Tahaton laihtuminen

Usein ihmiset miettivät, miten laihtua ja pudottaa painoa. Tällöin ei aina tulla edes ajatelleeksi, että ongelma voi joskus olla aivan päinvastainen – ihminen laihtuu tahtomattaan. Olemme kuitenkin niin erilaisia – toinen on luonnostaan vähän rotevampi ja kerää helpommin massaa. Toinen taas voi olla luontaisesti aktiivisempi ja kiloja ei kerry niin helposti – paino saattaa pudota vaikkei edes haluaisi. Tahaton laihtuminen ei tietystikään kaikkia häiritse ja harvoin siitä on varsinaisesti haittaakaan. Tällöin asialle ei luonnollisestikaan tarvitse tehdä mitään. Jos kuitenkin koet painon tippumisen häiritsevän hyvinvointiasi tai et muuten vain koe oloasi hyväksi, asialle kannattaa tehdä jotain – mutta mitä?

Metallisydän -blogissa olikin viime viikolla kirjoitus otsikolla Laihasta lihavaksi? Näillä vinkeillä onnistut varmasti! Mikäli et kuitenkaan halua laihasta lihavaksi, vaan pysäyttää painon putoamisen tai saada pari kadonnutta kiloa takaisin, maltilliset keinot ovat ehkä parempi vaihtoehto. 😀

Tahaton laihtuminen Tahaton laihtuminenTahaton laihtuminen

Olen itse aina ollut hoikka ja raskauskilojen tippuessa, painoni laski alle raskautta edeltäneen painon. Syy oli varmastikin seuraava; lopetin systemaattisen lihaksen kasvattamisen ja aloin treenaamaan- sekä syömään enemmän fiiliksen mukaan. En siis enää syönyt annostani loppuun, mikäli olin jo aivan täynnä. Ennen olisin syönyt ruuan joka tapauksessa loppuun, jotta energiaa tulisi tarpeeksi lihasten kasvuun ja palautumiseen. Tämän muutoksen- ja rennompien treenien myötä, paino alkoi siis hieman pudota. Muutaman kilon putoamisen jälkeen, en halunnut painon laskevan enää – piti siis alkaa lisätä syömistä.

Painon tippuminen tapahtui aivan huomaamatta – en mitenkään pyrkinyt siihen. Tietysti sehän on todella loogista – lihasta kasvattaessa syödään kulutuksen verran tai jonkin verran yli. Itse olin näistä määristä toisinaan aika ähkyssä. Kiinnostus lihasten kasvatukseen ja tavoitteelliseen treeniin lopahti ja tätä myötä kiinnostus myös omaan syömiseen väheni – tästä seurauksena pienemmät ruokailut ja painon tippuminen.

Halusin siis stopata painon putoamisen. En kuitenkaan halunnut ryhtyä täyteen porsasteluun, enkä alkaa syömään itseäni aivan räjähdyspisteeseen. Mikään lihotuskuuri ei myöskään ollut millään lailla tarpeen. Ratkaisin asian seuraavalla tavalla – aloin käymään säännöllisesti vaa’alla ja söin jonkin aikaa hieman rasvaisempaa ruokaa ja vähän enemmän, jos paino oli laskusuunnassa. Näin tietty paino on pysynyt yllä ilman ähkyä ja stressiä.

Kaikille painon putoamisen estäminen ei ole näin helppoa – osa saattaa joutua kiinnittämään paljon enemmän huomiota riittävään energiansaantiin. Joidenkin mielestä voi tuntua vaikealta saada kasaan riittävästi energiaa. Tällöin voi tuntua hyvältä ratkaisulta syödä epäterveellisesti ja täyttää kalorivaje munkeilla. Pidemmän päälle, se ei kuitenkaan ole kovin järkevä ratkaisu terveyden kannalta.

Tahaton laihtuminen

Tahaton laihtuminenTässä muutama yksinkertainen vinkki, joiden avulla saat lisää energiapitoisuutta ruokavalioosi ja ruokamääriä kasvatettua pienellä vaivalla;

1. Lisää rasvan määrää ruokavalioon

Luonnollisestikin, rasvassa on paljon energiaa; 9kcal per gramma. Vaihda käyttämäsi tuotteet täysrasvaisiin. Näin saat helpommin tarvittavan määrän energiaa täyteen, ilman annoskokojen suurentamista. Öljy on myös helppo ja terveellinen tapa saada lisää energiaa. Myös pähkinät, mantelit ja esimerkiksi sokeriton maapähkinävoi ovat hyvä vaihtoehto.

2. Syö säännöllisesti

Itse ainakin huomaan omien ruokailuvälieni venyjän toisinaan, jos en muistuttele itseäni säännöllisestä ruokailusta. On siis helpompi pitää huolta säännöllisestä syömisestä, kuin syödä kalorivaje kerralla pois.

3. Tarkista annoskoot

Joskus ei auta muu kuin annoskokojen suurentaminen. Vatsalaukku tottuu pienentyneisiin ruokamääriin nopeasti, mutta sama pätee myös toisinpäin. Ruokamääriä kannattaa lisätä vähän kerrallaan, jotta vatsa pysy menossa mukana eikä suuria ähkyjä tule.

Ironista näissä vinkeissä on se, että näitä kaikkia suositellaan jossain muodossa myös laihduttajille. Painoa nostavalle voidaan toki suositella suurempia määriä rasvaa, mutta liian vähäkin määrä voi haitata laihtumista. Myös syömisen säännöllisyyttä ja riittäviä annoskokoja pidetään tärkeinä laihduttajille. Mutta ei mennä siihen sen enempää.

Haluan tähän loppuun vielä muistuttaa, että tahaton laihtuminen voi olla myös merkki sairaudesta. Jos et ole muuttanut elintapojasi ja paino laskee yrittämättä 5 % tai enemmän, asia on syytä selvittää lääkärissä. Lisää tietoa tahattomasta laihtumisesta löytyy täältä. Kävin myös itse lääkärissä aikoinaan asian tiimoilta varmuuden vuoksi, mutta kaikki oli ok. Jos asia siis alkaa vaivaamaan, kannattaa itsekin käydä tarkistamassa asia.

Onko tahaton laihtuminen tai painon liika putoaminen sinulle ongelma? Miten olet ratkaissut asian?

Kuvat: Niina, edit me

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

♥ Miksi lopetin kaloreiden laskemisen? ♥ Oot säälittävä anorektikko ♥ Rento suhtautuminen syömiseen ♥ Kroppa raskauden jälkeen ♥ Vähennä treeniä ja kiinteydy! ♥ 8 vinkkiä – lisää aikaa liikunnalle! Lihottaako mättöpäivä?  Paljon päivässä voi lihoa? Miten herkuttelen?

Taru

7 vastausta artikkeliin “Tahaton laihtuminen”

  1. Tahattomasta laihtumisesta ollaankin jubailtu jo sun kanssa useempaan otteeseen 😀 🙂 ittellä myös taipumusta syödä liian vähän, jos en kiinnitä asiaan erikseen huomiota, minkä tajusin vasta viitisen vuotta sitten, kun aloin treenaamana tavoitteellisemmin salilla. Itsellä toimii se, että syön osalla/joka aterialla hieman enemmän, kuin tekisi mieli (ei mitään bulkkausmeininkiä, mutta kuitenkin). 🙂

    Niina / une petite life / http://www.lily.fi/blogit/une-petite-life

  2. Nyt voin myöntää että on ollut tuskaista toukokuusta asti koska toukokuussa paino nousi yhtäkkiä 3 kg, periaatteessa mitään uutta ruokavalioon ei tullut yms… aloin vain liikkumaan. Mutta tällä viikolla kävin verikokeissa niin luulen että syy löytyikin… kilppariarvot olivat koholla, en ollutkaan ajatellut sitä aikaisemmin vaikka vajaatoimintaa sairastankin. Onneksi ensi viikolla on lääkäri niin todennäköisesti nostetaan lääkitystä.

    Kivaa keskiviikkoa ja tsemppiä sinne! 🙂

  3. Minulla joskus oli tämän kanssa ongelmaa; nyt teenpä mitä tahansa niin pysyn +-2 kg sisällä aina vaan; syön tai en, liikun tai en. Tiedä sitten mikä mun kropassani on seonnut 😀

    • Haha. 😀 Aineenvaihdunta hidastuu iän myötä? 😀 Mullakin on itseasissa erilaisia kausia – joskus paino tippuu helpommin joskus pysyy samassa. Ehkä omien elintapojen muuttumista ei vain huomaa. 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 7
Tykkää jutusta