuvien määrä vaikuttaa postauksen arvoon.

      Blogin lukijamäärät ja muiden somekanavien koko vaikuttaa siis merkittävästi yhteistyön hintaan – Blogiyhteistyö 100 000 kuukausilukijan blogissa on siis arvokkaampaa kuin 30 000 kuukausilukijan blogissa. Esimerkiksi blogiyhteistyö Lähiömutsi blogissa maksaa 2000, Hanne on kirjoittanut siitä postauksen täällä: http://www.mutsiavautuu.com/2017/05/tienaako-bloggaaja-vuodessa-yli-100-000.html

      Jokainen päättää myös itse omat hintansa, siksi mitään selkeää arvoa on vaikea antaa. Mielestäni Social Bluebook -palvelu antaa kohtuullisen ja hyvän hinta-arvion.

  4. Hyviä aiheita sinulla.

    Blogien hinnoittelu on aika monitahoinen juttu. Itselläni lähtökohta on sisältö. En tiedä saisinko mitään aikaiseksi 10 e rasvapurkin voimin. Tuskin! Mietin tekisikö 100 euron kirjoituspalkkio rasvasta sen parempaa sisällöllisesti? Mutta jos rasvapurkki tekisi minusta rypyttömän, niin silloin voisin itse jopa maksaa siitä. Ymmärrät varmaan mitä ajan takaa?

    Todella kauniit kuvat! Täytyy varmaan ehdotella omalle luottokuvaajamiehelleni valokuvauskurssia. ♡

    http://belleepoquewedding.blogspot.fi

    • Kiitos paljon! 🙂 100e palkkio on aivan reippaasti alakanttiin, sen kun laskutat käteen jää 50e. Yhteistyössä kuitenkin tutustut tuotteeseen, suunnittelet ja tuotat sisällön, valokuvaat, editoit, hakukoneoptimoit, kommunikoit yhteistyötahon kanssa ja levität postausta somessa. Joskus asiakkaan kanssa käydään lopuksi myös tulokset läpi. 100e:lla ei tosiaankaan kannattavaa. 🙂

      Maksaisin itsekin mieluummin sen rasvapurkin, kuin käyttäisin tuntikausia aikaa ja vaivaa rasvapurkkipalkkiolla tehtävään yhteistyöhön. Aika on rahaa. 😉

      Mukavaa viikkoa sulle! <3

  5. Kauniita kuvia ja tosi mielenkiintoista asiaa. Noita asioita sitä pohtii itsekin päivittäin. On toki kausia, kun lukijamäärät ovat alempia, mutta yleensä niin hyviä, että yritykset saavat kyllä kivasti itseään esille yhteistöissä.

    Alkuun ehkä suostuinkin pieniinkiin diileihin, mutta nyt vuosien jälkeen sitä osaa vihdoin arvostaa itseään. Välillä vastaan tulee niin naurettavia tarjouksia, että oksat pois =D Noin 15e tuotetta olisi pitänyt markkinoida kaikissa medioissaan! Voit arvata, että en lähtenyt mukaan.

    Sama pätee kuvaajan työhöni. Alkuun hinnoittelin itseni aivan liian alas. Nyt hinnat on suht ok ja aina löytyy joitakin, joita se kaihistuttaa. Mutta kun aikaa menee muuhunkin, kuin vain ”räpisemiseen” =)

    • Kiitos paljon ja kiva kun kommentoit! 🙂 Joo sama täällä..aluksi suostui kyllä melkein kaikkeen. Nykyään siinä ei olisi mitään järkeä. Jep kyllä se kamerakalustokin maksaa ja editointiin menee aikaa! 🙂 Toivottavasti ihmiset ottaisivat selvää alan keskimääräisestä hinnoittelusta, jotta osaisivat hinnoitella työnsä järkevästi. 🙂

  6. Todella hyvä teksti! Näitä asioita on hyvä miettiä aina ja ei pidä suostua aivan kaikkeen. Toki esimerkiksi joskus sitä vaan haluaa kirjoittaa jostain tuotteesta, koska tykkää siitä todella ja haluaa kertoa siitä muillekin. Silloinhan se on ihan ok. Täytyy kuitenkin tiedostaa miksi kirjoittaa.

  7. Toi Social Bluebook olikin todella näppärä, kun se laski suoraan nuo hinnat omista datoista!

    Välillä tulee mailiin mitä härskimpiä pyyntöjä pelkällä tuoteyhteistyöllä. Laskin, että yhteenkin postaukseen olisi kulunut 5h aikaa ruoan valmistuksineen ja kuvauksineen, ja asiakas olisi saanut vielä ilmaiseksi someihinsa mun tuottamat kuvat. Juu ei kiitos tällä kertaa 😀

    Omaa työtään (ja ajankäyttöään), vaikka se olisi kuinka vapaaehtoista, tulee arvostaa <3

    xx,
    Jade // https://jadeyolanda.fi/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 14
Tykkää jutusta