Sensaatiohakuiset

dsf56 (1 of 1).jpg

Nykyään verkkolehdet haluavat mahdollisimman monta klikkiä julkaisuihinsa. Paras tapa saada klikkejä on tehdä provosoiva ja jopa harhaanjohtava otsikko. Klikit ovat taattuja.

Mielestäni verkkolehtien klikkien kalastelu on mennyt toisinaan vähän överiksi ja vaikuttaa journalismin laatuun. Lähtökohta pitäisi olla se että journalismi tuottaa todenmukaista sisältöä ja toimii tiedonvälittäjänä (viihdelehdet ovat toki hieman eri asia). Onko asia kuitenkaan enää näin? Onko tärkeämpää tuottaa laadukasta, puolueetonta ja todenmukaista journalismia vai kalastella klikkejä kohuotsikoilla? On toki selkeitä asialehtiä kuten Helsingin Sanomat ja sitten on viihdelehtiä kuten Seiska. Tähän väliin mahtuu kuitenkin lehtiä, jotka ovat jotain siltä väliltä. Muistaakseni Iltalehdessä oli kerran jotakuinkin tällainen otsikko ”Pilvi rantautuu Suomen apteekkeihin” Olinko ainoa jolle ei tullut ensimmäisenä mieleen tekstissä tarkoitettu Pilvipalvelu? 😀

Blogeissa asia ei ole mielestäni niin justiinsa, koska kukaan ei oleta (ainakaan toivottavasti) että bloggaajan tekstit ovat puolueettomia ja faktatietoon perustuvia. Blogitekstit perustuvat lähes poikkeuksetta bloggaajan mielipiteisiin ja omiin kokemuksiin – kyseessä on tietyn henkilön näkökulma. Blogien sisältö on yleensä myös kevyempää.

Joskus olen lukenut blogitekstejä, joiden otsikko on ollut tyyliä ”Pahin painajaiseni” tai ”Elämäni hirvein päivä” ja tekstissä on paljastunut että kyse on ollut niinkin kamalasta asiasta kuin IPhonen linssin naarmuuntumisesta tai huonosta kampaajareissusta. Jos tuo on pahin painajaisesi niin sinulla menee hyvin!

dsf57 (1 of 1).jpg

Edellä mainitut ovat mielestäni klikkiotsikkoja räikeimmillään. Minun mielestäni saa ja pitää keksiä vetäviä otsikkoja, niillähän lukijat houkutellaan. Mutta jos otsikko ei ikinä vastaa lähimainkaan tekstin sisältöä, voivat lukijat tuntea itsensä huijatuiksi. Itse en ainakaan enää kovin usein klikkaile näiden verkkolehtien ja blogien tekstejä, joiden olen moneen kertaan todennut harrastavan tätä. Kukin tyylillään. 🙂

Se tietty on lukijasta kiinni, kokeeko otsikon harhaanjohtavaksi vai onnistuneeksi. Kun aloitin bloggaamisen en miettinyt otsikointia paljoa ja otsikot olivat aika suoraan tekstiä kuvaavia. Jossain vaiheessa rupesin enemmän miettimään miten tekstit kannattaa otsikoida. Haluan tehdä hyviä otsikoita, mutten halua että lukija kokee itsensä kusetetuksi kun hän klikkaakin tekstiä.

Missä menee teidän mielestä raja?

Seuraa Facebook & Instagram

***

You may have noticed that online newspapers are producing provocative headlines. Sometimes this has done at the expence of the text – the title does not match the text at all. Sometimes you see provocative titles in blogs also. I think that it’s not so bad – everyone knows that blog posts are based on one people’s opinions and experimence, unlike magazines.

Still I don’t like really misleading titles, even if it is just a blog. I have read titles like ”My worst fear” or ”The worst day of my life” and then text tells me that she has ment a bad hair day or scratched IPhone. Then I’m like ”If that’s your worst fear, you’ll be fine!”

When I started to write my blog, I didn’t think titles so much. Now I want to make good titles, but I don’t want to misleade my readers. It depends, of course, the reader, whether she/he thinks that the title is misleading or is it succesful.

Do you think that clickbate headlines have gone too far?

 

 

Taru

Yksi vastaus artikkeliin “Sensaatiohakuiset”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta