Lisää tehoa salitreeniin x5!

Käyt treenaamassa, muttet anna kaikkeasi? Tuttua, ainakin täällä! Viime viikolla vähän harmittelin omaa mukavuudenhaluani treenien suhteen; treenaan kyllä, mutta se viimeinen rutistus jää usein uupumaan. Miten saada lisää tehoa salitreeniin?

Usein kyse on vain omasta päänsisäisestä motivaatiosta; lopetatko toistot kun se alunperin päätetty toistomäärä on täynnä vai jatkatko niin pitkään kuin pystyt? Osa pystyy tsemppaamaan itseään ylittämään itsensä aina uudestaan, mutta moni tarvitsee valmentajan tai kaverin tsemppiä siinä tilanteessa.

Aina tehojen irti saaminen ei ole vain mielestä kiinni, vaan toisinaan tarvitaan vaihtelua treenityyliin. Tässä siis muutama vinkki joilla saat lisätehoa omaan salitreeniisi;

tehoa salitreeniin

tehoa salitreeniin

  1. Pidot: Pysäytä joka neljäs toisto puoleen väliin ja pidä jännitys lihaksessa 5 s. ajan, ennenkuin jatkat toistoja. Tärinä on taattu.
  2. Pudotussarjat: Tee liikettä sen verran toistoja kuin normaalisti tekisit. Sen jälkeen vähennä painoja ja toista liikettä niin monta toistoa kuin jaksat, jonka jälkeen vähennetään taas painoja ja jatketaan toistoja taas mahdollisimman monta. Näin jatketaan kunnes painot ovat ihan minimissä. Mikäli teet isoja liikkeitä kuten prässiä, kannattaa olla treenikaveri mukana ottamassa painoja pois.
  3. Itse tehdyt pakkotoistot: Toimii esimerkiksi yhden käden liikkeissä, esimerkiksi hauiskäännössä voit toisella kädellä auttaa viimeisimmät toistot pakkotoistoina.
  4. Negatiivinen toisto: Tavanomaisen sarjan lopuksi tehdään esim. 5 ylimääräistä toistoa ja kiinnitetään huomiota liikkeen jarruttavaan vaiheeseen (tehdään puolet hitaammin).
  5. Lyhyet palautukset: Lyhyissä palautuksissa pidetään vain 10-30 s tauko sarjojen välissä.

Muista käyttää erikoistekniikoita maltillisesti tuomaan vaihtelua ja haastetta treeniin, ei jatkuvasti ja joka treenissä. Liikaa käytettynä seuraa helposti ylikuormitustila. Erikoistekniikat ovat hyvä vaihtoehto myös silloin, kun tuntuu että kehitys on pysähtynyt. Joskus itse olen tehnyt sen virheen, että olen käyttänyt erikoistekniikoita joka treenissä, en suosittele.

Nämä ovat vanhoja tuttuja kikkoja, mutta itse en ollut jostain syystä muistanut hyödyntää näitä vähään aikaan. Viime viikolla tein pitkästä aikaa pitoja ja pudotussarjoja. Seuraavana päivänä kyllä tunsi että on tullut treenattua.

Toivottavasti näistä saat lisää tehoa salitreeniin! Kivaa maanantaita!

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Treenifilosofiani

Lauantain ruokapäiväkirja

Liikuntapäiväkirja; kohtuudella hyvä tulee

 

Taru

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 7
Tykkää jutusta