Voiko pelkällä liikunnalla laihtua?

Moni on varmasti kuullut väitteen, ettei pelkkä liikunta riitä laihtumiseen. Miten asia sitten oikeasti on – voiko liikunnalla laihtua?

Vaikka ruokavalion ja liikunnan yhdistelmä on tietysti tehokkain tapa laihtua, voi liikkumisen avulla laihtua hyvinkin. Liikkumisella tarkoitan erityisesti myös arkiaktiivisuutta – sillä kun on kulutukseen usein suurempi vaikutus kuin tunnin treenillä. Arkiaktiivisuuden lisääminen on helppo tapa saada kulutusta suuremmaksi ilman hikirääkkiä. Tämä on siis loistava tapa sinulle, joka et ole liikuntaan tottunut ja haluat hoikistua ilman hikoilua. Yksinkertaisilla kikoilla saa lisää liikettä arkeen – seiso istumisen sijaan, tee vatsalihaksia televisiota katsoessa jne. Lisää vinkkejä arkiliikunnan lisäämiseen löydät täältä: Lisää liikuntaa x 6!

Moni sanoo ettei liikunnalla voisi laihtua, koska on vaikeaa liikkua niin paljon, että kalorivaje tulisi tarpeeksi suureksi. Samalla todetaan liikunnan lisäävän nälkää ja ruokahalua. Näin ihminen kuulemma usein ”nollaa” syömisillään kalorivajeen – tai menee syödessään jopa plussan puolelle. On totta ettei voi laihtua, jollei kalorivajetta tule. Usein kuitenkin unohdetaan myös liikunnan aineenvaihduntaa kiihdyttävä vaikutus; esimerkiksi kovatehoisen HIIT-treenin jälkeen, aineenvaihdunta käy kierroksilla jopa kaksi vuorokautta treenin jälkeen. Tällä on jo aika suuri vaikutus! Sama vaikutus tulee esimerkiksi kovilla kuntosalitreeneillä; aineenvaihdunta kiihtyy, mutta myös lihasten palautuminen ja kehittyminen kuluttaa energiaa. Lisää aineenvaihdunnan kiihdytysvinkkejä löydät postauksestani Kiihdytä aineenvaihduntaa x 8!

voiko liikunnalla laihtua? Mielestäni kulutuksen, kaloreiden ja kalorivajeen laskeminen ei kannata – itse yritin joskus aikoinaan syödä laskennallisen kulutukseni verran ja olin aivan helvetillisen nälkäinen. Ei siinä auttanut kuin syödä itsensä kylläiseksi. Enkä todellakaan lihonut, vaikka niin olisi pitänyt tapahtua jos pelkkiä numeroita tuijotettaisiin. Keho ei ole kone, etkä voi ikinä tietää täsmällineen paljonko kulutat ja mikä on energiantarpeesi. Jos siis olet kovan treenin ja laskennallisesti ”oikean” kokoisen annoksen jälkeen nälkäinen – syö lisää, kunnes olet kylläinen. Kaloreiden laskeminen ei kannata – ainakaan omasta mielestäni.

Eli kyllä, olen edelleen sitä mieltä, että liikunnalla voi laihtua ja polttaa rasvaa – varsinkin jos et ole ennen harrastanut liikunta. Jos jo nyt liikut useampia kertoja viikossa, liikunnan lisääminen tuskin on kannattavaa jos laihtumista tavoitellaan. Tällöin kannattaakin suunnata katse treenien tehokkuuteen, sekä siihen ruokavalioon. Helpoiten laihtuminen käy liikunnan ja terveellisen ruokavalion yhdistelmällä.

Jos pitäisi valita pelkkä ruokavalio tai liikunta laihdutuskeinona, kannattaa kuitenkin valita ehdottomasti ruokavalio. Ruokavaliolla on se isoin merkitys. Ruokavaliota säätämällä kalorivaje on helpompi saada aikaan kuin liikunnalla. Toivottavasti tämä postaus oli hyödyllinen! 🙂

Mitä mieltä itse olet – voiko liikunnalla laihtua?

Seuraa Facebook, Instagram & Youtube

Lue myös:

Miltä näyttää 165cm & 55kg? Vähennä treeniä ja kiinteydy! Laihaläski on jees Kokeile tätä aamupalaherkkua! Lihottaako mättöpäivä? Paljon päivässä voi lihoa? Paljon eri liikuntalajit kuluttavat kaloreita? 9 sääntöä joiden avulla pysyn kunnossa Miksi en alkanut luomaan uraa personal trainerina?

Taru

10 vastausta artikkeliin “Voiko pelkällä liikunnalla laihtua?”

  1. Mielestäni liikunta auttaa laihduttamaan, tai ainakin se tukee hyvin laihdutusta. Liikunta toki kuluttaa kaloreita ja buustaa aineenvaihduntaa, mutta samalla se myös auttaa syömään järkevästi ja säännöllisesti.

    Itsessäni huomaan että kun liikun säännöllisesti, minun ei tee mieli syödä mättöruokaa ja herkkuja, vaan ennemmin normaalia kotiruokaa. Ennen ja jälkeen treenin tulee muutenkin syödä järkevästi, jotta jaksaa vetää treenin kunnolla ja lopulta palautuminen käynnistyy. Eli tavallaan liikunta ja syöminen kulkevat mielestäni käsi kädessä ja molemmat edistävät yhdessä laihtumista. 🙂

    • Kiitos kommentista! 🙂 Toi on muuten totta – tekee mieli syödä terveellisemmin kun treenaa. 🙂

  2. Veikkaan, että ainakin itselläni ruokavaliolla on paljon suurempi merkitys kuin liikunnan lisäämisellä. En usko, että pystyisin liikkumaan niin paljon enemmän, että pelkkä liikunta riittäisi. Varsinkin, kun olen sellainen herkkusuu 😀
    Molempi parempi siis 😉

    http://www.lily.fi/blogit/minnean-muruja

  3. Kyllä ruokavalio + aktiivinen elämäntapa on se avain hyvinvointiin ja normaaliin painoon, ja tietenkin jos tavoitteena on laihtua niin siihen! Ruokavaliolla on kuitenkin juurikin se isoin merkitys 🙂

    https://visions-ninni.blogspot.fi

  4. Oikeassa olet! Ainakin itsellä laihtumiseen tarvitaan liikuntaa, sillä laihduttaminen pelkällä ruokavaliolla tekee äkäiseksi ja ei silloin voi kovin hyvin. Niin no eihän se ruoka lihota vaan ne herkut! Hih!

    Ja onhan liikunnalla kuitenkin niin iso vaikutus pirteyteen ja elinvoimaan ja saahan se myös elimistön liikkeeĺle. Jos muutenkin olo plääh, niin siihen auttaa parhaiten liikunta ja siitä tulee hyvä mieli, että jaksaa olla ilman herkkuja

    Tuli niin vahvasti mieleen mun mekkokriisi ja sen selätys :
    http://belleepoquewedding.blogspot.fi/2015/06/kaak-mekko-ei-mahdu-ja-3-viikkoa-haihin.html

    Nyt en tiedä itkisikö vai nauraisiko 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 5
Tykkää jutusta