Rento suhtautuminen syömiseen

syömisen rajoittaminenJulkaisin viikko sitten ruokapäiväkirjani ja siinä sivussa hieman ajatuksia syömisestä. Ajattelin kuitenkin kirjoittaa tästä vielä erillisen postauksen. Mun ruokailujen pääajatus onkin terveellinen-, mutta rento syöminen.

Syömisen rajoittaminen ei kannata

En kannata syömisen turhaa rajoittamista tai totaalikieltäytymistä minkään suhteen. Turhalla rajoittamisella tarkoitan sitä, että ilman mitään perusteita lopetetaan vaikkapa gluteenin syönti. Toki jos se saa sinut voimaan paremmin niin tottakai se kannattaa, mutta pelkästään kokeilunhalun vuoksi siinä ei mielestäni ole hirveästi järkeä. Helposti voi käydä niin että jos lopetat gluteenin, maidon tai minkä ikinä syömisen yhtäkkiä ja joskus haluaisitkin palauttaa kyseisen ruoka-aineen ruokavalioosi, voi tuotteesta tulla ikäviä vatsavaivoja. Sitten todetaan, että joo olenkin sittenkin mieluummin ilman ja että se ei sovi minulle.

Tottakai jos et syö vuosiin jotain ja sitten aloitat sen syömisen, elimistö saattaa reagoida. Se ei tarkoita ettei tuote ole sopinut sinulle alunperinkään, vaan sitä että elimistösi pitää tottua ”uuteen” ruoka-aineeseen uudestaan pitkän tauon jälkeen. rento syöminen Itse joskus muutama vuosi sitten kokeilin gluteenitonta ruokavaliota, koska jostain syystä ajattelin sen parantavan elämänlaatuani. Tuolloin uskoin että oikea ruokavalio toisi jotenkin merkittävästi paremman olon, vaikka olo oli jo valmiiksi hyvä. Jotenkin hassu ajatus – miksi vaihtaa toimiva tapa pois paremman toivossa? Olin kuullut paljon kokemuksia siitä miten gluteeniton ruokavalio parantaa oloa, joten ehkä uteliaisuus voitti tässäkin asiassa.

Kokeilin sitä jonkun aikaa, mutta en huomannut olossani mitään eroa. Ihan samanlailla maha pömpötti jos olin syönyt paljon ja ihoon tuli silloin tällöin näppylöitä. En kiinteytynyt tai mitään muutakaan ihmeellistä. Lopetin kokeilun. Sitten kun aloin taas syömään gluteenia, niin voitte kuvitella että vatsani ei siitä tykännyt. Sitten ajattelin juurikin niin että no niin minähän sanoin, tämä ei sovi minulle! Hetken olin taas ilman kunnes kyllästyin ja aloin syömään sitä jälleen. Jonkin ajan päästä elimistö tottui siihen uudelleen ja ongelmat katosivat. Nykyään en jaksaisi kokeilla vastaavaa ilman hyviä perusteita.

Rento syöminen ja stressittömämpi minä

Tiedän että tietynlainen ruokavalio vähentäisi esimerkiksi turvotusta, mutta olen tähänkin oloon useimmiten aivan tyytyväinen – erityisen tyytyväinen olen siitä, että olen tässä tilanteessa ilman ruokavalion rajoittamista. Jos siis rajoittaisin ruokavaliotani poistaakseni esimerkiksi hitusen turvotusta, lopputulos olisi se että olisin ehkä timmimpi mutta myös stressaantuneempi. Se olisi minulle huonompi vaihtoehto. En halua käyttää aikaani pilkun tarkan ruokavalion noudattamiseen kun voin hyvin syömällä mitä mieli tekee. Jollekin se timmimpi olo on tärkeämpää eikä se välttämättä kaikkia stressaa. Siksi jokainen valitkoon itselleen sopivan tavan. Itse koen, että tämä rento syöminen on ehdottomasti paras tapa tähänastisista kokeiluistani.

Pyrin syömään terveellisesti, mutta en rajoita annoskokoja tai laske kaloreita. Mielestäni kaloreiden laskeminen aiheuttaisi vain turhaa stressiä ja on omasta mielestäni turhaa. Myös liika syömisen miettiminen lisää syömistä ja nälkää. Mielestäni kehoa on helpointa kuunnella kun ei tarkkaile omia syömisiään ja ylipäätänsä tuntemuksiaan liikaa. Mielihaluihin voi aika huoletta luottaa kunhan syö paljon kasviksia, juo vettä, liikkuu sopivasti ja pitää tasaisen ruokarytmin. Näin on ainakin omalla kohdallani, jollain toisella ei. rento syöminen Vaikka kannatan sitä että jokainen etsii itselleen sopivan tyylin syödä, liikkua ja ylipäätänsä elää suosittelen silti kokeilemaan josko rento syöminen toisi sinullekin stressittömämmän ja paremman olon. Varsinkin jos tuntuu että oman kehon kuuntelemisen taito on kadonnut ruokavalioviidakkoon. Voi viedä aikaa että rentous alkaa toimia, mutta mielestäni se on kokeilemisen arvoista. Henkilökohtaisesti sanottuna, minun on vaikea uskoa että pilkun tarkka ruokavalio sopisi kenellekään. Huippu-urheilijat ym. ovat asia erikseen.

Itse en ole esimerkiksi lihonut yhtään, vaikka aktiivisuuteni on pudonnut parin vuoden takaisesta reippaasti. Käyn edelleen salilla, mutta arjessa liikun paljon vähemmän (pitääkin tehdä asialle jotain…). Ruokahaluni on tietysti aavistuksen tippunut, mikä näkyy oikeastaan vain siinä että mitään hirveitä mättöhimoja ei tule. Kulutus ja ruokailu pysyy helposti tasapainossa kun ottaa rennosti, mutta pitää silti tietyistä asioista arjessa kiinni. Joskus tulee niitä päiviä kun syön kaikenlaista epäterveellistä, mutta ei sillä ole kokonaisuuden kannalta merkitystä kun sitä ei tapahdu usein.

Ota rennosti syömisten suhteen

Toivon että ihmiset suhtautuisivat ruokailuun rennosti, eivätkä stressaisi siitä. Mielestäni ruoka on ensisijaisesti polttoainetta jotta jaksaa – mutta myös nautinto. Tietysti jos haluaa parantaa ruokavaliotaan eikä tiedä hyvää perusrunkoa, kannattaa kysyä neuvoa ammattilaiselta. Elintapoja voi parantaa myös pieni askel kerrallaan ja ilman nipottamista. Onneksi nykyään yhä useampi on ymmärtänyt ettei kitukuureilla tai liialla rajoittamisella pitkälle pötkitä. Elämäntapojen muuttamisvaiheessa voi tietysti joutua muistuttelemaan itseään esimerkiksi säännöllisestä syömisestä yms. Sitten kun terveelliset ruokailutavat ovat jo osa arkea, sitä vähemmän niitä kannattaa miettiä omasta mielestäni.

rento syöminen

Mitä mieltä olet; onko rento syöminen paras vaihtoehto?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

RuokapäiväkirjaniMitä vaaditaan pysyvään elämäntapamuutokseen?RaskauskilotSelluliittia pyllyssä5 syytä olla tavoittelematta rasvatonta kroppaaLisää aerobista! #treenipäiväkirjaLihottaako makeutusaineet?Sokeriton, kaloriton ja vitaminoitu juomaKiihdytä aineenvaihduntaa x8

Taru

3 vastausta artikkeliin “Rento suhtautuminen syömiseen”

  1. Ihana kommentti, kiitos Jaana! Hyvä tietää etten ole ihan hakoteillä 😀 kivaa viikkoa sulle!

  2. Hyvä pohdintaa! Itselläni oli pari vuotta sitten todella tarkat rajat siitä mitä sain syödä ja mitä en. Maanantaista perjantaihin menin tiukemmalla linjalla (en niinkään kaloreiden vaan ruoka-aineiden osalta) ja sitten viikonloppuna joko la tai su oli ”herkkupäivä” jolloin söin mitä mieli teki. Tuolloin en olisi voinut kuvitellakaan, että lähtisin esim. keskellä viikkoa syömään ravintolaan kun mieheni pyytää tai että tilaisimme kotiin ruokaa… Nyt tilanne on toinen. Syön mitä mieleni tekee, mutta säännöllisesti ja mielestäni hyvinkin terveellisesti. Mikään ei ole kiellettyä missään vaiheessa viikkoa ja mielihaluni tiettyjä ruoka-aineita kohtaan ovat lähes kadonneet, koska ne eivät ole enää kiellettyjen listalla. Jännä miten pääkoppa toimii näissä asioissa 🙂 Olen lisäksi elämäni kunnossa! Omalla kohdallani tämä rentous on järkevöittänyt syömisiäni hurjasti ja tiettyjen stressitekijöiden poistumisen myötä on kroppa kokenut mieleisiä muutoksia ilman sen suurempia ponnisteluja. Olen kokeillut gluteenitonta ja myös maidotonta ruokavaliota enkä huomannut mitään muutoksia olossani. Tätä nykyä syön molempia hyvällä fiiliksellä 🙂

    • Kiitos kommentista! Kuulostaa hyvältä! Monesti käy juurikin niin että kuntokin paranee kun turha stressaaminen jää pois. 🙂 Kivaa viikkoa sulle! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 2
Tykkää jutusta