5 syytä olla tavoittelematta rasvatonta kroppaa

Tiedän monen tavoittelevan todella rasvatonta kuntoa – sellaista jossa vatsapalikat vilkkuisi. Niin rasvaton kroppa vaatii usein todella paljon työtä. Osalla saattaa näkyä vatsalihakset hieman suuremmallakin rasvaprosentilla, jos kehon rasva kertyy enimmäkseen alakroppaan vatsan sijaan. Uskaltaisin kuitenkin väittää, että pääosin sixpäkin esiin saaminen on suuren työn takana – etenkin naisilla.

Usein todella vähärasvainen kunto vaatii tiukkaa treeniä useamman kerran viikossa, todella tarkkaa syömistä ja toisinaan myös nälässä olemista. Olen itse jo aikoja sitten luopunut tällaisen kunnon tavoittelusta. Ajattelin kertoa hieman syitä tähän.

rasvaton kroppa    Elämä on rennompaa

Vaikka vatsalihasten näkyminen olisikin jees, en ole valmis tekemään siihen vaadittavaa työtä. Tiedän jo nyt, etten olisi sen onnellisempi siinä kunnossa – päinvastoin. En haluaisi skipata jatkuvasti juhlien tarjoiluja ja syödä omia eväitä, enkä haluaisi punnita ruokia tai laskea kaloreita. En myöskään haluaisi skipata menojani treenien takia. Ja tällä tarkoitan, etten haluaisi tehdä sitä jatkuvasti. Joskus skippaankin, koska aina ei iltamenotkaan huvita. Tykkään rennosta suhtautumisesta treeniin ja safkaan jollainen minulla nyt on, enkä halua tätä tasapainoa asian suhteen horjuttaa vatsapalikoiden takia.

Omaan ulkonäköön kiinnittää vähemmän huomiota

Tiukat ulkonäkötavoitteet tuovat usein mukanaan myös kehityksen seuraamisen. Yhtäkkiä peilin edessä tulee pyörittyä yhä useammin. Mitä enemmän vietät aikaa peilin edessä, sitä enemmän löydät ulkonäöstäsi korjattavaa. Been there, done that! Joskus peilasin kroppaani jatkuvasti ja tottahan aloin pikkuhiljaa keksimään, mistä voisi hiukan nipistää ja mihin tarvitsisi lisää muotoja! Sitten jos kyseiset asiat saavuttaisi, tyytyväisyys kestäisi ainoastaan hetken. Pian löydät lisää korjattavaa ja loppupeleissä mikään ei riitä. Kyseessä on siis loputon suo. Tyytyväisyys itseen ei saa perustua pelkästään ulkonäköön.

rasvaton kroppa

rasvaton kroppaAikaa ja energiaa jää enemmän muille asioille

Liikunta ja terveellinen syöminen antaa energiaa ja tottakai nautin niistä! Silti en halua käyttää liikaa aikaa näiden asioiden tekemisen ja miettimiseen. Perusrunko ruoalle ja treenille tulee niin selkäytimestä ilman vaivaa, eikä minulla ole halua käyttää tällä hetkellä lisää aikaa niihin.

Hormonitoiminta kärsii

Oma hormonitoimintani on aika herkkä reagoimaan muutoksiin; kuukautiset saattoivat joskus tulla myöhässä pienenkin tahattoman painon tippumisen takia. Kuukautisten epäsäännöllisyyden ja hormonitoiminnan heittelyjen kokeneena, minulla ei todellakaan ole halua sekoittaa sitä ulkonäön takia. Olen aivan 100 % varma, että kuukautiseni jäisivät pois, jos kiristäisin kuntoani vatsalihasten näkymiseen asti. Se ei todellakaan ole sen arvoista! Joillain naisilla hormonitoiminta pelaa jopa kisakunnossa, eli tätä ei voi yleistää. Oma kroppani sen sijaan vaatii vähän enemmän silavaa pelatakseen ja sen mukaan täytyy elää. 😀

rasvaton kroppa

rasvaton kroppaVähärasvaista kuntoa on vaikea ylläpitää

Ja puhun tässä taas siitä sixback -kunnosta. 😉 Normaalia sporttista kuntoa on sen sijaan mielestäni helppo pitää yllä, ilman turhaa hampaiden kiristelyä ja kieltäymystä. Veikkaan, että kovalla vaivalla hankittua kuntoa haluaisi ylläpitää pidemmänkin aikaa, mutta valitettavasti usein kiristelyn aikana ollaan oltu jonkin verran nälässä ja usein syödään sitten korkojen kera nälkäänsä. Usein näin käy varsinkin niiden henkilöiden kohdalla, jotka ovat tehneet kiristelyn nopealla tahdilla ja joilla on ollut pitempi matka haluttuun kuntoon. Uskon vähän myös luontaiseen painoon; keho hakeutuu usein johonkin tiettyyn hyvän olon painoon, jota on helppo ylläpitää ilman ponnisteluja. Erittäin rasvaton kroppa on harvalle luonnollinen olotila, joten usein sen ylläpitämiseen tarvitaan myös vaivaa ja itsekuria.

Muistuttaisin vielä tähän loppuun, että tämä oli minun näkemykseni aiheesta. Voi olla että joillekin vatsapalikoiden ylläpito tulee selkäytimestä, eikä vaadi kohtuutonta vaivaa. Nämä henkilöt ovat kuitenkin vähemmistö ja suurin osa meistä joutuisi hikoilemaan treenien parissa suht reippaasti ja syömään kurinalaisesti näin alhaisen rasvaprosentin saavuttamiseksi. 🙂

Mitä mieltä sinä olet? Onko rasvaton kroppa kaiken vaivan arvoinen?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Treeniviikko

Lihottaako makeutusaineet?

Syyllisyys syömisestä

Taru

4 vastausta artikkeliin “5 syytä olla tavoittelematta rasvatonta kroppaa”

  1. Ihan totta! Mulla on takana teinivuosien syömisongelmat, ja niistä irti pääsyyn ja siihen, että oikeasti tajuaa sen faktan, että elämä on niin pirusti helpompaa kun voi välillä syödä suklaata ja saa treenata juuri niin kuin itsestä tuntuu hyvältä tehdä. Jos kroppa ei oo rasvaton niin mitäpä siitä, se kumminkin on just se mun kroppa ja hyvä niin 🙂

    http://huulipunaareenitrikoissa.blogspot.fi/

    • Kiva kun kommentoit! Jep, kun miettii kokonaisuutta hiukan rennompi ote on yleensä parempi. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 19
Tykkää jutusta