Sähköinen asiointi you suck!

8 (1 of 1).jpgSoitin terveysasemalle ja ihmettelin miksi takaisinsoittopalvelua ei enää mainittu ”Olemme juuri nyt varattuna. Voit ottaa yhteyttä sähköisen asioinnin kautta. Hätätapauksessa soita 112”, suunnilleen tämäntyylinen viesti on vastassa. Olin hieman ihmeissäni ja soitin uudemman kerran. Taas sama juttu. Eli nykyään sinun täytyy mennä internettiin, kirjautua sähköiseen asiointiin ja laittaa sitä kautta viestiä. Viestiin luvataan vastata noin vuorokauden sisällä ja jos vastausta ei kuulu niin sitten suositellaan soittamaan taas.

 

Soitin sähköisen asioinnin neuvontaan ja kysyin vastataanko puheluisin enää ollenkaan terveysasemalla ja hän sanoi että vastaavat jos ehtivät, mutta ainakaan itse en ole saanut vastausta vaikka muutamaan otteeseen olen soittanut. Takaisinsoitto palvelua ei enää siis ole ollenkaan. En tiedä onko minulla ollut vain huono tuuri ja siksi puheluihini ei ole vastattu, mutta jotenkin veikkaan että yhä useampi joutuu ottamaan yhteyttä sähköisen asioinnin kautta; ja sitä varmaan halutaankin. Yleensä ajattelen palvelujen sähköistämisen olevan hyvä juttu; mielestäni esimerkiksi työ- ja tutkintotodistukset ja työsopimukset voisivat jo siirtyä sähköiseen muotoon. Mikään ei nimittäin ole niin ärsyttävää kuin alkaa etsiä kyseisiä papereita kesken muuton. En oikeastaan keksi yhtään syytä miksi paperiversiot pitäisi näistä säilyttää.

h&M (1 of 1).jpgTästä uudistuksesta en sen sijaan ole innoissani. Vaikka osaan sähköistä asiointia käyttää, on mielestäni mukavampaa kun voi puhua ihan oikean ihmisen kanssa ja saada vastauksen huomattavasti nopeammin kuin asioinnin kautta. Minulla on myös älypuhelin, läppäri ja pääosin hyvin toimiva nettiyhteys, mutta mitäs sitten jos netti kaatuu ja sinulla olisi kiireellistä asiaa? Soitat 112? Olen aika varma että tämä uudistus tulee kuormittamaan Hälytyskeskusta, kun ihmiset soittavat kiireellisiä mutta ei hengenvakavia asioitaan sinne. Aikaa jää siis vähemmän niille oikeasti henkeä uhkaaville tilanteille. Puhumattakaan siitä miten usein sähköisissä palveluissa tulee kaikenmaailman kaatumisia ja ongelmia.

 

Vierastan myös ajatusta siitä että kaikilla oletetaan olevan toimiva netti ja läppäri – sivuilla mainittin ettei palvelu ainakaan toistaiseksi välttämättä toimi älypuhelimen avulla. Miten saat nykyään asioitasi hoidettua ilman niitä? Entä jos jollain ei ole varaa ostaa näitä? Toimeentulotuki ei ainakaan tähän asti ole maksanut läppäreitä, älykännyköitä ja nettiä ihmisille. Nykyään ilman niitä on mahdotonta tulla toimeen – Pitäisikö niiden siis kuulua perustoimeentuloon?

sähköinenasiointi (1 of 1).jpg

sähköinenasiointi1 (1 of 1).jpgSitten ovat vielä he, jotka eivät osaa käyttää nettiä hyvin. Toki sitäkin voi oppia, mutta minusta olisi kohtuutonta ajatella että huonomuistisen vanhuksenkin pitäisi asiansa kanssa mennä nettiin. On paljon helpompi laittaa puhelinnumero pikavalintaan ja kertoa asiansa terveydenhuollon ammattilaisille. Puhumattakaan siitä että kyseinen puhelu saattaa olla vanhuksen ainoa ihmiskontakti! Se on minusta todella surullista. Ehkä tuomitsen tämän palvelun liian aikaisin; itse vasta äsken tutustuin tähän ja pistin viestiä asemalle enkä ole vielä luonnollisestikaan saanut vastausta. Keksin tästä vain heti alkuunsa pelkkiä huonoja puolia. Pahoittelen siis, jos tässä on palvelusta virheellistä tietoa.

 

Mietin vain pitääkö aivan kaikki asiat hoitaa nykyään netissä? Elintärkeät ihmiskontaktit ovat muutenkin vähentyneet palveluiden sähköistymisen myötä. Mikä on lopputulos jos ihmiskontaktit vähenevät entisestään? Nykyään yksityisillä lääkäriasemilla lääkärikäyntejäkin voi hoitaa älypuhelimen avulla, mutta voit myös valita mennä vastaanotolle. Helsingin kaupungin uudistuksessa sen sijaan saatat joutua soittelemaan ties kuinka monta kertaa saamatta vastausta ja loppujen lopuksi joudut mennä tietokoneelle laittamaan viestiä.

 

Oletko sinä tutustunut jo palveluun ja mitä mieltä olet?

 

Seuraa Facebook & Instagram

 

Lue myös:

Valintakoeuudistusten vaikutukset hakijoihin

Empiirinen tutkimus – hymyile tuntemattomalle

Vanhempien nurkissa lojuvat kaksikymppiset

***

 

I just found out that there’s no more call back-service in health centers in Helsinki. You can still call there, but it’s a different story will they answer you. I didn’t get an answer after few calls. They want us to use elecktoric services and they will answer you within day. I sent a message but after that I started to think about this a little bit.

 

Usually I like elecktronic services; I think that diplomas and testimonial should be on the internet. But this reform doesn’t sound good to me. Some people doesn’t have laptop or internet. What about old people who don’t know how to use it? This complicates things in their case. It would be nice if even health care would stay the same; it’s much more nicer to talk to someone who can help you than write a novel about your issues.

 

What do you think?

Taru

Yksi vastaus artikkeliin “Sähköinen asiointi you suck!”

  1. Hyvä kirjoitus! Oon samaa mieltä sun kanssa, mut toisaalta tosi moni mun tuttu on ilahtunut tästä muutoksesta – ilmoituksen voi jättää mihin aikaan tahansa (ei tarvitse kyttää terveysaseman aukioloaikoja) ja monille soittaminen on nihkeetä ja he suosii mieluummin viestin jättämistä.

    Ehkä ensin oltaisiin voitu siiryä järjestelmään, jossa asiakas saa itse valita – haluaako hän suoraa puhelinpalvelua vai sähköistä asiointia. Tällä tavalla juurikin he, joilla ei ole halua/osaamista siirtyä sähköiseen asiointiin, saisivat puhelinpalvelua ja toisinpäin.

    Oma sisko on terveysasemalla töissä ja sitä vaan kuulee vierestä, miten kamalan kiire kaikilla hoitajilla ja lääkäreillä on siellä, että tällaiset muutokset ei yllätä yhtään. Harmi vaan ettei kaikki pysy muutoksissa mukana (ja hoitajathan itekin suosisi ennemmin puhelinkontaktia). Kaikista oikeesti olennaisista asioista leikataan…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta