Vältä krapula – 7 vinkkiä

Mietin tässä, että mistäköhän haluaisitte lukea tänä sunnuntaina. Assosioin viime aikoina tapahtuneita juttuja ja tätä hetkeä. Mieleen tulivat seuraavat asiat: sunnuntai ja festarit. Näistä sitten sujuvasti assosioin sanan ”krapula”, (vaikkeivat ne automaattisesti yhteen kuulukaan) ja tästä taas tuli mieleen ”vältä krapula”.

Tänään siis kerron vinkkejä krapulan välttämiseen. Tämä on varmasti ajankohtainen aihe monille kesälomalaisille ja festarijuhlijoille. Tottakai ilman alkoholiakin voi juhlia ja olen itsekin festaroinut ja baareillut kuivin suin. Silti veikkaan siellä olevan jonkin verran tyyppejä, jotka saattaisivat hyötyä näistä vinkeistä. Ja sanotaan tähän nyt vielä se, etten kannusta ketään alkoholin käyttöön (se täytyy aina mainita erikseen, vaikkei tekstissä missään kohtaa kannustettaisikaan juomiseen. :D)

vältä krapula

Vältä krapula näillä vinkeillä!

1. Älä juo alkoholia

Tylsä totuus, mutta tämä on ainut pomminvarma keino välttää krapula. Mikäli et halua olla juomatta, kannattaa juoda vaan yksinkertaisesti vähemmän. Se mikä on toiselle vähän ja toiselle paljon, vaihtelee. Opi siis tuntemaan omat rajasi ja juo kohtuudella.

Vaikka osa kärsii krapulasta parin viinilasillisen jälkeen, usein vähemmän juominen ehkäisee krapulan syntymistä. Usein se menee näin; mitä enemmän juomaa, sen pahempi darra.

2. Juo vettä

Alkoholin juominen kuivattaa kehoa paljon, joten riittävä veden juonti on suositeltavaa. Hyvä tapa onkin juoda jokaisen alkoholipitoisen juoman yhteydessä myös lasillinen vettä. Vessahätä on taattu, mutta darra tulee ainakin lievempänä ja saatat välttää sen kokonaan. Vettä kannattaa juoda säännöllisesti myös ennen alkoholin juomista sekä seuraavana päivänä. Tietysti vettä kannattaa aina juoda riittävästi, vaikkei alkoholiin koskisikaan.

3. Syö hyvin ja nestepitoisia ruokia

Tyhjään vatsaan ei kannata shotteja kiskoa, se on saletti. Kannattaa siis syödä hyvin ennen juomista – näin alkoholikaan ei vaikuta niin vahvasti. Tähän pätee mielestäni oikeastaan sama kuin veden juomiseen; säännöllinen ja riittävä ruokailu on aina hyvä juttu. Myös kotiutuessa ja ennen nukkumaanmenoa kannattaa syödä jotain edes pikkuisen, sekä tietysti alkoholia nauttiessa. Tähän sopii hyvin esimerkiksi kasvikset tai hedelmät – niissä on nestettä itsessäänkin ja suuri osa kehomme nesteytyksestä tuleekin ruoan kautta.

vältä krapula
Kuvat: Pexels.com

4. Ota särkylääke

No shit Sherlock! Tätä et ehkä olisikaan tullut ajatelleeksi! 😀 Elikkä kuten ehkä tiedätkin, särkylääke nimensä mukaisesti auttaa särkyyn.

6. Peseydy!

Käy suihkussa, pese hampaat, vaihda puhtaat vaatteet, laita kasvonaamio. Pieni freesaus auttaa aina! Mikään ei ole hirveämpää kuin haista röökiltä ja viinalta pitkälle iltapäivään. Suihku, hampaiden pesu ja puhtaat vaatteet tuovat aina freesimmän olon. Kasvonaamiovinkin kuulin kaveriltani enkä rehellisesti sanottuna ole sitä edes testannut, mutta se ainakin kuulostaa hyvältä!

7. Chlorella

Olet varmaan lukenut tekstejä otsikolla ”Vältä krapula superfoodilla!” yms. Moni suositteleekin kokeilemaan Chlorellaa krapulan estämiseen. Chlorellaa kuuluisi syödä 4-6g ennen alkoholin juomista eli kukkurallinen ruokalusikallinen. Itse en ole testannut ja suhtaudun tähän hiukan epäilevästi. Osa väittää tämän toimivan, osa taas sanoo sen olevan hyödytöntä. Kannattaa sitä silti ehkä kokeilla – siitä tuskin on haittaakaan. Sitä paitsi, placebolla on tunnetusti aika tehokas vaikutus asiaan kuin asiaan. 😉

Toivottavasti näistä on hyötyä! Keksitkö lisää?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Taru

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 5
Tykkää jutusta