Raskauskilot

Raskausaikanani monia kiinnosti paljonko kiloja on tullut. Itse osasin onneksi suhtautua stressittömästi painonnousuun, koska tiesin että kiloja tulee joka tapauksessa. Lisäksi elintapani ovat terveelliset, joten en uskonut että ns. turhia kiloja tulisi.

pötsi.jpg

Elintavoilla voi yleensä vaikuttaa siihen, paljonko kiloja kertyy ja kuinka nopeasti palautuu takaisin omiin mittoihinsa. Entäs sitten kun paino nouseekin ennätystahtia ja neuvolassa ei uskota kun kerrot syöväsi terveellisesti ja liikkuvasi? Silloin kannattaa pitää muutama päivä ruokapäiväkirjaa ja käydä se läpi ammattilaisen kanssa, jotta varmistutaan, että suuri painonnousu ei johdu ruokailusta. Myös liikunnan määrä on hyvä käydä läpi.

viinirypöle.jpg

Olen kuitenkin ainakin muutamalta henkilöltä kuullut, että paino on noussut ns. liian paljon suhteessa syömisiin ja liikuntaan. Uskon tähän olevan syynä ainakin osittain hormonitoiminta, joka muuttuu raskausaikana. Esimerkiksi kilpirauhashormonin temppuilu voi aiheuttaa painonnousua, vaikka elintavat olisivatkin terveelliset. Jos painonnousulle ei löydy järkevää selitystä ja sinä ja vauva voitte hyvin, ei asiasta kannata stressata liikaa.

Halusin kirjoittaa tästä aiheesta, koska moni niitä raskauskiloja saattaa pelätä ja syyllistää itseään turhaan jos niitä kertyy enemmän kuin ”kuuluu”. Minulle on tullut mielikuva, että jotkut ihmiset luulevat ettei raskauskiloja voi kertyä muutoin kuin syömällä suklaata ja makaamalla sohvalla. Näin kiloja voi kertyäkin enemmän, mutta uskon myös, että kilojen kertyminen on yksilöllistä ja joillekin niitä tulee enemmän hyvistä elämäntavoista riippumatta. Sen takia mielestäni ei kannata arvostella toista, joka kerää raskausaikana paljon painoa, sillä kukaan tuskin kaipaa sellaista siinä tilanteessa. Raskausaika on muutenkin herkkää aikaa, eikä silloin kaipaa ylimääräisiä stressitekijöitä. 🙂

 

Taru

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta