Kun tunnet itsesi luuseriksi

Välillä tulee sellainen fiilis ettei musta ole mihinkään ja aivan turhaa mitään edes yrittää. Onneksi nämä fiilikset kestävät omalla kohdallani yleensä vain hetken; juuri sen verran että saan sisuunnuttua uudestaan. Silti, nämä fiilikset eivät tosiaankaan tunnu mukavilta, mutta ehkä niistä voi olla hyötyäkin. Omalla kohdallani koen että ”tarvitsen” välillä sen paskafiiliksen muistuttamaan, mitä oikein haluan ja mihin täytyy fokusoitua. Kuulostaa ehkä hassulta, mutta jos koko ajan vetäisin lippu korkealla sataprosenttisen itsevarmana, saattaisin jopa alisuoriutua. En halua myöskään kieltää negatiivisia fiiliksiä, siitä ei seuraa mitään hyvää; jossain vaiheessa läikkyy yli niin sanotusti. Nämä huonot fiilikset voivat siis toimia myös potkuna perseelle. Pitkään jatkuneena ne kuitenkin lamauttavat ja syövät itsetuntoa. miten löytää motivaatio? motivaatio, tavoitteet Vaikka näitä fiiliksiä on osunut kohdalleni kerran jos toisenkin, olen aina päässyt niistä eteenpäin. Ajattelinkin jakaa omat vinkkini; miten päästä eroon olen paska luuseri-fiiliksistä ja löytää se motivaatio uudelleen? Tässä tekstissä puhun ehkä uuden oppimisen ja tavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta; Jos tuntuu ettet etene urallasi tai opiskeluissa, haluaisit olla itsevarmempi tms. Toisaalta, näitä voisi soveltaa aika moneenkin tilanteeseen.

Läheisten tuki: Sillä hetkellä kun tuntuu ettei mistää tule mitään etkä osaa mitään, puhu tunteistasi jollekin läheiselle joka ymmärtää sinua. Itselleni mies on ollut näissä tilanteissa tukihenkilöni ja hän on kehittynyt siinä aika mestariksi. 😀

Huumori: Jos sinua ei kutsuta mukaan porukkaan, joku on sinulle ilkeä (tai joku tekee jotain muuta joka saa sinut tuntemaan olosi huonommaksi) pistä hänet mustalle listalle! Mikä on musta lista? Itse vain pistän tyypin pois ajatuksistani ja toivon että hän joskus tulee katumaan tekojansa, muahaha. 😀 Jonkun mielestä voi kuulostaa lapselliselta ja katkeralta, mutta jo ajatus saa veemäisen osan minussa hykertelemään. 😀 Pieni huumorilla väritetty kostonhimo ei ole pahasta, eihän?

Vertaistuki: Tämä liittyy vähän tuohon ensimmäiseen kohtaan; vertaistuki. Jos läheisiä ei ole tai fiiliksistä on vaikea puhua ääneen niille kaikista lähimmille, keskustelu muiden samoja asioita pohtivien kanssa voi helpottaa. Joku joka tietää suunnilleen mitä käyt läpi, voi antaa sinulle ymmärrystä, neuvoja ja tsemppiä.

Inspiroidu: Itse pääsen usein nopeasti parempaan fiilikseen ja draiviin kun luen henkilöistä joilla on jotain mitä itsekin haluaisin. Tällaisten henkilöiden kanssa keskustelu inspiroi myös. Jos haluat esimerkiksi tulla laulajaksi, ota selvää miten ihailemasi tyyppi on päässyt siihen pisteeseen, lue kirjoja- ja katso elokuvia aiheesta; inspiroidu! Itse saan inspiroivista henkilöistä virtaa; jos tuo pystyy tuohon niin pystyn minäkin!

Self help kirjat: Jonkun mielestä ehkä höpöhöpöä, minun mielestäni voimaannuttavaa ja kuten sanottu, inspiroivaa! Höpöjuttua tai ei, siitä tulee parempi olo. Eikös se silloin toimi edes vähäsen? 😉

Rentoudu & lepää tarpeeksi: Tärkeää! Tuntuu ärsyttävältä edes mainita tätä itsestäänselvyyttä, mutta niin itsestäänselvää kuin se onkin, se on samalla myös yllättävän vaikeaa monelle! Itse otan nykyään välillä päikkärit jos mahdollista tai makaan vain hiljaa pimeässä huoneessa 15 minuuttia. Sen jälkeen on usein jo skarpimpi olo ja tuntuu paremmalta. Miten tämä liittyy paskaluuseri-fiilikseen? Siten että kaikki tuntuu pahemmalta stressaantuneena ja väsyneenä, joten näitä kannattaa minimoida.

Fokusoidu uudelleen: Joskus kun tavoittelemme- ja haluamme jotain asiaa tosissamme, saatamme yrittää niin paljon että fokuksemme karkaa epäoleellisiin asioihin. Muista että aika ja kapasiteettisi on rajallinen; et voi tehdä miljoonia asioita loputtomasti ilman että muut elämänosa-alueesi ja itse projektisi kärsii. Mieti ajankäyttösi uudelleen realistisesti – mihin aikasi ja jaksamisesi oikeasti riittää? Muista että jos joku asia tulee vuorokauteesi lisää, joku muu asia täytyy yleensä jättää pois (elleivät päiväsi ole muutenkin lähes tyhjiä ;)) Panosta siis johonkin juttuun täysillä mieluummin, kuin hutiloiden sohi joka suuntaan.

Mielikuvaharjoittelu: Tässähän tulee paukuteltua kliseitä toisensa perään, mutta eikös niissä yleensä ole totuuden siemen? Nyt siis mielikuvaharjoitteluun. Usein itseäni auttaa se, kun mietin itseni siihen tilanteeseen johon haluan päästä. Silloin motivaatio hommaa kohtaan kasvaa ja konkretisoituu se ettei tavoite ole mahdoton. Se myös jollain tapaa tuo asian lähemmäs. Huonot fiilikset myös unohtuvat motivaatiopiikin ja innostuksen myötä.

Mieti mitä olet jo saavuttanut: Tämä on tärkeää, mutta unohtuu yllättävän usein. Vaikka välillä tuntuu ettet ole edistynyt edes kärpäsenkakan vertaa, se ei yleensä ole totta (jos on, pistä hihat heilumaan hehheh!). Usein meillä hämärtyy se mistä lähdimme liikkeelle. Palauta siis mieleesi lähtöpisteesi ja mieti mitä olet jo saanut aikaan. Ne eivät aina ole edes konkreettisia asioita joita mieleesi tulee; kyseessä voi olla myös uusia oivalluksia ja pettymysten sietokykyä.

Luota oppimiskykyysi: Vaikka meillä kaikilla on vahvuutemme, usein ne tulevat harjoittelun myötä. Älä siis jää siihen harhaluuloon ettei sinusta voi tulla jotakin, koska et ole lahjakas jossain asiassa. Ihminen oppii vaikka ja mitä jos vain haluaa. Itse olen joskus selitellyt että olen huono matikassa ja on totta että se on minulle vaikeaa, mutta kyllä silti lukiossa arvosanani olivat 9. Se vain oli helvetinmoisen työn tulos. Kirjoitukset menivätkin sen osalta penkin alle, mutta ei mennä nyt siihen. 😀 Muista siis että mikä ikinä onkaan se asia jonka haluat oppia tai saavuttaa, niin se on mahdollista ahkeralla harjoittelulla (ja joskus myös tuurilla tai suhteilla, hahhahhaa).

Nyt lopetan tämän jaarittelun ja toivon että joku sai tästä jotain hyötyä tai ajatusta. Olisi kiva tietää mitä sinä haluaisit saavuttaa ja tuleeko teille näitä samoja fiiliksiä?

Kuvat: Suvi/ edit by me

Facebook & Instagram

Lue myös:

Kannattaako unelmat sanoa ääneen?

Milloin on aika luovuttaa?

Teetkä elämästäsi vaikeaa?

 

Taru

4 vastausta artikkeliin “Kun tunnet itsesi luuseriksi”

  1. Tosi hyvä postaus! Itselleni ainakin tulee näitä fiiliksiä säännöllisin väliajoin mutta kyllä niistä aina onneksi pääsee yli. 😊 Noi sun antamat vinkit on kyllä toimivia ja käytän itse samoja. Hyvää viikonloppua! ❤

    • Kiitos kommentista, kiva kuulla että tykkäsit! 🙂 Kiitos samoin sinne<3

  2. heippa millasia oli ne matikan tehtävät siellä lukiossa itellä sama pidän et matikka ei oo vahavuus ja täytyy opetella pirusti… sit satuin lukeen et sulla tinnitus mullakin on sellanen sirkka ja välillä kovempi miten sulla illat menee sen kanssa uomaatko paremmin sen?

    • Siitä on sen verran aikaa etten nyt tarkkaan muista, kaikennäköistähän siellä. 😀 Oon jo niin tottunut siihen, etten kiinnitä pahemmin huomiota. Iltaisin kyllä huomaan sen paremmin. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta